Intervaller

Härlig dag på salongen, har  även hunnit skriva krönikan klar och lämnat in den i tid. Jag skriver krönika varje onsdag i SLA och jag kan säga att det blir fort tisdag lunch då det är deadline för lämning och man blir INTE sen, då är man rökt som krönikör även fast det hände mig dagen efter nyårsafton då jag missade onsdag helt och hållet och fick ett samtal från redaktören som undrade vart min krönika var. Jag och Janne satt i bilen hem från nyårsfirande i Sthlm och jag satt i bilen och halvsov utan dator. Hade helt glömt av och hade ingen koll på dagarna. Då gäller det att hitta den där lilla extra gömman och jag knåpade ihop en krönika i bilen, på IPHONE, 1800 tecken på 25 minuter. Pju.

Men skulle aldrig vilja bli av med det jobbet, det är fantastiskt roligt och är stolt över att tidningen vill fortfarande ha mina texter efter 1,5 år.

Nog om det. Direkt efter jag skjutsat Marilyn till handbollen ikväll åkte jag och hämtade ut några paket och sedan mot gymet. Intervaller stod på schemat idag. Oh yes!!!

Upp på löpbandet! Jag börjar värma upp med lite lätt jogging. Sen ställer jag in två olika hastigheter. Den ena på ca 6, promenad. Den andra på 12. Jag börjar springa 12km/h i en minut sedan trycker jag enkelt på en knapp då blir det lugnt promenadhastighet. Vilar i 1 minut. Sen springer en minut och vilar en minut. Vissa kliver helt av bandet för att sedan hoppa på igen men jag tycker det blir krångligare så jag ställer hellre in och kör igång från promenadhastigehet istället.

Sen ökar jag hastigheten till 13, 14, 15, 16 för varje minut och då går det fort men det är helt underbart grym träning. Jag är helt såld på intervaller då det ger så stora resultat. Detta gör jag 10 gånger och efter det är jag helt genomsvettigt. Man ska ta ut kroppen till max, springa det fortaste du kan och lite till varje minut. Detta ökar din kondition och förbränner massor.

När du sedan ger dig ut på långdistans kommer du orka mer.

Jag kör endast 1-2 ggr/ v då det är ganska stor påfrestning på kroppen. När snön är helt borta ska jag köra ute. Fantastiskt! Då har jag en klocka på mig som håller tiden.

Saktar ner och går för att varva ner…

Och så här svettig och glad blir man efter 10 rundor!

Några magövningar sen hem för en skön dusch och mat. Jag har dock svårt för att äta efter jag sprungit, känner ingen hunger alls men tar en proteindrink direkt sedan mat efter en timme drygt.

Ser i kommentarsfältet att ni är på krigstigen igen? Varför? Lägg ner erat gnäll om att jag inte är en bra förebild för barnen osv bla bla bla….

Dom gillar att vi tränar och äter bra mat. Men idag fick dom till och med klyftpotatis. Stackars ungar lever bara på kött och sallad. Hua vilken hemsk morsa som bara ger dom tråkiga nyttiga maträtter och pratar om vikt hit och dit.  =))  Aldriiiiiiiiiig goa mackor eller fika…..aldriiiig potatis.

Klart att dom får kolhydrater, men jag lagar mat enbart lchf även till dom ibland och dom dör inte av det. Tvärtom.

Min mat ikväll, barnens kolhydrater bakom. Men det finns alltid något att reta sig på. Hade jag lagt upp bilder på skogaholmslimpa och oboy hade ni gnällt för det. =) Så är det ju, vi tycker olika helt enkelt.

Idag packade jag även upp en go låda från mmsport med mina favoriter i. Bars och dietmeal….. alltså dom är så goda och nu beställde jag flera lådor som vi även ska ha nere i Gbg. Lisa-Marie tar också hellre en sån när hon blir sugen på eftermiddagen som mellanmål. Mina favoriter är kokos, jordgubb och hallon-lakrits. Beställde även lite mer vitaminer, proteinpulvret och gojibär man kan ta i filen mm. Vi äter extra D-vitamin nu så vi försöker mota Olle i grind och inga mer baciller kommer tillbaka. Några frågar om man kan äta frukt?

