Natashja Blomberg: ”Varför blundar alla för machostrukturen som #spelhat och sexism i gamingvärlden skapar?”

”‘Hoppas någon letar upp dig och styckar dig din jävla hora’ skriver en trettonårig pojke till mig. Det är ett av flera hundra liknande mejl som trillat in det senaste dygnet. På olika nätforum har min adress och mitt telefonnummer lagts ut och jag får om och om igen förklara för mina barn varför mamma inte orkar svara i telefonen precis nu.

Jag är trött. Men jag är iallafall vuxen och luttrad vid det här laget. Jag känner mig inte hotad när barn skriver till mig, men jag får tillräckligt av den varan från vuxna män också och ser sambandet. Det börjar tidigt, indoktrineringen i misogynins ädla konst. Och jag, och många med mig, har kunnat dra slutsatsen att högsätet ligger i spelvärlden där hundratusentals unga gamers, som spelar och umgås med varandra, varje dag också lämnas att uppfostra varandra enligt rådande machonormer. Här är det flugornas herre som regerar och spelutvecklarna försöker inte ens motarbeta det.

Det är dock inte bara i spelen sexismen råder utan även på spelföretagen och de som försöker peka ut problemen, såväl anställda, som journalister och gamers som höjer rösten ses som obekväma rabiatfeminister och tystas ofta effektivt.

Häromdagen skrev Angela Larsson en artikel i Nöjesguiden där hon sakligt problematiserade Youtube-stjärnan Felix ”PewDiePie” Kjellbergs språkbruk, sexism och rasistiska undertoner. Felix har 27 miljoner fans och med det följer såklart ett ansvar. Angela efterfrågade det och reaktionerna lät inte vänta på sig. Både Angela och Nöjesguiden fick motta dödshot av arga kränkta unga killar men när detta uppmärksammades så ställdes hon till svars. Hon borde vetat bättre… Hon får skylla sig själv… Känns det bekant?

En stor andel av alla gamers är tjejer, men de syns knappt. Killarna dominerar, tonen är hård och hela spelkulturen domineras av förakt för kvinnor. It’s a mans world bokstavligen, det är skapat av män för män. Kvinnor får vara med på nåder. Som rekvisita, antingen strippor eller horor, sällan som egna aktörer och aldrig ur ett kvinnoperspektiv. Med risk att låta gammalmodig så undrar jag hur detta påverkar den formbara kvinnosyn som de unga pojkarna, och flickorna för den delen, växer upp med och vilka uttryck den kan komma att ta som ett resultat av miljön de spenderar sina dagar i.

De sexualiserande våldshoten och kränkningarna som nästan uteslutande är riktade mot kvinnor har blivit en förväntad konsekvens och en självklarhet för de som väljer att vara aktiva på nätet. Ingen verkar tycka att det är speciellt allvarligt – snarare uppmanas vi att bita ihop och själva ta ansvar för hur vi ska reagera på hatet. Det vill säga inte alls. ”Hora”, ”fitta”, ”luder” – orden har blivit vardagsmat och männen ursäktar sig med att det som sker online inte är på riktigt, att det bara är på skämt. Men de som tar emot hatet är lika verkliga som du och jag. Jargongen normaliseras till slut och ”märkligt” nog så tar killarna med sig den hotfulla retoriken ut i den fysiska verkligheten.

Att hot och hat är vanligt för kvinnor som är offentliga är ingen nyhet, men det är minst lika vanligt för unga skolbarn, i klassrum och på skolgårdar, på Facebook och genom sms. Unga tonåringar som inte har någon som lyssnar eller en peppande röst när det blåser som mest. Var ska de vända sig när ingen tar det som händer på allvar?

Nätet ger inte bara mobbare och kvinnohatare en ny plattform, nätet ger dem ett sätt att organisera sig på, en armé att ha i ryggen om de vill. Ingen verkar vara villig att ta ansvar för detta. Administratörer och spelutvecklare lyser med sin frånvaro. Föräldrarna håller bekvämt för öronen: deras barn skulle ju aaaaaaldrig….. och så tar ännu ett barn livet av sig som en konsekvens av det brutala hatet hen fått utstå.”

#spelhat – när du vill tycka till på Twitter.

_____________________________________

Namn: Natashja Blomberg. Ålder: 37. Familj: maken Oskar, Ninja 5 år och Tamlin 3,5 år. Bor: Nynäshamn. Gör: krönikör hos Hela Hälsingland och amelia.se samt driver Sveriges största feministblogg: Lady Dahmer.

_____________________________________

  1. Här har jag väl snavat in på pseudo-feminismens egna högborg och i egenskap av man vet jag inte om jag törs förvänta mig ett vänligt bemötande. Trots detta känner jag ändå ett behov av att skriva av mig.

    I min enfald trodde jag att feminism inte gick att jämställa med manshat, men så ännu ett exempel på saker som får mig att tveka. Jag är absolut för jämställdhet, men jag är inte för att få en etikett stämplad tack vare mitt kön. Självfallet vill jag heller inte bli stämplad för mina intressen.

