Lärdom: Spurter med motion och mat funkar inte så bra!

Det är så intressant med den här bloggen, för den blir ju liksom inte huggen i sten. Jag provar olika saker, ser vad som funkar och inte funkar och är hela tiden transparent med mina lärdomar. Det jag nu har lärt mig är att det funkar bättre för mig när jag inte har någon ”spurt”. Det har blivit motsatt effekt. Det faktum att jag känner att jag måste spurta har gjort att jag inte har spurtat, ironiskt nog. När jag däremot bara körde på i vanlig takt så gick jag faktiskt ner i vikt, vilket jag inte har gjort nu. Så jag återgår till det normala tillståndet och hoppas att det kan ge bättre resultat.

För det är ju vad det handlar om egentligen, en varaktig livsstilsförändring och viktnedgång: Att undvika spurterna, att bita i det sura äpplet (som förhoppningsvis inte är så surt), att harva på dag efter dag för att till slut se långsiktiga och hälsosamma resultat. Att jag fick min fyraveckorsspurt på hjärnan har blockerat mig från att fokusera på det där vardagliga, som jag ju verkligen tror på.

Så nu kör jag tre träningar i veckan på itrim, en timmes promenad om dagen på motionsfronten. Det vet jag att jag klarar av att genomföra om jag prioriterar det. Jag har tränat två gånger på itrim den här veckan, och tredje gången blir i morgon bitti. En och en halv timmes promenad blir svårt att hinna med, och då har det istället blivit så att jag den senaste veckan inte promenerat alls. Helt knäppt! En timme vet jag att jag hinner, så nu ska jag snart ut och gå i den sköna höstsolen.

På matfronten kör jag på som vanligt, men tar som vanligt gärna emot tips på goda, nyttiga recept som inte innehåller lax eller fetaost, men annars äter jag det allra mesta. Jag har också tänkt sammanställa recept från er läsare, så att de för både min och er skull finns samlade på ett ställe.

HEJA VARDAGEN!

  1. Emelie skriver:

    Hej!

    Jag läser din blogg ibland och jag ser hur du kämpar. Du får ursäkta sig om jag missat att du skrivit om det jag tänker skriva om tidigare! Men det som har slagit mig flera gånger när jag läser dina matsedlar är att du äter väldigt lite protein. Självklart ska man äta kolhydrater, jag tror inte på att förbjuda saker och inte heller på pulverdieter. Men var finns proteinet i havregrynsgröt till frukost, omelett till lunch (här har vi det!) och ”pizza blanco” till middag? Protein mättar bättre och till ett relativt litet antal kalorier.

    Har du pratat med en dietist? Där kanske du skulle kunna få lite mer professionella råd utformade efter dig. Tror att det skulle vara jättebra!

    Om inte, tycker jag att du ska äta protein till frukost (kokt ägg, omelett, bananpannkaka (banan + ägg och färska bär, kanske lite naturell keso), bara keso och bär). Till lunch. kycklingfilé eller fisk och grönsaker (”färska” eller ugnsbakade) och lite kolhydrater i form av fullkornris etc, Till middag något enligt samma princip till middag fast utan det extra tillskottet av kolhydrater).

    Gröt till frukost, omelett och ”pizza blanco” tycker jag låter som lite mat på en dag… Tror du behöver äta mer. Vad äter du till mellis? Förslag är naturell kvarg med bär eller någon frukt eller kokt ägg.

    Men jag är bara ”hobbydietist”, prata med någon som kan, lyssna inte så mycket på oss flummare på nätet ;)

    Lycka till och kram!

    Emelie

  2. Linda skriver:

    Men. Ska du inte ger det lite mer tid??

    1. Alltså, nej faktiskt inte. För min poäng är att jag har haft för hög ribba och då blir det att jag inte sköter spurten istället, dvs. motsatt effekt. :) Jag ska så klart fortsätta sköta mig nu men på en hanterlig nivå. Det kommer ge resultat, det är jag säker på. Men ge upp?! Aldrig!

  3. Lina skriver:

    Jag tror planering är jätteviktigt!

    Laga en massa matlådor och fyll frysen.

    Korv, pizza och wrap skulle jag ta bort ifrån matsedeln ett tag. Det finns så mycket god mat som är nyttigare. Lycka till och fortsätt kämpa mot ditt mål!

    1. Pizza äter jag ju inte :P men ja, planering är verkligen viktigt. Idag har jag ingen matlåda till jobbet (jobbar kväll) så då tar jag med mig grötattiraljer och lagar gröt där tänkte jag, hihi.

