Magpirr, prövningar, misslyckanden och ”lyckanden”

Åh jag har så mycket att blogga om att jag blir helt nipprig. Tur att jag har en skrivbok med blogginlägg-lista som jag betar av, man kan ju inte bomba med hur många inlägg som helst på en dag liksom!

Nu är klockan mycket och jag har precis (ÄNTLIGEN) varit och storhandlat. Jens fick följa med som bärhjälp, det är ju så kallt ute och blir då jobbigare att släpa. Jag har positiva och negativa bekännelser. Vi börjar väl med de negativa?

NEGATIVT SENASTE DAGARNA: Igår var det APT på bibblohalvtidsjobbet och det åts kaka. För att inte bli för frestad garderade jag mig med en brödbit och – oh no i didn’t! – nötter som jag rusade ner och köpte i affären. Jag borde förstås ha planerat och haft med mig mellis, har fått flera bra tips från er (återkommer till det inom någon vecka!) men det hade jag inte. Dumma mig. Alltså åt jag alldeles för mycket nötter, bara vips, vips in i munnen innan jag hann tänka. Detta gör att jag oroar mig för morgondagens vägning en aning. Jag var och promenerade en timme i mycket rask takt (dels pga kyla, dels pga nöt-ångest, haha) på kvällen men kombinerat med resten av maten igår så blev det helt klart alldeles för mycket kalorier. BU!

POSITIVT SENASTE DAGARNA: Maten har i övrigt gått bra och nu har jag alltså gjort matsedel och handlat för en vecka framåt vilket känns mycket bra i mage och själ. Jag har dessutom redan hunnit träna tre gånger den här veckan, senast nu ikväll. Jag körde väldigt hårt och har nu lite ont i ryggen så i morgon får jag nog lov att ha en vilodag på motionsfronten, sådana behövs ju också ibland. Bara det blir bara en och inte fyra! För då, har jag märkt, sackar man liksom av i den där motivationen. Men en dag är helt okej.

EN TILL POSITIV SAK: Att jag är ärlig med detta nu, analyserar och inser att vågen eventuellt inte visar minus i morgon bitti. Men jag har världens bästa matsedel för kommande vecka, fullt genomförbar. Så jag är övertygad om att jag i så fall får minus nästa fredag. Vi får la se!

PRÖVNINGAR I HELGEN: På lördag fyller min underbara lillasyster Sara år och på söndag fyller min lika underbara pappa 60! Helt obegripligt att mina föräldrar är 60 år, för de ser minst tio år yngre ut och är inte alls som typiska 60-åringar. Hursomhelst. På lördag ska vi alltså äta middag, tutta la famiglia. Det går säkert bra men jag får passa mig för att inte äta för mycket efterrätt – eller inte alls? På söndag ska vi dessutom IGEN ut och fira, för då fyller även Jens lillasyster 30 år. Vi ska gå på restaurang men då tar jag ju bara en vanlig huvudrätt så det går nog bra. I morgon har jag bjudit Jens på mysmiddag här hemma. Då ska jag laga recepttips från er läsare, tända ljus och duka fint! Ingen efterrätt då, dock.

KÄRLEK: Jag läser ju era kommentarer varje dag och de gör mig bokstavligen talat ÖVERLYCKLIG! Särskilt med konstruktiv pepp och recepttips och smarta knep. Idag satt jag och läste om ett stort antal sidor med kommentarer i bloggverktyget eftersom jag håller på att samla ihop alla recepttips jag har fått under det här dryga halvåret. Jag ska strukturera upp och skriva ut dem, och sedan prova dem ett efter ett (de jag tycker låter goda). Självklart ska jag då också berätta här om vad jag tycker och dela med mig av recepten. Det är mellanmål, komplicerade rätter, enkla rätter, för mig nya rätter i en salig blandning. Så den som vill får gärna passa på att tipsa lite extra om recept just i dagarna. Jag är så otroligt tacksam att jag får chansen att få så mycket pepp och att jag får blogga här. Lovely!