    Någon får gärna förklara för mig varför det är okej för ”feminister” att dra alla över en kam på det här viset? Det är desto värre sällan fakta som presenteras – någonting blir inte sant bara för att man kommer med anekdot efter anekdot. Kom gärna med belägg för dina påståenden – hur kan du påstå att jargongen inte är något som barnen hämtar från det fysiska livet och tar med sig ut på nätet? Och hur kan du så bestämt hålla spelutvecklarna till svars för detta?

    Den här typen av retorik är inte ny och jag tycker det är skrämmande att se ett sådant uppenbart grupprunk där en så oerhört pessimistisk och snäv bild sprids vidare gång på gång. Det blir inte bättre av att man som i Angelas fall (och du därmed indirekt) citerar Anita Sarkeesian, som ju är ökänd för sitt icke så vetenskapliga förhållningssätt och sin selektiva behandling av spelmediet.

    Nej, vill du bli tagen på allvar får du komma med lite mer substans. Nog för att sexism är ett problem i spelvärlden, men att raljera över småbarns beteenden och kalla spelvärlden för ett misogynins högborg är att ta i å det grövsta. Det går helt enkelt inte som insatt i (och uppvuxen med) mediet att ta dig på allvar när du skriver på det här viset. Jag förstår att det går hem hos Amelias läsarkrets och i twitterflödets gömmor, men det blir inte mer sant för det.

    Dessutom är det högst beklämmande att se att man ständigt glömmer bort de stereotypa mansbilderna som även de sprids i spelvärlden. Varför talar vi inte om dessa? För varje sexistisk karikatyr du finner finns det tiofaldigt med manliga sådana. Jag kommer strax till varför det är på det här viset, men att stirra sig blind på kvinnokarikatyrer och skrika misogyni är att göra debatten om uttryck i spelmediet en otjänst. Jag skulle föreslå att du tar en grundkurs i kulturvetenskap om din strävan är att faktiskt tillföra något till debatten.

    Även om detta inte faller dig i smaken vill jag uppmana dig att innan du skriver nästa krönika ser dig om i spelvärlden – det finns en lång rad exempel på starka kvinnliga karaktärer i varierande roller. Du skulle bli förvånad. Men det är inte mitt ansvar att rada upp dessa för dig här och nu. Bland denna skara kvinnliga karaktärer finns dock självfallet de som kan upplevas som sexistiska och schablonartade – men återigen – glöm då inte alla manliga karikatyrer.

    Självklart kan vi slå fast att spelvärlden i allmänhet är dålig på att skapa djupa karaktärer, eller spel med djup i största allmänhet. Tyvärr ser marknaden ut såhär och det av olika anledningar. Detta betyder dock inte att det är fritt fram att smutskasta hela spelmediet Det vore som att smutskasta hela bok- eller filmbranschen på grund av Hollywood eller boktoppen och du hör ju själv hur dumt det låter. Att börja prata om patriarkat är att göra det väldigt enkelt för sig.

    Grand Theft Auto brukar vara ett populärt exempel och jag har sett det tas upp i kommentarsfältet här. För det första en satirdrypande karikatyr på allt som är fel i det amerikanska samhället. Det är inte menat att tas på allvar av någon någonsin. Ofta när spel av den här typen tas upp så ringer dåliga klockor från våldsdebatten. Fortfarande är det så att de flesta av oss kan skilja på spel och verklighet.

    Sedan är det ingen nyhet för någon egentligen att nätet florerar av hatiska attityder. Men återigen är det att göra det lätt för sig att kalla det för misogyni. Näthatet låter sig inte förklaras med så enkla medel och man misstar sig om man tror att kvinnor blir särbehandlade på den fronten. Att vara dryg är det officiella tidsfördrivet på internet och ingen kommer undan. Jag tänker inte försvara att det är så, men det är samtidigt ingenting man skall bli eld och lågor över eller ta på så förbaskat stort allvar. Mobbning har existerat innan internet, detta vet jag av egen erfarenhet.

    Att anklaga spelvärlden för att agera forum för organiserat kvinnohat är dock att be om foliehatt-stämpeln. Uppfostra barn istället och prata med dem så ska du se att det blir anständiga medborgare av de också i slutändan. För inte över det ansvaret på moderatorer, spelutvecklare och andra och försök för allt i världen inte att avskaffa anonymitet och åsiktsfrihet i jakten på en inbillad fiende.

    Jag hoppas att jag lyckas så ett frö någonstans. Verkligheten är tyvärr inte så enkel att alla spel förtrycker kvinnor och att alla som spelar lär sig hata kvinnor, och det kommer heller aldrig bli verklighet oavsett hur många kommer den här typen av krönikor publiceras. Det behövs mer nyans i den här debatten och just nu hjälper du inte till.

  2. Det finns visst kvinnliga spel-karaktärer som inte sexualiseras eller nedvärderas.

    Det kanske inte ser ut så för utomstående men de gamers jag möter och integrerar med är generellt bra killar och tjejer som inte vill förtrycka någon.

