Kort inlägg: Jag orkade inte promenera – men gjorde det ändå!

Jag är helt färdig och ska ”gå bort från datorn” som jag brukar säga, Facebook-torsk som jag är. Men stolt också! Dagen har gått bra och jag har siktet helt inställt på minus på vågen på fredag.

Jag har fått en del vardagsmotion och ätit bra idag, men nu på kvällen när det skulle vankas promenad så bara skrek hela min kropp NEJ! Jag är ganska utarbetad också, och somnade till och med en liten stund på soffan (!). Men sedan bara: Nepp, här ska promenixas. På med skorna, ut genom dörren utan att tänka för mycket och så gick jag i jättesnabb takt en dryg timme på Kungsholms strand i mörkret tills jag knappt kände benen. Men nöjd och glad var jag (efteråt!). Jag har tagit komp från bibblanjobbet i morgon (där jag som sagt jobbar halvtid) och har bara en forsbergs-lektion på sen eftermiddag, så på förmiddagen ska jag pyssla hemma, blogga, träna, handla och plocka fram inför ett underbart byte jag har inbokat på torsdag: Jag ska byta bort en hög med böcker mot två teaterbiljetter på Dramaten, Jonas Hassen Khemiris nya pjäs!

Men kontentan var: Dagen har gått perfekt och utmärkt på alla fronter och jag är så stolt. Följetongen fortsätter inför fredagen…

  1. Hej Jessica! Jag hoppas att jag nu skriver ett inlägg som på något sätt hjälper dig att nå dina mål! Du har ju genom den här bloggen ett guldläge (som jag förstår kan vara förvirrande), alla kommer med sina tips och lösningar och effekten blir kanske ”ju fler kockar desto onyttigare soppa” MEN hur som helst har du ju något de flesta som försöker gå ned i vikt inte har; en enorm, engagerad hejaklack som ivrigt vill hjälpa till. Vissa har god kunskap inom kost och träning, andra inte, och hur svårt är det inte då att ta till sig av alla tips? SVÅRT, gissar jag. För att inte röra till det ännu mer vill jag bara rekommendera en sak. Gå till en kostrådgivare eller dietist. Baserat på det lilla jag vet om din kost (jag vet att jag inte har alla fakta) så äter du fortfarande fel. Du har uteslutit sötsaker, bra!!! Det är ett stort och svårt steg! Nu kan det vara så att din kropp tycker det är dags för nästa nivå, dvs en ALLSIDIG och MÄTTANDE kost i rätt mängd med rätt fördelning protein, kolhydrater och fett. Vad det är just för dig tycker jag du ska fråga en dietist om! Du förtjänar expertråd! Sen kan jag bara inte låta bli att bli en liten hobbydietist ändå, men jag tänker inte säga hur jag tycker DU ska göra så istället kommer MIN kostdagbok. 07.00 2 ägg, 1 dl turkisk yoghurt med 2 tsk chiafrön, 6 st mandlar, 1 msk pumpafrön, 10 gojibär. 10.30 1 smoothie på 1/2 dl kvarg, 1 dl mellanmjölk, 1 dl frysta bär 13.00 varierar men en knytnäve protein, en knytnäve kolhydrater, en handflata grönsaker, en tumme sås, 15.00 smoothie, jag varierar recept men ungefär som förmiddagen. 18.00 middag samma princip som lunch. Detta blir 35 måltider på en vecka. TRE av dem är fria för takeaway, alkohol, godis etc. Det funkar för mig! Jag hoppas att du hittar något som funkar för dig, men jag tror inte att du kommer hitta det på en höstruskspromenad på Kungsholms strand, du kommer hitta det hos en dietist/PT/kostrådgivare ELLER stenhårda självstudier inom kost och näring. Oavsett så hejjar jag på dig!! Lycka till!!

    1. Hej och tack för att du har tagit dig tid att skriva en så lång och utförlig kommentar. Jag vet inte hur länge du har läst min blogg men jag har tidigare skrivit om att jag har provat på typ alla dieter tidigare, som de flesta överviktiga som har försökt gå ner i vikt. Jag har gått upp och ner i vikt som en jojo, 20-30 kilo plus minus. Jag kan typ allt om näring och kost och jag vet precis vad jag kan äta och inte äta. Jag har tidigare gått hos PT men det är inte min grej. Och jag tror visst att promenader och träning är den rätta vägen, kombinerat med bra mat. Jag är nu så glad att jag äntligen är på banan igen och jag är medveten om att jag har ett guldläge jämfört med många andra. Även om det kanske inte verkar så så kan jag det allra mesta om kalorier och näring, det gäller bara att orka laga mat och äta så också. Och varför tror du inte att det skulle funka med promenader kombinerat med träning? Jag förstår inte riktigt din poäng.

