Igår misslyckades jag med maten (för första gången på evigheter)

Maten har ju gått otroligt bra på sistone, jämfört med typ någonsin tidigare. Men igår gick det tyvärr inte så bra. Så här har det sett ut senaste dagarna:

TORSDAG

I torsdags var en riktig hemmadag. Jag hade ont i huvudet hela dagen och orkade därför inte träna. Passade i stället på att boka flera tvättider på raken och tvätta prick allt, också sjukt skönt och lyxigt tycker jag.

Frukost: Som vanligt, fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor, blåbär, kanel, mjölk.
Lunch: Supergod snabb-risotto på matvete durum i stället för ris eller dylikt. Receptet har jag fått av en bloggläsare (älskar att få recept!).
Mellanmål: Jag unnade mig faktiskt en proteinpudding med chokladsmak (sockerfri), jag gör det någon gång i veckan sådär. Och en apelsin till.
Middag: En och en halv köttfärsbiff (åt inte två, som på bilden) med klyftpotatis, en klick avokadoröra och sallad.

FREDAG

Frukost: Som vanligt!
Träning: Ett hårt men roligt styrketräningspass med fokus på överkroppen.
Lunch: Vi hade ju matlag i fredags och tjejen vi lagar hos hade kvar en matlåda från förra gången, som jag fick som lunch. Kyckling med matvete, fetaost och spenatstuvning.
Mellanmål: 1.5 dl lättkvarg med hallon och frön.
Middag: En av matlådorna vi lagade i fredags! En och en halv grönsaksbiff, matvete och tomatsås. Till det en liten sallad.
IGÅR

Dagen började bra! Misstagen skedde senare.

Frukost: Som vanligt!
Träning: En timmes rask promenad
Mellanmål, fm:  En apelsin.
Lunch: Jag håller på att testa massa olika recept nu. Igår blev det bönpasta med ”vegetariskt mums” (det hette så i receptet, hihi). Zucchini, aubergine, krossade tomater, basilika, champinjoner osv. Himla gott men jag är verkligen trött på bönpasta by now!
Tidig middag: Här kom failet, jag vet inte ens varför. Jag har ju inga undantagsdagar eller så, och har nu skött maten jättelänge. Men igår blev det i alla fall en stor pastaportion (ej hemlagad) till tidig middag. Jag försöker att inte älta eller ha ångest över det, jag tror ju på att bara borsta av sig och fortsätta på samma spår som innan. Men det är svårt, de negativa tankarna kommer i huvudet som pingpongbollar. En positiv grej var åtminstone att jag faktiskt inte tyckte det var speciellt gott alls! Jag tycks alltså ha ställt om smaklökarna! Jag blev inte sugen på mer efteråt eller så heller. En till positiv grej är att jämfört med mina gamla fails så var ju detta ingenting. En sådan här motgång kan tydligen också leda till insikter om vilka framsteg man gjort!
Kvällsmål: Ännu mera fail, åt för mycket frön och turkisk yoghurt. Middagen blev så sjukt tidig, direkt när vi kom hem från en konstutställning, så jag blev hungrig senare.

Men som sagt: Jag tror på att inte straffa sig själv eller ha ångest när sådant här händer. Särskilt när det inte har hänt på så länge! Det är svårt men jag försöker. I stället ska jag strax hoppa i skorna och sticka och köra ett styrketräningspass med fokus på ben. Målet för kommande vecka är att klara mig helt utan kvällsmål (det har gått vissa dagar men inte alla). I övrigt bara att fortsätta som vanligt, på det här nya positiva spåret.

Följ gärna min mat och träning dag för dag på instagram, @jessicasviktigamal.

Vad har ni ätit i helgen?

  1. Emma skriver:

    Jag har varit i Holland på kurs, åh, min mage mådde inte bra av allt mjukt bröd de har. Den är van vid fiber och Proviva…

    Men du, jag tipsade dig om att dricka grönt te några gånger per dag. Och idag såg jag denna länk i mitt flöde: http://thenewdaily.com.au/life/2016/03/02/diet-pills-that-work/

    The University of Sydney’s Dr Nick Fuller examined for The Conversation the scientific evidence for the following: guarana, acai berry, aloe vera, caffeine, ginseng, green tea, guar gum, chitosan, cayenne pepper, white bean extract and eucommia leaves.
    Green tea had the best evidence and was the only product worth buying, according to Dr Fuller.

  2. Mia skriver:

    Alla trillar ibland, poängen är att resa sej upp och gå vidare istället för att ligga kvar! Det kommer att hända igen, men du hanterar det bra, släpp skam och ångest – trilla är en del av livet!

  3. Maria skriver:

    Shit happens.

  4. Lisa skriver:

    Prova risentas kikärtspasta! Den smakar väldigt likt vanlig pasta och har en bra konsistens, mycket godare än den där sladdriga tunna bönpastan som kom först. Jag tror verkligen du kommer gilla den! Näringsvärdena är i princip desamma. Och du, det var verkligen inget stort misslyckande, speciellt inte som du upptäckte att det inte var särskilt gott – en bra upptäckt ju!

  5. C skriver:

    Låt inte ett misstag ta bort fokus från allt positivt du åstadkommit!

    Olga Rönnberg har någon 90/10% regel hon pratar om, där det ska vara bra mat 90% av året. Tex att om man äter bra 90% av året så kan man äta vad man vill på födelsedagen, jul och nyår och vid lite andra för en själv speciella tillfällen där man vill lyxa till det lite. Men i hennes program är det mycket men nyttig mat så det är ingen svält resten av året heller. Väldigt inspirerande är hon!

    Maten du ätit ser jättegod ut:)

Comments are closed.

LOADING..