  3. När jag tänker på kvinnor i spel så tänker jag på Julia i lollypop Chainsaw, Bayonetta i spelet med samma namn. Anna och Nina Williams i Tekken-serien, Lara Croft i Tomb Raider och Ivy i Soul Calibur. Otroligt självsäkra kvinnor som inte tar skit och som visar att kvinnor minsann kan och vill. Att den här krönikan då kommer och säger ”spel” och drar alla över en kam, irriterar mig. Du kan uppenbarligen inte så mkt om det här utan väljer att köra på en fräck titel för att få uppmärksamhet. Jag tycker synd om dig som aldrig sett dessa spel, som aldrig tittat på dessa kvinnor med stora ögon och med respekt, och som i din okunnighet aldrig kommer förstå. Men enligt mig borde du inte försöka smutskasta något du tydligen inte förstår. Du är inte bättre än dom religiösa grupper som skyller jordbävningar på homosexuella. Att välja att tolka något på ett visst sätt gör det inte till den rätta tolkningen.

    1. Så du sitter verkligen där och räknar upp några av de mest ökända exemplen på dåligt gjorda kvinnliga karaktärerna i spelvärlden som exempel på bra kvinnliga karaktärer? Och du säger att Blomberg är den som saknar kunskaper här?!

      1. Du får gärna utveckla dina svar mer än att säga det här är fel!

        Det är oftast åldersgräns på dessa spel som har lite kläder. Skiter man i dom så får man skylla sig själv. Det är viktigt att föräldrarna tar reda på vilka spel dom tillåter ens barn att spela. Sen tycker jag att dom som tillverka sina spel borde få göra ”hur extrema” som dom vill. Är det sexistiskt att rita en naken kvinna på ett papper? Eller det bara för att de är med i ett fightingspel som gör att det inte bli passande?

        Att de visar BH och korsett är väl inte så himla farligt? Då borde Ryu från Streetfighter vara samma sak. Han visar mycket bröst. Sen är 99% av oss inte dumma i huvudet. Vi kan skilja verklighet och spel. Vi tror inte att ni måste ha D-kupor eller gå runt i trosor.

        1. Dåligt gjorda karaktärer? Hur är det dåligt att göra en snygg kvinna som kan klara sig själv och inte behöver bli beskyddade? Ska du gnälla på spel så klaga inte på dessa. Inte när GTA släpper spel med bimbo-strippor som inte kan knyta sina flipflops själv. Det är där felet ligger, inte i ”alla spel”. Och definitivt inte i spel som gestaltar kvinnor som minigudinnor. Eller jag vet inte, du kanske kollar på tex Bayonetta och ser en sinnessvag tjej som inte kan mer än skaka på brösten för att få uppmärksamhet. Vi andra som spelat spelet vet däremot att hon är ett geni med jävligt bred kunskap. Hon räddar världen själv, och väljer att göra det medan hon råkar se bra ut.

          Samtidigt, hade Lollipop Chainsaw handlat om en fet rysk mattant på skolan som går lös på alla zombies med en motorsåg, skulle det också lyckas. Det behövs inte en snygg cheerleader om man har en rolig och fängslande story. Men då hade väl det inte varit tillräckligt PK eller något, och ni hade ändå valt att klaga.
          Nej, det märks att vissa bara läst recensioner av människor som bara går på utseendet och inte djupare. ”HON HAR BARA BIKINI PÅ SIG! SEXIIIISM!”. Svagt och smutskastande.

    2. Aldrig tittat på dessa kvinnor med stora ögon? Det är rätt svårt att se kvinnan när allt man ser är svällande bröst och en tråd på kroppen. Klart du och alla andra män ser henne medan ni har handen i byxan, de är ju självklara sexobjekt som finns där för att behaga männens suktande ögon! Ta fram kvinnor som inte måste posera med sina välutformade bakdelar eller blinka mot skärmen som att allt de vill är att ta din lem i munnen! Skaffa lite perspektiv hur kvinnor målas ut i media och sluta vara så trångsynt.

  4. Att säga att spelvärlden är misogynins högsäte känns… fel. Jag kritiserar gärna att många storsäljande spel frontas av machomän, är väl medveten om att livet online skiljer sig mellan könen men att ta i så mycket gynnar inte diskussionen. Jag tror snarare att det skapar mer motsättningar och kraftigare motreaktioner. Som förälder till två pojkar som kommer att växa upp i en uppkopplad värld är ”föräldrarna håller bekvämt för öronen” det mest skrämmande, och kanske det mest problematiska, i frågan. Det är vår uppgift som föräldrar att se till att våra barn respekterar andra – både online och i det verkliga livet.

    1. Varför skulle det inte gynna diskussionen? Hur i hela friden ska folk förstå vikten av att göra något åt dessa oerhörda problem om det inte vet om att de är oerhörda problem? ”Jag vill helst inte bli hotad, tack”, är liksom inte något folk tar på allvar.

