Matplanen var för avancerad – jag får tänka om!

En viktig del i min blogg är transparensen. Att kunna erkänna hur det verkligen går, och att kunna utvärdera mina olika experiment eller vad man ska kalla det. Och nu inser jag att min fina matplan från häromdagen var lite för avancerad med lite många för nya rätter.

För en person som inte är särskilt intresserad av matlagning egentligen blir det för mycket nytt på en vecka. Jag gör om och gör rätt. Nu är det primära att jag kommer igång med att gå ner i vikt igen, jag vägde mig nu på morgonen och hade faktiskt gått UPP i vikt trots att jag har tränat mer än på länge. Så fokus måste ligga där ett tag. Även om det innebär att jag får äta lite ”samma gamla” ett tag. Jag tänker också att massa ny matlagning innebär så otroligt starkt fokus på mat hela tiden. Bäst gick det ju för mig i våras när jag åt mycket matlådor och inte krånglade till det så mycket, och så provade jag något nytt bara ibland, kanske 1-2 gånger i veckan. Det är nog mer realistiskt för min del. Då kanske jag inte blir lika ”besatt” av vad jag äter hela tiden och då blir jag inte lika sugen på för mycket mellan måltiderna.

Så jag tänker om helt och provar detta i stället, det känns bra. Så kan jag ändå prova de nya rätterna jag hade tänkt göra, fast utspritt över lite längre tid. Nu får vi se hur det här fungerar ett tag, förhoppningsvis ger det resultat!

Vad tänker ni om att prova nytt vs fokusera på annat än mat i görligaste mån?

  1. Emma skriver:

    Det var skönt att höra. Jag har ingen vikt-justering i sikte men däremot så har jag reumatism och det påverkas ganska mycket av kosten så jag tänker att jag verkligen borde laga nyttigare men jag har aldrig gillat att laga mat…och jag tycker verkligen att det tar mycket energi att testa nya recept – beundrar dig för det men jag är inte i närheten. Blev tipsad om den här sidan och såg att där även finns matplanering, dock väldigt dyrt tycker jag: http://ultimatepaleoguide.com/autoimmune-protocol/

  2. Lisa skriver:

    När man vill sluta eller minska med något är det lätt hänt att man blir fixerad vid just den grejen, och bara tänker ännu mer på den, precis som du skriver om när det gäller förbud. Kanske skulle det kunna underlätta något för dig att ha ett fokus på att försöka öka på något annat, som att dricka mer eller äta mer grönsaker? Om du till exempel börjar fokusera på att ha för vana att alltid ha med dig t.ex. morotsstavar när du ska vara ute på stan hela dagen kanske ett minskat intag av frön och dadelbollar sker lite lättare? På eftermiddagar och kvällar när jag har som mest sug (men inte är hungrig, obs) kan det ibland funka att dricka en stor kopp te. Yogite finns ju i många goda varianter till exempel. Kaffe är ju livets dryck men för många koppar om dagen mår man ju inte toppen av.. Vill tillägga att jag själv väldigt ofta äter för mycket just mellanmål och annat, jag vet hur svårt det är.

  3. Marina skriver:

    Tack för en fin blogg med mycket inspiration! Har du testat att cykla som träningsform? Man bränner mycket när man cyklar eftersom strora muskelgrupper jobbar. Du skulle kanske kunna bryta trenden om du gör allt annat lika men byter ut lite danspass eller promenad mot cykling eller spinning?

  4. Ja, träning går du inte ner i vikt av. Vill du få ner så måste du minska intaget helt enkelt. Och du har helt rätt tycker jag, för mycket nytt och mat i huvudet hela tiden hjälper nog inte till. Ta till gamla knep. Kan du inte ta bort fröna och nötterna från mellanmål/frukost? Alt äta morotsstavar/frukt

  5. Karin skriver:

    Det är en seglivad myt att träning gör att du går ner i vikt. Du går inte ner i vikt av träning, det gör du av att du äter mindre mängd mat så att fokusera på maten är det rätta.

    1. Jag vet :) men man bränner ju lite kalorier av att promenera.

    1. Petra skriver:

      Du bränner def en del av att promenera, men om du översätter de förbrukade kalorierna till nötter/frön så märker du snabbt vilket ineffektivt sätt det är att gå ner i vikt jämfört med att minska på intaget istället.

    1. Emma skriver:

      Äh, jag vet också att kosten påverkar mer än träning, men: med träning sover man bättre och när man är utvilad är chansen större att äta sunt. Hjärnan mår bättre av träning också. För min del blir det en positiv spiral där jag äter bättre när jag tränar och mår bättre generellt.

Comments are closed.

LOADING..