Veckans vägning: Flippad våg?


Morgonens kaffekopp illustrerar som vanligt min vägning. Idag drack jag kaffet ur denna fina kopp från Coops Stig Lindberg-serie! 

Tro nu inte att jag är en sådan där ”tjockis i förnekelse” som bara ”Åh jag har så låg ämnesomsättning så det är därför jag är tjock” eller ”Åh vågen är trasig!” För är det något jag har bestämt mig för senaste veckorna så är det att aldrig komma med ursäkter eller leva i förnekelse gällande mitt matbeteende eller min vikt. Därför ska jag nu beskriva situationen rakt upp och ner och sen komma till min strategi:

I onsdags morse smygvägde jag mig, trots att jag egentligen inte får. Men jag var så hiskeligt nyfiken! Då vägde jag 94.0 och hade alltså gått ner 0.4 kilo sen i fredags, vilket jag tyckte verkade rimligt. Sedan åt jag ju för mycket i onsdags, vilket jag skrev om här igår. I morse när jag vägde mig så vägde jag först 94.4, sen 95.1, sen 95.6 (!!) och sen igen 94.4 beroende på var jag vägde mig i rummet. Jag vet inte om min våg är flippad eller om jag pendlar i vikt från minut till minut. Det spelar inte så stor roll. Jag har bestämt mig för att liksom avdramatisera den här vägningen så att jag inte tappar motivationen och satsa på nästa fredags vägning istället. En ny utmaning till mig själv blir att inte smygväga mig på hela veckan utan snällt vänta tills fredagsmorgonen kommer!

Det jag VET är i alla fall att jag har tränat tre gånger sen i måndags, promenerat, inte ätit onyttigt förutom i onsdags. Jag har gjort vad jag har kunnat. Idag kickar min matsedel igång också, vilket kommer ge bättre effekt. Jag har försökt välja maträtter som jag också blir mätt av. Att gå runt och vara konstant hungrig är en fiende för den som vill gå ner i vikt, för då är risken att man stoppar i sig något onyttigt.

Ha en härlig fredag (fast när det här publiceras har redan några timmar gått på dagen för jag skriver det tidigt på morgonen och har tidsinställt det till förmiddagen)!

  1. Mia skriver:

    Hej! Visst är vågar knasiga! Jag tycker att det är för mycket tillfälligheter som spelar in om man bara väger sej en gång i veckan. Jag brukar väga mej varje vardag och sedan ta ett genomsnitt på det. Då ser man lite mer om man är på väg uppåt eller neråt. Ofta går jag ner 1.5 kg från måndag till fredag för att sedan ha gått upp över helgen igen. Det är ok för mej, så länge snittet inte drar iväg för mycket. Detta är säkert fel ur en massa synvinklar, men det fungerar för mej. Man lär sej lite hur kroppen fungerar…

  2. Hej! Är det verkligen intressant om vågen diffar några hekto eller kilo från en dag till en annan? Eller var i rummet du väger dig, maj gadd!?!?! När det sker en förändring i din kropp så kommer du att märka det i spegeln och på dina kläder! Mät dig och lägg gärna upp före/efter-bilder som kan motivera andra och dig själv (sluta ha ångest för vågen!). Kanske kan andras hälso- och träningsbloggar inspirera dig till en hälsosammare livsstil? Vilka följer du i dagsläget? Finns mängder med bra receptsamlingar, hälsosamma livstips och inspiration, även för de som inte är pyttesmala från början.
    Jag vill gärna hör mer om din kost- och träningsplan, du har gott om kunniga följare som kommer komma med tips om hur du kan finjustera den. Du poängterar ofta att du kan ”allt” om kost men ändå äter du krutonger, cafémat, wraps och light-produkter och vem som helst vet att det är olämplig mat vid viktnedgång – det blir lite frustrerande som läsare som vill att du ska lyckas! jag tror du måste vara mkt striktare – för att behålla (!!) vikten bör du träna 3 ggr i veckan, i ditt fall borde du nog träna iaf 1 timme per dag, skaffa en dietist och en kunnig PT som lägger upp ett program för din hälsan skull! Ska man gå ner 20-30 kilo funkar inte promenader och ostkaka – du måste satsa på stort proteinintag, styrketräning (eller crossfit helst!) och daglig kondition! vill gärna följa dig på den resan – kör hårt!

    1. Hej. Jag förstår inte riktigt hur du tror att dinkommentar ska hjälpa mig. Den fr mig bara att må dåligt. Jag har gått ner i vikt många gånger och det är inga problem alls med några krutonger eller wraps! Så du har fel. Jag har skrivit massor om min kost och träning och visat före och efterbilder men jag kan ju liksom inte göra det hela tiden, jag måste ju förutsätta att man kan scrolla tillbaka i bloggen om man vill veta sådant :) annars blir det tjatigt både för mig och läsarna. Din kommentar är ganska nedlåtande och otrevlig tycker jag och gjorde mig inte direkt motiverad. Jag kör kondition varje dag och tränar styrka samt kondition tre gånger i veckan. Jag vill be dig att inte skriva så nedlåtande kommentarer, jag ser inte hur fundamentalism ska få mig att klara detta bättre. Då tappar jag lusten istället. Tack och hej! /en irriterad Jessica

  3. C skriver:

    Åh men vad jobbigt! Testa om det hjälper att byta batteri. Och var stolt över all träning du hunnit med i veckan. Är övertygad om att du är på rätt väg. Och hoppas du får en trevlig helg och kan njuta på kalasen :)

  4. Tror alla vågar skiljer lite beroende på hur och vart den står och även hur du står på den… Kan nog lova att det inte är du som pendlar under en minut :-) :-) :-)

  5. Hej! Jag känner igen mig! Vet inte om du minns men för några veckor sedan skrev jag en kommentar där jag undrade om du hade vågtips just för att min våg diffade med över ett kilo med bara någon minuts mellanrum. Jag bytte batterier och jag köpte till slut en ny, dyrare våg. Men samma problem återigen TROTS att jag väger mig på samma ställe. Det är ju orimligt att vikten ska öka/minska 1,5 kilo på två minuter. Därför har jag bestämt mig för att fokusera mindre på vågen. Jag vill inte stirra mig blind på min vikt, det känns osunt, och det verkar ju inte fungera att ha en bra koll ändå.. Därför har jag börjat använda måttband! Jag siktar på att mäta mig varannan vecka. Helst skulle jag skita i siffror över huvud taget MEN jag märker att det är lättare att hålla mig peppad om jag ser resultat. Trevlig helg till dig Jessica!

Comments are closed.

LOADING..