Ingen diet funkar i längden

promenadskor

På bilden syns en promenadselfie (!) som jag tog när jag gick ut på en timmes promenad under förmiddagen. Hittade inte exakt likadana skor nu men här är liknande som också kommer från New balance (950 kronor). De är otroligt sköna och går att använda i alla möjliga sammanhang tycker jag. Promenader, regelbunden (icke-extrem) träning och att köra på en lagom nivå är det enda som funkar för mig över lång tid.

Hursomhelst: När personer som förespråkar en viss diet är väldigt högljudda och många, så kan det bli lätt att till slut börja tänka att de kanske har rätt. Kanske är det på just det sättet man måste äta för att gå ner i vikt (gärna snabbt) och må bra. Kanske har de rätt i att Livsmedelsverkets rekommendationer är gammalmodiga och inte anpassade till samtiden. Visserligen har många år gått sedan samma livsmedelsverk rekommenderade 6-8 brödskivor om dagen, men kanske är de ändå lite lite omoderna? Så har jag gått och tänkt i perioder av mitt liv. Så provar man den där dieten och märker att vågen visar minus. Att man inte mår lika bra i kroppen, att man inte tänker lika snabbt eller tycker att maten smakar lika gott som den mer varierade kosten – sådana tankar kanske man slår bort då, eftersom det ju ska vara så himla bra att äta just så här.

Det är inte alltid så lätt att som enskild konsument och människa, utan direkta expertkunskaper, veta vem man ska lita på i en rad av mer eller mindre självutnämnda experter och debattörer. Jag kom att tänka på allt det här igen när jag läste den här artikeln i DN. Tyvärr är den låst, så jag ska försöka sammanfatta den i väldigt stora drag. Den handlar om att man har rett ut och tittat närmare på alla populära dieter. Man har undersökt forskning i ämnet, diet för diet, och kommit fram till att den enda dieten som egentligen har verkliga underlag i forskningen är medelhavskosten. Och den innehåller ju lite allt möjligt egentligen, en mix av allt.

Faktum är att det verkar vara väldigt mycket som forskarna inte vet kring vilka dieter som funkar och inte. Många slutar med den rekommenderade dieten efter ett till två år (även i forskningsstudier) och då går det ju inte att se eventuella effekter över lång tid. Så här säger till exempel Måns Rosén, aktuell med boken Sanningen om mat och hälsa i artikeln: ”De som hävdar att LCHF är bra för hälsan har väldigt dåligt på fötterna. Det verkar till och med finnas hälsorisker med den kosten. Nog för att studier pekar på att det kan vara bra med lågkolhydratkost, om man ersätter kolhydraterna med fet fisk och liknande, säger han.”

Apropå 5:2-dieten, ur samma artikel: ”I dagens samhälle äter vi nog snarare för mycket än för lite, så om man kan hålla igen två dagar varje vecka skadar det nog inte. Men man ska vara medveten om att det inte finns något vetenskapligt stöd för de påståendena, säger Måns Rosén.” Det som också konstateras i artikeln är att allt till syvende och sist är individuellt, samt att det inte alltid är en hälsofördel att plocka bort gluten och laktos om man inte är intolerant. Och så vidare.

Själv förespråkar jag inte ens medelhavskosten, utan väljer att av den här artikeln dra slutsatsen att lagom är bäst. Och att ingen extrem diet funkar i längden, troligtvis. Man tröttnar ju på förbud och fundamentalism, liksom. Man är inte mer än människa. Att gå in fullfjädrat för en viss diet funkar ett tag, men i längden kan både knopp och kropp ta stryk av det.  Och att känna efter. Om man mår bra av supergräddiga gratänger så är kanske LCHF en passande väg att gå, själv tycker jag (som jag har skrivit om tidigare) inte att LCHF är en lustfylld kosthållning. För mig passar det bäst att blanda ”vanlig” mat (i stil med sojakorv stroganoff + fullkornsbulgur eller potatis med biffar och någon röra och sallad) med färgglada sallader. Vissa inslag av rawfood-inspirerat, ibland någon LCHF:ig rätt, andra gånger gröna smoothies och ytterligare andra gånger gröt. Det här är vad min kropp och mitt psyke mår allra bäst av.

Vilken är din metod?

Inlägget innehåller en köplänk, dock är jag på intet sätt sponsrad av DN utan ville bara lyfta fram den artikeln eftersom den var intressant!

  1. Lotta skriver:

    Jag äter massor av härliga grönsaker och matiga sallader, eller ”vanlig” mat men byter ut potatis/ris/pasta till varma grönsaker såsom haricots verts, spetskål i ugn osv. Jämfört med dig så äter jag mer protein och fett men ännu mer grönsaker. Äter aldrig socker eller sötningsmedel eller mjöl i någon form. Äter aldrig snabba kolhydrater men gärna långsamma i form av grönsaker och bär. Äter 3-4 mål om dagen och har inget sug emellan. Jag har gått ned 35 kilo.

    Använder mig gärna av lchf-recept, men absolut inga gräddiga gratänger, det finns så mycket annat att välja som tex blomkålspizza, kesoplättar, tacorulle, blomkålsris med kyckling och någon smarrig sås, pannbiff med gräddsås och haricots verts.

    1. Karin skriver:

      Håller helt med dig och äter ungefär lika. LCHF är absolut inte dessa ‘gräddiga gratänger’ som många, felaktigt, tror att man äter. Det är inte 1 kg smör och 3 pkt bacon till frukost.

  2. Anna skriver:

    Svar igen : jag har blivit van vid det nu , går nog inte att äta mera om man vill ha resultat .. jag har 4 kg kvar till ett BMI som är ok , då väger jag 64 ( är 164cm) då får jag väl lägga till nåt litet mer per dag så att det planar ut antar jag ..

  3. framförallt att äta under 8 timmar o sen låta kroppens organ vila är suveränt!

  4. Anna skriver:

    Svar till Jessica : frukost kl 06.00: the o två ricecrisp med 17 procentig ost , lunch,12.00: keso rostbiff grönsaker ex: bönor / tomat , kväll : 19.00 havregrynsgröt med något sorts bär . Går 1 tim i snabb takt varje dag . Inga mellanmål men nån frukt ibland

    1. Oj det låter som att du äter oerhört lite på en dag?

Comments are closed.

LOADING..