Så tränar jag

Igår fick jag några frågor om hur jag tränar, så jag tänkte berätta det. Tyvärr kan jag inte ge sådana där snitsiga bilder som andra bloggare, eftersom jag alltid går själv och tränar och inte har någon som kan fota mig då (lika bra kanske, för det är nog inte en vacker syn, haha!).

När jag promenerar går jag i en takt som gör att jag blir lite andfådd och i slutet av promenaden brukar jag vara helt slut. Ganska snabb takt men inte liksom jättejättesnabb.

När jag tränar går jag på itrim och kör helt enkelt deras cirkelprogram. Varannan styrka, varannan kondition och så byter man maskin var trettionde sekund. Då säger en högtalarröst ”byt maskin”. Man går inte i grupp eller så, utan man kan komma när man vill och bara hoppa in på en ledig plats i cirkeln, så kör man tre varv. Det blir en halvtimme totalt. Jag har provat massa träningsformer: PT, gå på pass, styrketräning, löpband osv. Just nu passar itrim mig eftersom jag bär på så mycket övervikt och deras träningsmaskiner är anpassade på ett sätt så att de inte belastar kroppen på fel sätt. Dock OBS kör jag ju inte deras matprogram. Men längre fram ska jag återgå till SATS, där jag älskar att gå på dansaerobics, satsafro, street dance och liknande pass. Det är min roligaste träningsform för man blir så glad av det tycker jag. Men gå själv och styrketräna – det har jag haft nog av, det är inte min grej.

Jag har nu siktet inställt på fredagens vägning förresten, och på måndag börjar jag med följetongen inför fredagen igen. Idag har jag tränat och ska snart ut och promenera i mörkret. Igår blev vi bjudna på jättegod middag, men det tänkte jag skriva om lite mer i morgon, för idag har jag en riktig tröttdag där jag bara glider runt hemma (förutom träningen i morse, förstås!). Hoppas att ni har en härlig helg! På fredag vill jag väga 93.4 kilo men jag är nöjd med 93.6 också, ska göra allt jag kan för att lyckas med det.

  1. Så inspirerande! Skulle du inte kunna skriva lite om hur du tog tag i träningen och kosten, ja, din resa helt enkelt, hur du tog steget att börja kämpa mot ditt mål? Jag har nämligen fastnat i en ond spiral. Det är så att jag hela mitt liv gått upp och ned i vikt, men på senare år mest bara upp. Det tär både fysiskt och psykiskt på mig, och varje dag tänker jag att nu måste jag skärpa mig, men så stressar jag vidare och köper godis för att få en liten kick och kastar mig på soffan när pluggdagen är över. Soffpotatis har blivit mitt mellannamn. Hur gör du för att peppa dig själv och ta kontrollen, och hur gjorde du för att våga gå till gymmet? Hur resonerar du när det gäller ”socialt ätande”, typ fika med kompisar?
    Tack för en välskriven och peppande blogg, du får mig att vilja ta mig i kragen och fixa detta! Kram!

  2. signe skriver:

    Om du gillar linser kan jag rekommendera en linssoppa med cocosmjölk. Gör så här:

    – tärna två morötter, två stora potatisar, ett par vitlöksklyftor och några cm purjo i några minuter (det står alltid i recept att man ska göra så för smaken, så jag gör lika dant)
    – slå på grönsaksbuljong så det täcker grönsakerna ordentligt.
    – Häll i 1 dl röda linser, koka allt tills allt är färdigkokt, ca 12 min minuter beroende på potatisarnas storlek
    – slå på en burk kokosmjölk
    – riv i ingefära och krydda med chilipulver tills det är en go balans mellan den söta cocossmaken och de heta kryddorna.
    – mixa hela kalaset med en stavmixer och späd med vatten (buljong) tills konsistensen är bra

    Om man vill bli mer mätt (eller göra lite festligt på helgen) är Saltå kvans ostkaka super till efterrätt. Gör så här:
    Blanda:
    – 1/2 dl krossad mandel
    – 250 g (ett litet paket) keso
    – 2 ägg
    – 1 msk mjöl
    – 1 dl mellangrädde
    Häll allt i en ugnsfast form. Grädda ca 40 min tills den får fin färg. Vänta en stund och ät den ljummen med hallon. Ännu godare är den om man äter den dagen efter och värmer den lätt i ugnen.

  3. C skriver:

    Bra jobbat med både träning och promenad! Hoppas det går lika bra idag. jag joggade för första gången idag sen sonen föddes för 8 mån sen och orkade springa i hela 24 min, wohoo, haha!! Sen körde jag 15 min pilates med fokus på de djupa magmusklerna på det. Så nu ligger jag o slappar med gott samvete!

    1. C skriver:

      Kan även tipsa om en enkel lunch jag gjorde idag (hoppas du gillar linser): Tog 500 g kycklingfilé i bitar, la den i 1 liter vatten, tog i 2 buljongtärningar och lät koka upp. Efter 10 min tog jag av skummet som blir från kycklingen och hälde i 400 g av sån där tomatsås på flaska (men går nog med tomatkross med men hade bara detta hemma) och 3 dl sköljda röda linser. Sen lätt jag det koka ca 20 min tills det tjocknade och linserna var mjuka. Smaksätt med salt och peppar och det är klart att äta. Om man vill kan man toppa med matyogurt 1 sked per portion eller creme fraiche men går lika bra utan! Det blir ca 4-5 portioner så du får matlådor, plus att det i stort sett sköter sig själv :)

      1. C skriver:

        Förlåt, glömde nämna att jag hade i 2 msk tomatpuré med.

        1. åh vilket bra tips, älskar linser! ska prova det i veckan, lägger in det när jag gör matsedel imorgon :D tack!

  4. Lina skriver:

    Intressant. Nu förstår jag lite mer hur itrim fungerar. Det låter sunt att börja med träning som är skonsam.

Comments are closed.

LOADING..