  4. Lotta skriver:

    Vet du vad, jag håller inte med dig alls! Jag läser din blogg regelbundet och det som återkommer inlägg efter inlägg är ursäkter. Ursäkter som du avger då det du lovade dig själv föll inom loppet av ett par dagar.

    Min kommentar är inte menad som ett påhopp och jag säger inte heller till dig hur du ska göra! Jag respekterar din åsikt och du bestämmer såklart själv, men vet du, en spurt där du verkligen ger järnet och inte tillåter dig själv att fuska (‘oj, det blev för mycket mat – men jag var ju så hungrig’) kommer att leda till viktnedgång som motiverar dig att fortsätta i samma anda (om än med lite lägre tempo). Jag vet, för jag har själv gått ner 20+ respektive 30+ kg efter två graviditeter.

    Det finns inga genvägar till viktnedgång, bara kalorier in och kalorier ut. Håll koll på dem! Kan tipsa dig om en väldigt användbar App som heter Lifesum där det är lätt att räkna ut vad man behöver äta – med eller utan fysisk aktivitet. Du bokför allt du äter och du kan tex importera data från Runkeeper (som du kan ha igång när du är ute och promenerar).

    Jag går in på din blogg regelbundet och hoppas varje gång få läsa ett: ”Yippey, jag klarade en vecka och har gått ner 1,5kg (exempel)”.

    Kom igen nu tjejen! Du klarar det! Det är bara mat! Det finns viktigare saker i livet och du har ju fullt av glädjeämnen runtomkring dig utöver detta (inredning och underbart humoristiskt tecknande för att bara nämna några)! Ät mat för att du är hungrig (nyttig sådan i små portioner) inte för att du är sugen!

    Jag tror på dig, men sluta med ursäkterna nu och bara kör! :) Hoppas verkligen att du inte tar illa upp av min kommentar, utan mer ser det som ‘konstruktiv kritik’!

    1. Det här blir nog snarare en essä än en kommentar, haha. Jag tar absolut din kommentar som konstruktiv kritik och är tacksam för sådana uttömmande och matnyttiga kommentarer. Men jag blev också först lite ledsen, därav sent svar på kommentaren. Jag ska försöka förklara varför:
      Min poäng är ju just att jag har satt för höga mål för spurten, och då blir det att jag inte genomför den, vilket gör den tämligen kontraproduktiv. Jag tänker ju verkligen inte ge upp, tvärtom! Jag har fått ny motivation och skött mig perfekt hela helgen och ska i skrivande stund strax gå och träna igen. Jag har ju själv haft precis samma känsla som du beskriver: Att jag kommer med ursäkter och måste ta mig i kragen. Min analys då blev en annan än din – att gå tillbaka till det vardagliga, att liksom kämpa varje dag istället för att komma på spurter som jag inte klarar av att genomföra. Jag är ganska säker på att du på fredag får se ett inlägg med rubriken ”MINUS PÅ VÅGEN!” tack vare detta. Jag ska kolla upp apparna, vilken bra idé! Tack för din kommentar igen, jag har funderat mycket på den och håller med dig om att det nu är dags för lite viktnedgång på Jessicas viktiga mål och i min kropp framförallt ;) Kram!

      1. Lotta skriver:

        Jätteledsen att jag gjort dig ledsen! Det var inte alls min mening! Tack dock för ditt svar som fick mig att inse att jag kanske uttryckte mig lite klumpigt! Jag önskar dig lycka till med viktnedgången, men framförallt med att MÅ BRA! Det är ju huvudsaken! Dessutom känner du ju dig själv bäst! Jag vet bara de få ord jag läst här på bloggen! Kram!

  5. Maja skriver:

    Ja, verkligen klokt! Vad gör en spurt om hundra år? Appropå ditt andra inlägg om kultur – klart du ska skriva om böcker och annan kultur! På DIN blogg ska du ju skriva om sånt som DU vill skriva om och sånt som intresserar DIG. Vill läsarna läsa så läser de, vill de inte läsa om kultur kan de söka sig till nån annan blogg. Och på temat mat, spurter och böcker så vill jag ge dig ett lästips, en bok jag läser just nu och som slukar mig: Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning. Knäpp bok, som innehåller en del recept, ganska mycket sunt förnuft och en rak förklaring om skillnad mellan kost och mat. Du kanske skulle gilla den!

    1. Tack för din underbara kommentar! Åh den boken ska jag kolla upp. :D

Comments are closed.

LOADING..