Promenaderna gör störst skillnad


Speedad på kaffe och redo att gå ut och gå.

Det där med vardagsmotion är verkligen inte en myt. Jag märker att det som har störst effekt på viktnedgång, psykiskt och fysiskt mående, energinivå och så vidare – det är promenaderna! En vecka jag har slarvat med promenaderna är en vecka när jag mår sämre och inte går ner i vikt. En vecka när jag har gått en timme VARJE dag, oavsett mängden göromål i övrigt, det är en vecka när jag oftast är piggare och får mer gjort. Och dessutom resultat på vågen.

Med det sagt kommer jag nu verkligen att prioritera promenaderna allra högst. Till och med de veckor när jag har ätit lite för mycket, men promenerat, har jag gått ner i vikt! Jag går inte så där powerwalk-hysteriskt-fort (powerwalkarna brukar gå om mig när jag går på Kungsholms strand) men ändå så pass fort att jag blir svettig. Jag brukar stanna ungefär halvvägs, bara i några minuter, och sedan fortsätta gå. Ibland märker jag att jag har saktat ner på takten, till en form av lunk, och då speedar jag på igen. Men om jag går för fort brukar jag få ont i benen på ett sätt som inte känns bra (antagligen på grund av den belastning mina ben utsätts för av min vikt). Så någon slags mellantakt. En timme, med podcasts i lurarna. Det skönaste är att gå ut och gå bara för att gå, snarare än att gå till en plats man ska till. Jobbigt att komma fram svettig till platser tycker jag!

  1. Lotta skriver:

    Provat att gå med stavar? Det gör riktigt mycket både för flås och förbränning när man går stavgång. En fördel till är att man slipper att fingrar och händer svullnar. Jag pluggar i en ljudbok i öronen och stavar iväg. Med en bra bok kan en gå nästan hur långt som helst :)

    1. Nej det har jag faktiskt inte provat. Jag har funderat på varför händerna svullnar, är det alltså att man håller dem neråt medan man går? Eller? :) Jag brukar köra på podcasts!

  2. C skriver:

    Ett tips: Finns ju mkt fin natur runt Sthlm så du kan ju dra med dig kompisar ut i naturen på en promenad/hajk. Gärna lite kuperad natur :) ta med en nyttig picknick och spendera ett par timmar ute, så härligt!

    Sen är gurka bra att ha hemma och äta när man blir sugen på något. Mycket vatten och tuggmotstånd, men nästan inga kalorier.

    1. Jaa hajk är inte riktigt min grej, är ingen friluftsmänniska. Jag gillar att ha staden runtomkring. Men tack för tipset! gurka = nomnomnom!

  3. Jag håller med! Älskar att promenera, känns som om jag hinner tänka då. Funkar i alla väder och tillstånd. Rensar tankar, ger energi till nya, man får inspiration, hinner njuta av utsikt och vackert väder. Försöker gå en runda varje dag, även om jag alltid tänkt att jag vill jogga mer så är det ändå promenaderna som funkar bäst och som håller i längden. Bättre för knä och leder. (Fick ”löparknä” förra året som tog ett år att läka…)
    Man kan göra det närsomhelst på väg till eller från.

    :)

Comments are closed.

LOADING..