Fyraveckorsspurten: Dag 5, vecka 1

Redan efter en dag har jag vant mig vid min nya frukost: Havregrynsgröt på fiberhavregryn, med mellanmjölk och blandade hallon och blåbär. Det smakade lite beskt och jag tänkte att det behövdes socker, men det sista jag behöver är ju socker! Jag står mig mycket bättre på den här frukosten än tidigare frukostar, först vid lunchtid började magen kurra och det är ju som det ska!

Till lunch åt jag en sallad som jag köpte på kafé, men obs! inga pastarätter eller så! Jag är hemma sjuk ju, med ont i örat och allmänt risig så orken är inte på topp. Dock promenerade jag och Jens en dryg timme till Fredhäll på förmiddagen, eftersom jag verkligen vill ha resultat på vågen på fredag. Vi gick inte så fort som jag brukar och när jag kände för det så vilade vi en stund. Jag tror inte det är någon fara att promenera i vanlig takt, bara jag inte tränar ihjäl mig liksom. Det var underbart att gå längsmed vattnet i den klara höstluften och inte alls så mycket folk som på morgnarna eller kvällarna. Helt fantastiskt, kort och gott!

Även till middagen var jag rätt o-sugen på att laga något komplicerat. Jag sov flera timmar på dagen och var lite dåsig. Då kom jag att tänka på att Ica brukar ha sådan där salladsdisk, så jag plockade lite kyckling och krutonger därifrån och så gjorde jag en blandad sallad och en dressing på naturell yoghurt, curry, salt och peppar och åt wraps (jag åt inte upp alla krutonger på bilden så klart, typiskt mig att ösa på i affären bara!). Till kvällsmål blir det en liten kopp med yoghurt, och en halv deciliter med blandade solroskärnor, pumpakärnor och hackade naturella hasselnötter. Jag är nöjd med dagen.

Nu på kvällen fick jag lite ork efter all sömn och har påbörjat tredje delen i Kristina Sandbergs underbara trilogi om Maj. Den tredje delen heter Liv till varje pris. 

  1. C skriver:

    Jag brukar göra hemmagjort äppelmos, helt utan socker men eftersom äpplena är söta i sig blir det sött ändå. Bara att koka ett par skalade hackade äpplen i lite vatten t de är mjuka, hälla av vätskan och mixa med mixerstaven. Kan förvaras i kylen ett par dagar (man kan säkert hai nnågot för konservering men jag har ändå inte plats i kylen så jag gör 1-2 ggr i veckan). På med lite kanel oxå så smakar det som äppelpaj!

  2. Karin skriver:

    Om du tycker att det blir beskt så prova René Voltaires björksocker. Det påverkar inte ditt blodsocker men kan alltså användas till sötning. Det triggar inte igång sötsuget på samma sätt som exempelvis aspartam kan göra. Plus är bra för tänderna!

    1. Ok. jag är liksom inte så noga, jag äter ju t.ex flera askar läkerol varje dag och dricker minst en halvliter lightläsk så jag är ingen renlevnadsmänniska alls och är inte så supernoga med mina tänder. Men tack för tipset, jag brukar dock aldrig lyckas hitta dina tips, minns att jag letade efter dinkelfusili i flera veckor tills jag gav upp. :D håller mig till sådant jag kan köpa på min ica eller coop, hihi.

  3. Monica skriver:

    Mmmm, havregrynsgröt har blivit min favoritfrukost. Genom att komplettera fiberhavregrynen med lite solrosfrön, pumpakärnor och hela linfrön och krydda med kanel blir gröten ännu godare och crunchy!

    1. Jag har bara märkt att jag inte kan hantera mängden på frön och sådant men jag kan prova, tar du bara lite då? tack för tips!

  4. åsa skriver:

    Krydda gröten med kanel så smakar den sött utan socker.

    1. Åh smart, det ska jag göra i morgon, kanelen är slut :)

  5. Elin skriver:

    Hoppa över krutongerna nästa gång, är ju friterat vitt bröd, nästan som chips..

    1. Äh, jag tar ju bara några stycken så det är inte hela världen!

Comments are closed.

LOADING..