Jag är hundra på att du inte blir kraftigt överviktig av att äta några apelsiner tex. Det ligger inte där…. det ligger i det andra vad du stoppar i dig.

Jag gillar faktiskt inte så mycket frukt och har inget behov av att äta det, nån apelsin eller päron som har långsamma kollisar funkar ibland. Jag äter hellre nötter då det fettet är viktigt.

Vill ni ha en tävling där ni kan vinna några lådor bars??  Vore väl inte så tråkigt va?! Ska se till att det kommer upp snart isf.

Dont worry, be happy, snart är det vår! Pratade länge med Janne ikväll, längtar mycket. Han är på ledarskapsutbildning nere i Budapest och kommer bli ännu bättre chef efter den här grymma veckan. Sen är det nästan vår nere i Ungern, kavaj och skjorta och inga vinterjackor låter inte fel alls.

Nu är det natti, min kropp vill sova och vila upp sig efter träning.

Puss på er <3

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Hej Johanna!

    Är lite nyfiken…..du har ju nya kläder varenda dag på dina bilder! Har nog aldrig sett att du haft samma nån gång.Du måste ju ha en enorm garderob!
    Hinner du använda allt mer än en gång?
    Tänk vilken lycka att få ha olika varje dag… jämt!
    Ha en trevlig helg!
    Anna-Carin
    A-C

  2. Jag läser din blogg ofta och har gjort länge men kommenterar nästa aldrig. Kände dock att jag ville säga något nu. Jag blir så ledsen på alla människor som är avundsjuka och ska kritisera. Du är en offentlig person som väljer att dela med dig av ditt liv. Bara för folk är avundsjuka ska de börja hacka. Jag hoppas att du ändå kan ignorera alla missunnsamma kommentarer och fokusera på de som gillar dig. För det handlar ju om avundsjuka. Folk som själva inte orkar ta tag i sina liv kan inte låta bli att kommentera och hitta fel. Fruktansvärt löjligt. Hur var det nu: ”Det finns en plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”. Kör hårt!

  3. Jag fattar nog inte intervallet riktigt. Först 1 min på 6, sen 1 min på 12, sen 1 min på 6, sen 1 min på 13, sen 1 min på 6, sen 1 min på 14 osv upp till 16. Det blir ju tio min. Gör du detta sedan 10 ggr så blir det ju 100 min.
    Jag vill också köra intervaller men jag har nog fattat detta fel. Eller?

    1. Ullis-
      Gå 1 min spring 1 minut och upprepa detta 10 ggr. Alltså 20 min totalt :) Men jag ökar för varje….. sista kanske jag kör 16, 17… men kör i ditt tempo så du orkar de sista!

      Finna massa olika intervaller…. detta är bara en utav dom men jag gillar denna. Ger grymma resultat!
      Lycka till. Kram

  4. jag lider med dig varje blogginlägg, alla dessa människor som bara måste gnälla på dig! Stå på dig, var stolt för det du gör och att du mår bra! Det krävs mycket ork för att ta sådan skit som en del människor vräker ur sig. Lycka till med att ignorera det! Många kramar!

  5. En fråga om intervallerna! Om jag fattade det rätt så kör du alltså totalt tio minuter (1×10) ”springa” och tio minuter (1×10) ”vila/gå”? Allt som allt tjugo minuter? Eller fattar jag helt galet? Jag ska börja med lite jogging igen så fort snön försvinner. Brukar gå (snabbt) en 5 km-runda, men det skulle ju funka att köra intervaller på den. Man ska alltså springa fort typ 1 minut och sen gå ner till gå/joggingtempo? Alla man möter kommer ju bli helt förskräckta över min framfart, men jaja… :-)

  6. Strunta i de där ”krigskommentarerna” – de bottnar med 99,9% säkerhet i avundsjuka av en eller annan anledning!
    Vore toppen att tävla om (och helst då vinna ;-)) en låda bars i någon god smak! :-) Kör så det ryker och må så gott!