  5. Personliga påhopp i det riktiga livet, dvs i person eller på telefon ser jag och nog de flesta som extremt allvarligt. Så jag förstår om man blir illa upprörd över det.
    Men när det gäller påhopp på internet så är det inte något man ska ta på allvar, eller jag gör det inte i alla fall – för i 9/10 fall så är det en liten snoris som sitter på andra sidan och skrivet detta. Om du nu känner för att ta det på allvar, så kan du ju skriva tillbaka till personen på ett allvarligt sett och beskriva vad du känner för denna, som svar, i stället för att skriva en sån här artikel som i bästa fall ses som ”att skvallra för fröken”. Om du beskriver vad du känner för denna person, som hotade dig, att förstå att det han/hon har sagt inte är okej kanske denna ändrar på sig i det långa. Eller så gör man som jag gör, ignorerar det/trollar personen tillbaka.
    Själv så har jag inte haft några problem med att ”gamea” som tjej, det kanske var lite tråkigt i början att höra att man är dålig osv.
    Men jag har alltid varit en hårdhudad person, så det kanske är annorlunda för mig, och sådant snack sporrar snarare på mig att bli bättre än att det bryter ner mig.
    Sedan så är sanningen att i 9/10 fall så är spelare positiva att man är en gamertjej. Om det är så att de andra spelarna är intresserade för att jag är tjej eller om jag är bra spelar för fasiken ingen roll. Jag behöver inte klappa mig själv på huvudet eller gråta för att ett par pojkar kallar mig för diverse saker på ett datorspel eller internetforum. Jag vet själv vilken nivå jag är på och tar inte åt mig vad några enskilda puckon säger på internet.
    Det där med Pewdiepie är ju bara löjligt. Varför lägga ner en massa negativ energi på att skriva om en person som håller på med komedi och parodi och faktiskt sprider god energi med hans videos? Det finns bra mycket värre saker än det i världen att koncentrera sig på än att skriva en artikel om hur någon använder dåligt språk i komiska parodi videor är bara onödigt och sprider negativ energi, som dessa omogna pojkar älskar att hata – speciellt när det gäller någon så populär som Pewdiepie, som verkar vara en sympatisk och trevlig kille bakom hans ”avatar”.
    Artikeln är ju också riktad mot honom bara för att han är en populär svensk som sticker ut bland mängden i Sverige, och är en KILLE. Om det hade varit en tjej, så hade denna förmodligen inte kritiserat /henne/ på samma sett(Visst är det roligt med omvänd psykologi?).

    I vilket fall som helst, så är det som sagt 9/10 fall unga tonåringar som beter sig på det här sättet och de kommer att ha andra saker att tänka på i framtiden när de är äldre. Alla generationer(Om vi kollar på 100 år tillbaka i tiden) har tonåringar som beter sig illa(Rebelliska enligt normen i samhället) ansetts vara ”förödande” för framtiden. Det är inte direkt ovanligt och denna generation är det gamers som spelar denna ”rollen”, och flickor/tjejer/kvinnor behandlas betydligt mycket bättre idag än de tidigare generationer så det kan bara bli bättre..

    Vi har rätt att tycka och tänka hur vi vill(Som tur är), men man borde veta bättre än att försöka ge sig på en populär person i dagens samhälle. Jag menar, om jag bestämde mig för att gå in på ett forum med bara Justin Bieber fans, de så kallade ”Beliebers” eller vad de nu heter, och kritisera honom för det han har gjort de senaste halvåret så skulle jag få betydligt fler dödshot än vad ni fick av att skriva dessa artiklar. Men varför hör man inget om det? Jo för att det är ju bara tonårstjejer, eller hur? Återigen, omvända roller. Ska det anses vara rätt att tjejer får hota andra människor, bara för att de är tjejer.. Eller ska det också vara något negativt för tjejer – för att dom anses så svaga att deras hot behöver inte tas på allvar? Ja jisses.. Varför skriver jag ens det här, känns som slöseri med tid och energi.

    Det råd jag kan ge er tjejer som tar illa upp av barn som beter sig som omogna barn; Det är bara barn ta inte illa upp/Ignorera det, som en vuxen gör/Bete dig som en äldre syster/bror, ge tillbaka och trolla dessa ragekids. ;D

    1. Fast i jämförelsen med Pewdiepie och AVGN så är de ju en viss skillnad.
      AVGN har väldigt färgstarka utmålningar om hur han tycker ja, men han kallar ju fortfarande inte specifikt kvinnor förnedrande ord? Han snackar huvudsakligen hur spelet i fråga är, inte målar ut kvinnor i färgstarka ord. Komedi eller ej! Målgruppen hos båda dessa idoler är väldigt unga och de suger i sig allt de säger som svampar! Då spelar det ingen roll om Felix bara spelar en roll och inte menar nått illa, det handlar ju om hur betraktaren suger åt sig det och börjar ”skoja” med att kalla nån för bitch eller nått annat ”kul” för de är ju bara på skoj orka lixom?

  6. Strippor i en vidare mening, kanske. Det bör påpekas att många spel, framför allt klassiska fantasyspel, innehåller möjlighet till att spela som kvinna och många kvinnliga karaktärer. Sedan är dessa karaktärer designade och/eller skrivna på ett sätt som var förlegat redan innan de ansvariga var födda, och man lägger gärna in lite faktiska sexarbetare för ”skojs” skull.

  7. Sociala medier/datorspel

    Två av mina största
    erfarenheter gällande online spel kommer från spelen Tera-online och Tales of
    Pirates som liknar World of Warcraft på många sätt. Man kan säga att
    Tera-online är en nyare version av de ideologin som skapade World of Warcrafts
    ”spel-anda” och Tales of Pirates är en äldre version. Karaktärerna som man skapar
    i spelet är personligt då man kan välja namn, ras och utseende (storleken på
    ögonen, näsan, kroppsbyggnaden, längd, kläder osv).

