Vad tycker ni om undantagsdagar?

Tidigare viktnedgångar (eh joråsåatte, man har ju hunnit med ett antal sådana…) så har jag alltid hållit stenhårt på att få ha en undantagsdag. Då har jag fått äta godis, chips eller vad jag nu har varit sugen på. Den här gången har jag inte det och jag upplever att det kanske är därför jag har svårt att hålla en lägre kalorinivå på vardagar – ELLER? Det kanske bara är undanflykter. Om jag skulle ha undantagsdag nu så skulle jag så klart inte tillåta socker eftersom det triggar igång mina negativa beteenden kring att äta socker/choklad/sötsaker. Men jag är bara nyfiken på hur ni ser på att ha undantagsdag och hur ni i så fall sätter gränser för den?

För mig har det tidigare varit så att jag på undantagsdagen har ätit hur mycket som helst! Och det är ju inte bra, för då blev jag alltid mer hungrig dagen efter.

  1. Jag har aldrig klarat att leva utan undantags dagar da det galler at ata halsosamt. Jag tycker att det funkar mycket battre for mig att ata nyttigt under veckorna da jag vet att jag far ata godis varje Fredag.
    Det ar daremot bra att inte ata hur mycket som helst pa godisdagen, for da blir man latt socker beroende. Jag unnar mig ca 500 kalorier chips eller godis varje Fredag. Idag ar det Halloween, sa nu blir det Halloween godis! Trevlig helg till er alla!

  2. Lotta skriver:

    Som så många andra råder jag dig att inte ha några undantagsdagar! Det blir bara värre efteråt. När man ska gå ner i vikt är det bättre att vara lite sträng mot sig själv för att senare, när du ‘bara’ ska hålla vikten, långsamt införa sånt som du längtat efter! Varje gång du står inför valet att ta tex en chokladbit, tänk på hur lång stund på gymmet det motsvarar. En pepparkaka = (nästan) 1km på löpbandet! Puh! Sätter saker i perspektiv! Dock så kan det ju vara värt det emellanåt! :) Fortsatt lycka med viktnedgången!

  3. Lena skriver:

    Nja, på en rimlig nivå isf. Inte vräka i sig allt. Då är ju allt slit för veckan förgäves som många skriver och ännu viktigare: det triggar sötsuget och du vill ha mer. Unna dig att äta något du längtat efter en måltid och kanske något snack el efterätt el vad du nu är sugen på. När jag förr hade ”ätardag” så när lördan äntligen kom så var jag inte längre sugen på det jag gått och drömt om.

    Jag tycker det är strongt av dig att inte ha en undantagsdag. Tror nog det är det bästa i det långa loppet för det handlar ju om att komma bort fr sötsuget och äta vettigt och det tycker jag du åstadkommit! Bra jobbat!! Sen går det väl långsammare vissa perioder att gå ner men du går ju ner och är på rätt spår och det är det viktigaste!

    http://lenailosangeles.blogspot.com/

    1. Sant! Jag skippar det även tillsvidare, tack för att du kommenterar så klokt!

  4. Nina skriver:

    Jag tror inte på undantagsdagar. För mig känns det helt meningslöst med allt slit om jag skulle ha en dag att ”unna” mig på. Viktminskning kräver: disciplin, det gäller allt ifrån vad man stoppar i sig till motion. Det kanske låter tråkigt, men så tycker jag iaf.

    1. Sant! fast disciplin med måtta, apropå mitt förra inlägg. ;) inte att tycka att krutonger eller knäckebröd eller en wrap då och då är värsta grejen. men jag håller verkligen med dig!

  5. Monica skriver:

    Min fundering kring undantagsdagar är att det stjälper mer än hjälper. Fysiskt för att en hel ”fri dag” äter upp mycket av det man har jobbat för att bli av med. Stressen som uppstår i kroppen när blodsockret åker berg-och dalbana gör det svårare att gå ner i vikt. Däremot tycker jag att man kan ha inslag av – precis som kommentaren Elin föreslog – undantagsmåltider under så många dagar i veckan som man tycker känns rimligt och bra. Kroppen och psyket mår bäst av en balans mellan krav och njutning.

    1. Du har rätt, jag är redan övertalad. Håller med verkligen!

Comments are closed.

LOADING..