      1. Hej! Min poäng var att promenader är bra, styrketräning ännu bättre men NYCKELN i ett överviktsläge är kosten. OM det är så att du har all kunskap, låt det inte fallera på att du inte orkar. Kan det vara så att du inte orkar äta för att du inte äter tillräckligt?

        1. Jag orkar så klart äta, ibland (som idag, när jag har ätit mkt gröt) så orkar jag dock inte laga mat. Jag har letat länge efter en bra fungerande frukost och kommit fram till att fiberhavregrynsgröt med mjölk, bär och kanel är den bästa frukosten för mig. Jag har nu handlat hem mat och ska imorgon börja laga mat igen. Problemet har snarare varit att jag har ätit för mycket. Jag är medveten om att kosten är 75-80 procent så jag är inte in denial på något sätt :) dock har jag inget intresse av att gå vare sig till en PT eller dietist, men jag förstår din tanke och den är god. Tack! <3

          1. Jag kan ibland bara bli trött på tonen, som att jag inte själv vet mitt bästa eller har den nödvändiga kunskapen bara för att jag är tjock. Alla de insikter jag har vunnit under det här halvåret har varit minst lika mycket värda som minus på vågen. Jag vet precis hur jag ska göra för att få minus på vågen och ibland blir jag bara stressad av kommentarer som din, även om jag vet att du verkligen bara menar väl!

    1. PS. tack så mycket för dina hobbydietist-tips, det lät gott! :)

    1. PS2. jag tror att kanske det faktum att så många läser också kan göra att man låser sig eller att det blir svårt. Jag försöker se massa vinster som jag har fått/åstadkommit sen jag började med den här bloggen för ett halvår sedan, skrev om det häromveckan. Jag tror dock att jag nu äntligen har släppt låsningen och jag vet att jag kommer få resultat även på vågen. Fortsätt gärna följa bloggen så får du se ;) hihi.

  2. Lena skriver:

    Bra där! Vill man kan man hitta på 1000 ursäkter till att inte träna och röra på sig. Bara att göra det så är det så skönt när det är gjort sen! Kram/Lena http://lenailosangeles.blogspot.com/

    1. Ja precis, ursäkter lider man ingen brist på men det är bäst att undvika dem för sitt eget bästa ;)

  3. Bravo !!!!!
    Ett litet tips men väldigt bra är att aldrig dricka till maten ! Tugga tugga är bra både för matsmältningen och du håller dig mätt längre ! Vänta gärna minst 15 min efter maten ! Om du inte redan gör så pröva å se om du ser nån skillnad :)

    1. Åh det var ett nytt tips, men blir det inte lite torrt att inte dricka till maten?! Ska prova!

      1. Nä blir inte torrt :) All mat ska igentligen tuggas så mycket så det bara blir en sörja kvar med salivens hjälp ! Det här är bra för alla å hjälper till med matsmältningen ! Många sköljer bara ner maten å då går den också snabbt igenom ! ♥

  4. C skriver:

    Bra jobbat! Full fart mot målet :)

  5. Härligt!! Vilken känsla det är! Jag har börjat våga springa i mörkret (fick en jättefin reflexväst i rosa och spets av min bästis) och det känns som ett stort steg för mig. Ja, jag vågar t o m lyssna på en ljudbok samtidigt! Kan rekommendera Alice Munro ”För mycket lycka”. Jag har dessutom läst ut Americanah av Chimamandah Ngozi Adichie – vilken ögonöppnare!! Superbra!

    1. Ja det är en underbar känsla! Vad fint att du springer i mörkret :D Tack för boktipset, jag har läst en bok av Munro (”Kärlek, vänskap, hat”) men har länge velat prova en till. Läslistan är lång men jag noterar dina boktips. Americanah har jag hört mkt gott om, gillade dock inte boken jag läste av henne (En halv gul sol) men skriver upp Americanah också på listan (som jag har i en liten skrivbok) :)

Comments are closed.

LOADING..