  7. Du är väl rätt vältränad nu så varför gör du inte intervaller ute? I backar och terräng

  8. God morgon! Jag vill gärna vara med och tävla om en låda bars:-) i morse chockade jag mig själv och tränade ett pass pump före jobbet men vad skönt nu efterråt. Tack för att du peppar – fortsätt med det! STOR KRAM Helene

  9. Hej Johanna! Jag skriver som jag gjort innan, heja dig!! Jag har så svårt att förstå att folk bara orkar klaga, ren och skär avundsjuka tror jag i alla fall.
    Jag blir pepp som attan av din blogg och härliga inlägg. Så lite tävling med nyttigheter låter toppen! Nu ska jag i alla fall åka till gymmet för ett pass, det är ju helt galet skönt. Ha de gott och heja dig! :)
    Kram! Annette

  10. Hej Johanna!
    Läser din blogg dagligen och du inspirerar mig till ett hälsosammare leverne!! Stort tack för det! Imponerad att du hinner träna så mkt trots två tjejer, kille i gtb och jobb! Det visar att alla kan.

    Jag kanske är lite trög men jag vill också testa intervaller så jag undrar om du kör 6-12-6-13-6-14-6-15-6-16 och sen ggr 10 eller höjer man tio ggr..
    Tacksam för svar och kämpa på tjejen du verkar vara en toppen tjej och tack för att du delar med av ditt inspirerande liv!
    Kram

    1. Men tränar du i 100 min då? Jag är nog trög.. :-) Först 1min på 6, sen 1 min på 12, sen 1 min på 6, sen 1min på 13 osv. Det tar ju tio min. Och sedan 10 gånger blir ju 100 min. Tänker jag fel?

  11. Vet du inte om att det inte finns något som provocerar mer än när en människa börjar träna mycket och äta väldigt nyttigt? Ingenting sticker i ögonen mer på folk. För det är ju så att dom allra flesta människor vill leva så men dom klarar inte av det, man har inte karaktär till det, och då blir man väldigt avundsjuk på dom som har karaktär till det. Det är lustigt det där. När man låg på soffan och åt chips och hade bilringar så fick man höra ”Ska du inte träna? Du måste tänka på din vikt” osv. Sen när man började träna, äta nyttigt och blev smal då fick man höra ”Ska du inte gå upp i lite i vikt?”, ”Du tränar för mycket” osv. Det spelar ingen roll vad man gör. Folk retar sig på allt ändå. När man var större fick man höra att man skulle bli mindre och när man var mindre fick man höra att man skulle bli större. Så det enda man kan göra är att göra som man själv vill och skita i att lyssna.

    1. Precis så är det! Kan inte uttrycka det bättre själv. Istället för att peppa försöker man dämpa. Helt rätt, jag har oxå slutat lyssna. Min vikt och hälsa är mitt ansvar ingen annans :-)

    2. Precis så, kan inte uttrycka det bättre själv. Istället för att peppa försöker man dämpa. Helt rätt, man ska sluta lyssna!

    3. Bra skrivet! För ett par år sedan var det såhär för mig! Jag var kraftigt överviktig, några i min närmaste familj var på mig.Ska du verkligen äta den den där sockerkakan m.m. Efter en tid tog jag beslutet själv att gå ner i vikt. Gick ner 15 kilo. Jag var nöjd med hur jag såg ut m.m. men hade gärna gått ner några kilo till. Nähä, då tyckte dem att jag hade fått anorexia.

  12. Hej Johanna.
    Jag ville bara säga att jag tycker du är jätte bra med din träning. Och att du håller dig till din kost och att dina tjejer äter mer kolhydrater. Men många av oss svenskar är så himla avundsjuka så dom blir bitchiga och elaka. Dom är säkert väldigt onöjda med sig själva.
    Hoppas att du och alla du åker till Thailand med får en jätte härlig resa.
    Kram Vickan

  13. Hej, tack för svaret ang frukten. Fokusera på alla oss som bara älskar din blogg!
    kram kram

  14. Hej Johanna. Jag hållet med alla dem som blir glada och inspirerade av din blogg. De som klagar och gnäller mår säkert mycket dåligt själva och har så mycket bitterhet i sig att d inte unnar någon annan lycka. Strunta i dem. Det är inte mycket som provocerar vissa mer än när man äter rätt och tränar, det påminner dem om att dem också borde ta tag i sitt liv. Kram Lotta

  15. Mina inlägg brukar försvinna men jag provar igen.
    Trist att folk inte har något eget liv utan måste bry sig så mycket. Jag tycker du är grymt inspirerande och det är bara bra att barnen får en bra syn på träning :-)
    Ha en fantastisk dag :-)