    Det finns många
    genusaspekter som man kan relatera till patriarkala samhället i verkligheten. Tales
    of Pirates är en äldre version av RPG spel och kanske därför har mer tydligare
    könsstrukturer. Dom raserna man kan välja mellan har olika roller och
    specialiteter. Dessa roller är könsstrukturerade eftersom man inte kunde välja
    kön, utan kön väljs in efter rollen man valt. Väljer man en ”supporter” så har
    man rollen att ge andra spelare mer HP (Hit points/liv) när HP’t sjunker. Det
    följer med att man väljer en kvinnlig karaktär. Det finns inga manliga
    supporters. Väljer man en karaktär som har rollen att skada fienderna och att
    tåla mest slag så finns det endast manliga karaktärer. Dessa laddade
    könsstrukturer har dock ändrats, eller ”balanserats” med dom nyare moderna
    online spelen. Tera-online är ett modernt spel där könen inte har någon
    betydelse gällande klasserna. Det vill säga att man har möjligheten till en
    manlig supporter eller en kvinnlig ”warrior” (krigare som står för skadan mot
    fienden).

    ”Kroppsspråket” har stor
    betydelse i båda spelen. Dom som är high-level (professionell spelare) följer
    alltid en oskriven regel där dom anpassar sina avatars positioner under
    exempelvis sociala sammanhang eller diskussioner med andra spelare. Att exempelvis
    ha ryggen mot en annan spelare under diskussioner kan utrycka en dominans,
    maktposition eller en utmanande position som handlar om styrka. Att positionera
    sig på ett ”naturligt” sätt, ansikte mot ansikte med en viss distans, är att
    visa respekt mot den andra spelaren. Kanske kan det gå så långt att man
    underkastar sig när man visar respekt genom dessa positioner. Ironiskt nog är
    dessa positioner mellan karaktärerna inte nödvändiga för att samtala. För att
    kunna samtala med andra spelare så behöver man endast vistas i samma rum eller
    att vara i närheten då spelaren kan se den andre i sin skärm ur ett
    fågelperspektiv (bortsett från ”private message/region chat” då man inte
    behöver befinna sig i närheten. Samtalen mellan spelare som är i närheten till
    varandra kallas för ”local chat” som gör att andra spelare som befinner sig i
    närheten också kan läsa vad som samtalas och har möjligheten att interferera).

    Att inte visa något av dessa ”kroppsliga” kommunikationer så kan man bli kallad
    för ”noob” som är en förkortning till ”newbie”. I dessa sammanhang betyder det nybörjare
    och oprofessionell.

    Jag relaterar till
    Jennys teori (2010) om att avatar-kropparna omformas och till slut tar form.
    Trots att spelen inte är specifikt skapade för känslor mellan spelare så skapas
    det en ”samhällsstruktur” och norm som bör fullföljas om man vill bli
    respekterad. Dessa rörelser är känsloladdade och intensiva. (Sundén, 2010,
    s33). Även bland spelare som har känslomässiga relationen så står dom oftast
    nära intill och helst sitter bredvid så att man kan ”se” att dom gillar
    varandra. Det behöver inte vara sexuell kärlek, utan det kan vara mellan
    vänner.

    Heteronormativiteten är
    enligt mig extrem och upprepad i dessa online spel. Många gånger har spelare
    kallat andra spelare för homosexuella eftersom spelaren var en kille som valde
    en kvinnlig avatar. Många gånger har spelare som har ifrågasatts varför dom
    valde kvinnliga karaktärer svarat med: I
    rather look at a womans ass if im going to play the whole day. Tera-online
    spelar man ur ett third person view
    (tredje personsperspektiv då spelarens ”ögon” är bakom karaktären som man
    styr).

    I mina erfarenheter har
    jag aldrig sett att kvinnliga spelare med manliga karaktärer blivit
    kritiserade. Detta är något som jag reflekterar till strukturerna i verkliga
    livet där det anses mer ”okej” för kvinnor att ha, det vi kallar, manliga
    karaktärsdrag eftersom det anses utvecklat, modernt, självständigt och starkt.
    Dessa strukturer börjar redan på dagis då det anses mer jämställt när flickorna
    får ”manliga” intressen. Även i vuxenlivet väcks det mer uppmärksamhet när en
    man har, det vi kallar, kvinnliga karaktärsdrag.

    Karaktärerna i spelen
    är väldigt könsstrukturerade. Detta ser man tydligt på kläderna och alla
    rörelser som karaktärerna kan göra (hur dom springer, sätter sig ner, dansar
    osv). Fagerström och Nilson (2008) tar även upp dessa exempel från spelet World
    of Warcraft. Dom kvinnliga karaktärerna är lättklädda jämfört med dom manliga.
    Utrustningarna är sexistiska, och oftast på Tera-online så täcks bröstvårtorna,
    underlivet och liten del av ryggen. På dom manliga karaktärerna är
    utrustningarna stora och kraftiga som täcker hela kroppen förutom huvudet. Även
    karaktärsdragen skiljer sig. Kvinnorna sitter med benen i kors, lutade åt sidan
    och blir objektifierade. Står man stilla så gör karaktärerna olika gester. Dom
    kvinnliga karaktärerna känner på håret och fixar till den. Dom manliga kollar
    på sina armar och slår igen händerna mot varandra då det utrycker en
    utåtagerande gest. Teorin med dessa könsstrukturerade spel är för att locka
    spelare eftersom man tror att majoriteten av spelare är män. Framsidan av
    Tera-online spelet så står en lättklädd kvinna längst fram och en massa
    utåtagerande män med stor utrustning i bakgrunden. (Fagerström & Nilson,
    2008, s150).

