En gång för alla: Förtydligande om min träning, mat och bloggande

Jag har varit så förskonad från negativa kommentarer i den här bloggen, och det är jag tacksam för. Men ibland kommer sådana där besserwisser-kommentarer som fastnar innanför huden och som ger mig känslan av att personen som skrivit dem 1. tror att jag inte vet mitt eget bästa 2. tror att jag inte vet så mycket eftersom jag är överviktig. Jag får då känslan av att personen som kommenterar inte har följt min blogg sedan starten i april i år. Jag har många gånger skrivit om alla gånger jag gått upp och ner i vikt, alla metoder jag har provat, och allt jag vet om näring och motion. För de regelbundna läsarna blir det tjatigt om jag upprepar dessa berättelser vecka ut och vecka in, så jag måste liksom förutsätta att man kan gå tillbaka och läsa om man önskar veta mer om min historik kring vikt. Folk verkar också tro att jag inte vet att det krävs både styrka och kondition. Så nu tänkte jag helt konkret berätta lite om mina tankar och min metodik kring träning och kost (och bloggande)! Håll tillgodo.

MAT
Någon förfasade sig igår över att jag ”äter” krutonger, vilket sker kanske en gång i månaden och då kanske 7 stycken. Att wraps absolut inte skulle vara gå ner i vikt-mat. Då vill jag berätta en sak. Det kanske stämmer om man är 162 cm lång, väger 68 kilo och vill gå ner till 62. Då är kroppen inte lika ivrig att förändras, eftersom behovet av det inte är lika stort som om man är 162 cm lång och väger 94 kilo. Jag kommer säkert behöva strama åt min kost längre fram, när jag närmar mig målvikten. Dessutom: Mitt mål är inte att bli en hälsoguru utan underhudsfett. Mitt mål är att vara mer hälsosam, men inte att slopa vanlig mat för då orkar jag aldrig hålla det i längden. Det vet jag, vis av erfarenheter. Dessutom hade jag från början inte ens tänkt ha med kilon och sådant, det primära är att bli mer hälsosam och jag skrev nyligen om alla vinster jag hittills gjort sedan jag började blogga. Inlägget finns att hitta för den som scrollar bak några sidor. Att jag känner mig piggare, gladare, starkare. Att jag har fått in motionen regelbundet och långsiktigt i min vardag. Att jag börjar lära mig att orka laga mat (det kommer mer och mer). Att jag har en plattform för att prata om övervikt, skönhetsideal och annat. Det går visst att äta vanlig mat (sprödbakad torskfilé med potatis, hemmagjord kycklingwraps, chorizo med råraka och broccoli osv) och ändå gå ner i vikt. Problemet när jag inte har gått ner i vikt är ju att jag inte har skött maten till hundra procent, inte att jag inte vet om hur jag SKA äta. Min personlighetstyp är inte den som klarar att ha det perfekt ordnat i livet år efter år. Jag är lite av en virrig, slarvig konstnärssjäl. Det är aldrig riktigt städat hos oss, jag har aldrig stenkoll på allt jag ska göra och jag skulle aldrig orka hålla ett för lågt kaloriintag under en längre tid. Då slutar det med att jag går upp igen sedan. Då ser jag hellre att jag står stilla ibland, går ner ibland men hela tiden fokuserar på att vara hälsosam. Sedan jag började blogga (och vad det har inneburit) har mitt blodsocker sjunkit till en lagom nivå, jag är mycket mindre stressad och känner mig betydligt starkare och piggare. Okej?

MOTION
Jag känner inget behov av att gå till en PT. Jag har gått hos en PT tidigare i livet men för mig är lustprincipen central. Om det inte är roligt så tröttnar jag i längden och slutar. Itrims träning tycker jag är rolig. Där varvas styrka med kondition och det blir för mig ett rejält pass tre gånger i veckan. Jag kommer så småningom byta till SATS och då gå på pass (bara, hör och häpna…) men min kropp är inte i form för det ännu. Utöver det promenerar jag en timme om dagen. Då går jag inte och strosar och tittar på fåglar, utan jag går i snabb takt så att det också blir som ett motionspass. Så ni som oroar er för att jag inte tränar både kondition och styrka, ni kan sätta er och koppla av – kanske se gårdagens avsnitt av Downton abbey?!

BLOGGANDE
Den här bloggen är inte riktigt som andra viktbloggar. Här dyrkas ingen diet blint, här stirras inte bara på kilon. Det här är en plats där jag berättar om mitt liv och min vardag (alltifrån kultur till retro inredning), men också diskuterar skönhetsideal, feminism, övervikt och annat som engagerar mig. Det är en plats där jag berättar om min HÄLSORESA, snarare än bara min viktresa. Det sa till och med jag och Josefine på Amelia.se när vi hade vårt möte om det som skulle komma att bli den här bloggen. Inte vikthets, utan hälsotänk först och främst! Jag har berättat om mitt tidigare sockerberoende, om olika dieter jag provat (däribland LCHF som INTE funkade för mig i längden, ännu en religion tyckte jag och till slut gick jag upp allt jag hade gått ner och mer därtill, som alla andra gånger), om hur jag ser på kost osv. Jag har nu plockat bort pasta och mjukt bröd, i övrigt FÅR jag äta potatis, fullkornsris, ostkaka på keso och så vidare.

Frågor på detta? Nu ska jag strax sticka till ateljén där jag och Linda ska hänga några timmar nu på förmiddagen och skriva. Sen planerar jag en långpromenad med poddar i öronen. Jag ska också hinna svara på distansbrev och i eftermiddag ska vi ut och äta för att fira Jens lillasyster som fyller 30 idag. Och pappa fyller 60 idag, hurra! <3 (han blev firad igår) Puss och kram, fina läsare!

  1. så bra!! håller på dig till tusen!

  2. Hej!

    Blir så himla förbannad på den här jävla hetsen och att man ens nämner att några krutonger är dåligt. Okej krutonger är inte sparris men det är helt jävla okej. Och varför kan man liksom inte vara nöjd med den takten som går mot ett hälsosammare liv. Varför kan man inte vara nöjd med liksom… hur det går.

    Så himla bra svarat. Du gör fan skitbra ifrån dig och din inställning till det här är så himla sund! :)

    Kram!

  3. Jess E skriver:

    Du gör helt rätt, bra tank och sund inställning! :-)
    Ät allt, men i mindre mängder och motionera, du har redan knäckt koden, du kommer lyckas, låt det bara ta tid, en livsstilsförändring FÅR ta tid.
    Jag har själv gjort en viktresa, genom att börja väga min mat (äter vanlig mat, inkl pasta, potatis, bröd, fiskpinnar, mamma scans köttbullar…etc etc) vilket hjälpte mig för mitt ögonmått var ehum…inte så bra….har jag lyckats gå ner 25 kg på 8 månader.
    Det enda jag gjort I motionsväg är 30 min daglig promenad, i vanlig takt, that’s it.
    Unnat mig godis och annat gott på lördagar, men varit stenhård i veckorna.
    Lycka till! :-)

  4. julia skriver:

    Det är jättekul att läsa din blogg! Jag tror stenhårt på dig. /julia

Comments are closed.

LOADING..