  16. Vilken toppen tävling det lät som =)
    Och grattis till vinnaren av snygga jeans. Vad skoj det måste vara att skriva sådär för en tidning, det var en dröm jag hade som mindre *hihi* Kram och ha en toppen onsdag <3

  17. Godmorgon! Har oxå börjat med intervaller på gymet. Roligt och man känner att konditionen blir bättre och bättre. Låter trevligt med en bars- tävling. Ha en härlig dag. // Mirjam ☀

  18. Hej Johanna!
    Du är en grym förebild och inspirationskälla! Fortsätt med det du gör och strunta i alla gnälliga människor. Tycker att det är viktigt att man tränar och äter rätt, det inspirera ens barn att göra likadant.
    Måste bara säga att dom barsen från MM sports är jättegoda! Blir det en tävling så är jag på.
    Ha en underbar dag!

    Josefine

  19. God Morgon Johanna!! Hamnade på din inspirerande blogg för ett tag sedan och mitt mål 2013 var att börja träna men det startade med bruten arm och en hals infektion men nu så är jag igång och tack vare dig så hittade jag dvdn Functionel traning och körde 4 pass förra vecka. Så *himla* rolig träning det är :) och helt slut och svettig blir jag så nu har jag även klicka hem dvdn mage, rumpa och lår. Jag är inne på att gå ner några kilo och tajta till min kropp som du skrev i ett inlägg…det är aldrig försent att börja träna…jag är 56 år och hoppet lämnar en aldrig om en snygg och vältränad kropp. Ätit enligt lchf sen 2009 och hösten 2012 utbilda jag mig till kostrådgivare genom Anna Hallén. Undrar lite hur ditt träningsschema ser ut för en vecka? Ha en fin dag /Ewa

  20. Hej Johanna!
    Jag vill gärna att du har en tävling med dessa bars som pris, har aldrig provat nåt sånt så det måste man vara med på:))Skit i gnället från en del, vi är många som gillar dig så fortsätt vara på ditt sätt och dela med dig av allt som du gör.Man blir inspirerad av dig på flera sätt och jag tycker det är jättekul att följa din blogg + instagram. Vad gäller LCHF så kommer folk att gnälla , det är många som inte fattar grejen med den kosten, tyvärr… Ha en härlig onsdag, idag ska det bli sol och väme! Kramar Jeanette

  21. otroligt befriande att läsa dina svar till de som klagar i kommentatorsfältet!! Bra där!! :)
    Ojojoj så mycket en låda bars skulle hjälpa mig i vardagen så den tävlingen kommer jag kolla efter.
    Tack för all inspiration!
    Kram

  22. Härligt att köra intervaller, då vet man att man lever ;-) Jag tycker du är en bra förebild för barnen för de tränar ju endel de med, du visar ju dom att du inte heller ligger på latsidan!
    Ha en bra dag

  23. Hej Johanna! Först vill jag bara skriva och säga vilken underbar härlig människa du verkar vara! Jag blir så imponerad av allt som du tar dej för med, men framförallt TRÄNINGEN. Jag har inte tränat på hur många år som helst för jag är reumatiker med mycke ryggvärk + whiplach på de och en massa annat rassel. Men du har fått igång mej med råge kan jag lova, och de är jag såååå tacksam o glad över. Var å köpte nytt löpband så nu går jag på de varannan dag först i 4min, sen intervall springer jag 1min ca 9 i hastihet sen går jag 1min i 6 i hastihet och så gör jag 10gånger. Men jag orkar inte öka som du gör men jag är glad att jag kan springa de jag kan för min rygg. Sen tar jag mina hantlar på 2kilo och kör armar på de och sen sittups. Och kan man tänka sig att de har gett resultat, fast jag äter o fikar som jag alltid gjort haha. Min fråga till dej vad ska man ta för proteindrink efter passet? Skulle vara jätteglad att få nått bra tips…. Tack goa du för en härlig blogg med en massa kul i. Ska bli så kul att följa Jannes o din inredning i Jannes lägenhet. Ha det gått och tack för att du är du Johanna! Kram Katarina

Comments are closed.

LOADING..