    Referenslista:

    Jenny Sundén (2010): Tidskrift för genusvetenskap.

    Linda Fagerström &
    Maria Nilson (2008): Genus, medier och
    masskultur. Malmö. Gleerups Utbildning AB.

  8. Efter att ha läst din artikel och även Angela Larssons artikel så håller jag inte med om ett av dina budskap, nämligen att män i allmänhet ger oförtjänt kritik till kvinnor i synnerhet.

    Det är tyvärr väldigt vanligt med troll på internet som riktar sig mot alla möjliga mål och gör allt för att provocera. I Angelas artikel kritiserades Youtubes största kändis med Youtubes största fanklubb vilket naturligtvis resulterade i högljudda (bildligt talat) protester. Bara för att författaren i det här fallet var en kvinna så är det väldigt trångsynt att skylla på hat från män när det inte ens finns någon garanti för att de som kommenterar uppger sin äkta identitet (mitt namn är t.ex inte Frida).

    Dessutom är den typ av ”trollkritik” som finns överallt på internet alltid riktad till upphovspersonen och existerar oavsett kön eller innehållet i artikeln. Jag har flera gånger sett exempel på manshat på internet vilket naturligtvis är lika illa.

    Tyvärr har trollen lyckats med sitt mål att provocera när så många reagerar mot dem i kommentarerna. De lyckas när du skriver den här krönikan till svar. De lyckas när #spelhat trendar.

    1. Att du sitter här och låtsas som att hot kan ens jämföras med protester eller kritik indikerar att du är ett troll själv. Troll har vunnit när de får härska oemotsagda. Därför har diskussionerna i sig ett värde.

      1. Jag påstår inte att hot kan jämföras med protester och kritik. Min tes är att internettroll riktas till upphovspersoner av olika kön och med olika egenskaper, samt att trollens syfte är att provocera varför de bör ignoreras.

        Om du googlar på internettroll och undersöker fall så kommer du upptäcka det är lönsamt att inte arbumentera mot troll. ”Do not feed the troll” [1].

        Dessutom uppskattar jag inte att du anklagar mig för att vara ett troll. Jag försöker föra en saklig debatt utan personangrepp och att du kallar mig för troll är ett fult retoriskt knep.

        ”Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för ”trollande”, trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara ”troll” […] som ett uppsåtligt retoriskt knep […]” [1]

        Med föregående citat vill jag pålysa att den som påvisar trollbeteende faktiskt är ni själv, mimimur.

        Referens:
        [1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll 2014-06-13 10:53

        Notering:
        Den svenska wikipediasidan [1] har bristfällig källförteckning men baseras på den engelska versionen [2] där källor redovisas väl. [1] användes för att den innehåller mer komprimerad information samt att den är på samma språk som inlägget.

        1. Skärp dig! Det står inte ett ord om kritik i hela artikeln, det handlar om HOT. Att du drar upp något helt annat som om det vore relevant kan bara betyda två saker, antingen att du tycker hoten är okej eller att du du försöker dra hela debatten ur spår.

          Det kan inte innebära något annat eftersom du uppenbarligen har full koll på personangrepp när det gäller dig själv. Skämmes.

        2. Ingenstans i artikeln talas det om kritik. Detta handlar om hot. Ska det föreställa en saklig debatt som du för, gör du det i fel kommentarfält

  9. Har inte läst så nogrannt nu eller tidigare inlägg.
    Wall Of text, TLDR på botten.

    Är det spelen eller personerna i multiplayer som är sexsistka? Att personer är sexstistka beror nog oftast på att de är dålig uppfostrade eller ”coola” tolv åringar. Du är dessutom inte ensam om att få skit i spel. Däremot är du tjej så kommer de säga hora, eller något tjejer som tar illa upp vid för de vill såklart göra dig förbannad. Något som ”vi män” hör dagligen och helt enkelt skiter i eller skriver dumma saker tillbaka.

    Ta det inte personligt. Hur många gånger har man inte fått höra att dom ska knulla ens syster, mamma eller att dom ska döda en. Det är allt på ”skoj” och tar ut sin ilska på andra personer. Jag vet inte hur man ska lösa det här, men en del spel bannar folk för att de använder fult språk.

    Angående Pewdiepie artiklern måste jag säga att personen som skriver artikeln är förmodligen förgammal och bitter för att förstå internet och spelvärldens kultur. Folk älskar pewdiepie både tjejer och killar. Han är en komiker som skämtar om hemska saker. Det finns ingen lag om vad man får skämta om eller inte.

    Det är lite som brevik, 9/11 och våldtäkt skämt. Tycker man inte om det så får man gå därifrån.

    Nu ska jag prata om spelkaraktärer och varför ni feminister har fel. Lara Croft är troligtvis en av de kändaste spelfigurena inom spelbranchen. Jag ser inte riktigt vad som är sexistiskt hon har kropp med bröst och rumpa? Hur många manliga karaktärer har inte sexpack med stora muskler och mörk röst. Jag anser inte det sexistiskt utan att de oftast passar in på de spel jag personligen spelar.

