Edamamebönor och dagen som gått

Det känns lite kontraproduktivt att ba: ”ja idag har jag också varit sjuk och misslyckats med spurten pga detta”, så jag gör så att jag pausar den tills jag är frisk och kan röra på mig igen. Tror det är influensan jag har åkt på nämligen och det är inte riktigt på bättringsvägen. Istället har jag fokuserat på att sköta maten idag, och det har gått alldeles utmärkt. Efter mycket funderande har jag bestämt såhär, och det är inte bara för en månad utan för lång tid framöver: På morgonen fortsätter jag med min nya bästisfrukost fiberhavregrynsgröt med bär och mjölk och kanel. Jag plockar helt bort nötter igen eftersom jag inte kan kontrollera mängden (överhuvudtaget! hjälp!). Och jag tillåter mig att äta knäckebröd till mellanmål på eftermiddagen och ibland till kvällsmål om jag har motionerat mycket, i övrigt inte. Det tror jag kommer bli helt toppen och det känns rätt i magen!

Apropå denna nöt-tendens så kommer jag inte ha minus på vågen i morgon (vet pga smygvägde mig i morse, ajabaja). Dels för att jag inte har kunnat motionera som tänkt, men framförallt för att det som sagt har blivit för mycket nötter och frön den här veckan. Så jag tror inte ens jag väger mig utan satsar på en toppenvikt nästa fredag istället, jag hoppas ju vara frisk efter helgen åtminstone och kunna köra igång med träning igen.

Så till dagen. Till frukost åt jag fiberhavregrynsgröt med hallon och blåbär och mellanmjölk – vilken bra frukost det är! Nu har jag köpt kanel också, efter tips från läsare, så i morgon kommer det till och med bli smarrigt! Till mellanmål på förmiddagen åt jag en morot och ett äpple. Till lunch blev det hemlagad pizza bianco och till det gjorde jag en stor sallad på rivna morötter, gurka, blandad grönsallad och gul paprika (nämner färgen så ni kan föreställa er det färgglada i denna sallad, hehe). Till mellanmål på eftermiddagen åt jag en liten näve med hasselnötter (de är slut nu, äntligen, och jag ska inte köpa fler).

Till middag rätten som syns på bilden ovan: En chorizo (jag åt tre fjärdedelar), en råraka på två potatisar, salt och peppar, sallad samt min nya favorit: edamamebönor! Det är bönor som ligger i sin ”skida”. Så saltar man med flingsalt på och sen suger man ut bönorna genom att bita på den salta skidan. Man äter alltså inte upp själva skalet. Svårt att förklara, men otroligt gott. Jag har dem frysta och värmer i micron i en tallrik med en annan tallrik som lock över. Ni måste prova!

LOADING..