  1. Emma skriver:

    jag tycker du ska vara mycket stolt över allt du gjort bra på sistone, inklusive den raska promenaden som nog brände bort en hel del av nötterna iallafall, om det inte var en jättepåse. En sak jag tänkte på var däremot ”brödbiten” du köpte, om jag var du skulle jag undvika det, för jag gissar att brödbit är = en fralla, och sådana innehållet ofta onödigt mycket kalorier till väldigt lite (obefintlig) mättnad. Men om du älskar bröd så är det kanske värt det, du bestämmer! Att äta på kalas är himla svårt, men nu när det bara är din familj så kan du kanske säga till dem som det är, du håller på o lägger om din kost o går ner i vikt, för din hälsas skull, och att du inte vill äta efterrätt för att du är rädd för att trigga sockersuget. Din familj borde förhoppningsvis förstå och vilja att du ska få bättre hälsa (fast tyvärr förstår folk inte alltid..) en variant kan kanske vara att ta med lite god färsk frukt som komplement till efterrätten (vindruvor, päron,kiwi m.m)?

    En sista tanke till dig, om vågen inte visar vad du vill just idag, ge inte upp! Ibland fluktuerar vikten massor av sig själv. Förra veckan gick jag ner ett kilo, sen på två dagar gick jag upp två kilo, men jag gnetade på som vanligt, och 3 dagar senare hoppade vågen ner igen! Hormoner, vätska, träning m.m. kan påverka vikten ganska mycket tillfälligt! Och var STOLT över de där 6 centimetrarna du blivit av med, plus skillnaden i ansiktet, oavsett en eventuell tillfällig fadäs så går du ju definitivt åt rätt håll! Trevlig helg!

    1. Asså din kommentar är ––– WOW!! Jag blir jätteglad, så himla fint skrivet. Jo min familj stöttar mig till hundra procent, jag är snarare rädd att jag själv ska bli sådär du vet, ”men en bit cheesecake skadar väl inte”. Fast det kan det ju faktiskt göra för min del. Jag VET, jag kanske inte förtydligade tillräckligt men självklart var ju frallan också ett misslyckande! jag ska prova på nyttiga mellistips jag har fått av bloggläsare istället :) Jag har nu tidsinställt dagens vägning men vågen visade tre olika vikter, varav ingen jag blev nöjd med. Så jag ska försöka fokusera till nästa vecka istället och försöka att inte låta mig nedslås av vikten. Särskilt med tanke på helgens prövningar, jag får liksom inte tappa motivationen nu…

  2. Lena skriver:

    Jag kan tipsa dig om tofu! Ett proteinrikt livsmedel med väldigt låg fetthalt och inget socker. Innehåller lite kalorier. Är man ovan kan jag rekommendera att tärna ner lite i en sallad eller omelett för att vänja sig. Jag tycker det är gott att ha i en wok med lite blandade grönsaker blandat med lite teriyakisås.

    Bra tänk du har när du ätit för mycket nötter att du gick promenaden. i slutändan handlar det om kalorier in och kalorier ut. Inte konstigare än så. Alltså inte äta mer än vi kan göra av med. Kalas och födelsedagar är alltid en prövning. Då gäller det att välja de lite nyttigare alternativen på menyn. Sallad istället för pommes, dricka vatten istället för läsk osv. Lycka till och ha en trevlig helg! http://lenailosangeles.blogspot.com/

  3. C skriver:

    Man kan inte vara perfekt och superstrikt varje dag, och jag tycker ändå du ska ge dig själv en klapp på axeln som valde ett nyttigare alternativ! Istället för att se på det som ett misslyckande kan du ju fundera på hur du vill göra en annan gång. Det är ju normalt att man själv blir sugen på något lite extra gott när de andra äter kaka, så kanske inte så konstigt du valde något du gillar. Man kan ju mixa fryst banan med rå kakao (sån utan socker) så smakar det sött och gott och det kan ju vara ett alternativ till kaka. Annars kan du ju slänga ihop en smoothie tex. Ja det finns massa enkla nyttiga alternativ, du får testa dig fram :)

    Och ett tips om sötsuget faller på när du är ute: Min man och jag brukar göra så de gånger vi går på restaurang och är sötsugna att vi delar på en efterrätt, och numera brukar dottern på snart 3 ta några skedar också. Jag har märkt att det brukar räcka med 3-4 skedar för att stilla sötsuget, och på detta sättet blir det bara en liten bit var.

Comments are closed.

LOADING..