    ”Det finns inte lika många kvinliga karaktärer” Nej det stämmer. Är det speltillverkarnas fel att det inte finns lika många kvinnliga karaktärer i spel? Nej. Borde de inte få göra en manlig huvudkaraktär bara för att det finns för få kvinnliga? ”Tyvärr grabbar ni får inte göra det här spelet. Det alldeles för mycket manliga huvudkaraktärer”. Om ni nu saknar kvinnliga så får ni ju ta saker i egna händer och göra ett spel själva. Jag tror inte de kvinnliga som jobbar inom spelindustrin tänker som ni gör.

    Nä men gud en kvinna räddas av en man. Så himla sexistiskt…. alltid är det en tjej som räddas. Nej det är en riktig hjälte i en människas ögon. Det kvittar vilket kön. Något ni verkar ha missat är bara för att det oftast är en man som räddar en kvinna i ett spel så betyder det inte att speltillverkarna är sexsitiska. Man kan inte kolla på alla spel som har släppts och dra en slutsats. Du måste titta på varsit spel för sig själv.

    Då är ”alla” action filmer sexistiska? James Bond räddar och ligger med tjejer i varje film även då han ser ut som en hjälte i allas ögon. Eftersom ”90%” av alla action filmer har manliga huvudskådespelare så är de ju inte sexistiska.

    En sista paragraf. Det där med att 45% är kvinnnliga gamers. Tyvärr så räknas inte The Sims, facebook spel eller två timmar i veckan (I mina ögon) för att kunna kalla sig själv en ”gamer”. Det beror helt på vilket spel du spelar. Om du går in ett multiplayer spel på CS:GO med tjugo pers. Så är det nog 19 pers män, och en kvinna.

  10. Det här var det dummaste jag läst på länge. Var fan får du din information ifrån eller hittar du bara på medan du skriver? Jag har spelat väldigt mycket onlinespel under min uppväxt och du har ingen jävla aning om vad du pratar om. Ja, det är sant att folk använder ord som ”luder”, ”fitta” och ”hora”, det du dock struntar i att nämna är att i samma mening som man hör dessa ord så hör man också ”kuk”, ”cp” m.m. Den kulturen du pratar om finns inte. Blev äcklad av dig och den här artikeln, du påstår dig vara feminist vilket jag inte tror en sekund på. Av alla områden där orättvisor finns så väljer du att fokusera på spelvärlden? Pinsamt.

    1. Du är medveten om att Natashja fick ta emot 40-talet hot bara för att hon länkade till en kritisk artikel om PewDiePie? Inte det? Hon får det därifrån. Och ifrån det faktum att spelkulturen är full med hot och hat och att om du är kvinna så blir du dubbelt utsatt. Det finns en rad länkar längre ner i kommentarerna som påvisar hur det beteendet ser ut.

      1. Artikelen om PewDiePie kan man snabbt räkna ut att det personen inte förstår är att PewDiePie är en komiker. En komiker får skämta om feta, fattiga, muslimer, våldtäkt, mörkhyade. Det finns ingen lag på vad man inte får skämta om. Ett argument tillbaka tack. Jag ber.

        1. Visst kompis kränk du på till höger och vänster men kom fan inte och gnäll när det omsider kommer lite befogad kritik.

          1. Varför tror du jag kränker andra? Det är ju som sagt väldigt konstigt att ingen stämmer eller gör något åt saken när pewdiepies filmer har setts 100 miljoner gånger. Då är det inte tillräckligt farligt det han säger om ingen orkar bry sig. Att lämna en kommentar i kommentarsfältet kommer inte att lösa det om du tror det.

        2. det finns en uppsjö lagar som säger att du inte får skämta om vad som helst, Och att det är ett skämt är en lam och urvattnad bortförklaring.

          1. Men det är ju väldigt konstigt att ”ingen” tar illa upp vid de skämt han gör. Även fast han kanske dra ett rasistiskt skämt som passar in på den personen. Du får ju skämta om nästan precis allting. Om du går och tittar på en stå-up komiker får inte han gå och skämta om muslimer eller bögar? Jo det får han. Hur många gånger har vi inte sett det på TV? Eller när folk skämtar om andra? Det är 99.99% som tittar på pewdiepie gillar det. Snälla släpp det. Om hans skämt är så farlgia så stäm honom och så får vi se vad rätten säger.

    2. Men snälla, du berättar om dina erfarenheter som ligger i linje med det LD beskriver – ändå blir du alldeles upprörd och tror inte att den kulturen finns?? Du tror inte på något du själv upplevt?
      Du fokuserar ju på det här kommentarsfältet, men jag antar att du själv fokuserar på väldigt allvarliga rättvisor utöver detta – för du ville väl inte bara gnälla på LD?

  11. Shit de gör mig verkligen ledsen att denna pajas kallar sig feminist… Hon har uppenbarligen inget med feminism att göra. förutom att måla riktiga feminister som snedvridna mans hatare… ledsen att sådan här propaganda inte stoppas av någon vettig person.

    1. Att säga att det är sådär kvinnor bemöts i spel är löjligt. Vissa kvinnor kan bemötas så av ett fåtal idioter. Majoriteten av alla gamers är trevliga och normala människor. Tilltalar någon dig såhär när du är online på ett större spel är det bara att rapportera personen till admin så blir personen bannad. Utvecklarna har tagit till stora åtgärder för att förminska att sådant ska ske, något LadyDahmer inte verkar ha någon aning om.

      1. Kalle – det finns åtskilliga bevis på att det inte är en enskild företeelse inom spelkulturen. Ett tag samlades liknande kommentarer på http://fatuglyorslutty.com/, men den verkar ha lagt ner sin verksamhet. Jag kan intyga att det inte är en enskild företeelse.

        Visst finns det verktyg att anmäla, men det är inte alltid spelen eller onlinemiljön vidtar åtgärder mot dem som trakasserar, och det händer inte bara i spelen utan även utanför, där spelföretagen har mindre att säga till om. Den här länken leder till en artikel om sexism inom e-sport: http://learningsc2.com/starcraft-2-and-esports/the-normalisation-of-racism-sexism-and-homophobia-in-the-starcraft-2-esports-scene/

        Det finns hur mycket som helst därute, och det finns också hur många spelare som helst som reagerar som du gör, med att kalla diskussionen löjlig. För någon som får ta emot hot om våld är det absolut inte löjligt utan på största allvar och kanske till och med något som driver bort spelare från spelkulturen.

        1. Alltså, när någon skriver elaka saker till dig på nätet så gör de det för att väcka reaktioner och känslor. Är du ett könsneutralt nick på en skärm är det svårt att hitta en öppning. Vet personen om att du är tjej, kille, svart, vit eller vad som helst har man många öppningar som det bara är att hugga på. Detta är liksom inte ett problem för er tjejer.
          Att hat existerar inom gaming världen är ett lika stort problem för alla och det arbetas kontinuerligt med att få det att minska. Både från communityt och branschens sida. LadyDahmer vill dock i sin artikel få det att låta som att detta är ett problem som bara tjejer drabbas över och det är ingen som försöker göra något åt det.

          Sen artikeln du länkar om SC2. Det är ett spel jag är djupt insatt i på alla sätt och vis. Och sexism tolereras inte där. De tar upp några enstaka anekdotiska bevis för att få det att låta som att sexismen är utbredd. Vilket den inte är. En av de absolut populäraste spelarna inom Starcraft 2 just nu är en kvinna, som tidigare i sitt liv var man. Det säger en hel del om communityt. Så försök nu inte att svartmåla det här som ett feministisk problem som bara drabbar er. Det är skitsnack.

          Det finns ett problem inom gamingvärlden som gör det lätt att kränka någon med enkla medel och få konsekvenser. Detta drabbar både kvinnor och män och det arbetas kontinuerligt att få bort de som skriver såna saker.

      2. Mm, ”fåtal idioter”? De måste verkligen jobba hårt när de hinner vara elaka mot så många kvinnor http://fatuglyorslutty.com/
        Javisst, det är ju jättebra att en kan rapportera, men det betyder inte att beteendet är ok? Varför ska kvinnor behöva ägna en massa (som ju brukar räknas som dyrbar) speltid åt att anmäla? Det är ju en kultur som gör att det är såhär.

      3. Tror tvärtom att lady dahmer har ganska bra aning om hur saker går till inom spelindustrin med tanke på att hon är gift med Oskar Blomberg, ett känt namn inom branschen.

        1. Om hon nu har inblick, så borde hon veta bättre än att bygga upp ett argument baserat på lögner.

      4. LadyDahmer, som själv får motta hot och trakasserier hela tiden, vet bra mycket bättre än du själv hur effektiva dessa åtgärder är – och då talar vi alltså om ännu värre hot och åtgärder på polisnivå. De som drabbas ger blanka fan i om det är en minoritet på en promille eller tio procent som hotar och trakasserar. Det enda som spelar roll är att de blir hotade och trakasserade, och sedan nedtryckta på samma sätt som du trycker ner LD nu.

        1. Har jag på något sätt förminskat hur tråkigt det är att bli hotad? Har jag på något sätt försökt förminska hoten Natashja får utstå? Nej det har jag inte gjort.
          Hon vill, i sin krönika, däremot få det att framstå som att hela branschen och alla som sysslar med spel är sexistiska och att det på något sätt skulle vara accepterat. Det är det inte.
          Ja det är tråkigt att bli hotad. Många blir det tyvärr och det är svårt att åtgärda. Däremot görs många åtgärder för att försöka minska problemet. På vilket sätt trycker jag ner artikelförfattaren? Höj nivån.

          1. Du skriver en kommentar där du 1. Fokuserar din upprördhet på att hon inte talar tillräckligt högt om branschen, snarare än på problemet i sig 2. Påstår dig veta vad författaren har en ”aning om” som en annan tankeläsare, och 3. Pratar om hot och trakasserier som något ovanligt som i så fall ”bara” är att anmäla så är problemet löst.

            Och du undrar vad som är nedtryckande? Skärpning!

          2. Haha, herregud. Ja gud förbjude om någon kritiserade en krönika som er gud ladyDahmer har skrivit.
            1. Nej jag är inte upprörd
            2. Utifrån krönikan att döma, så har hon ingen aning om vad hon pratar om.
            3. Jag sade aldrig att det är ovanligt. Jag har själv fått utstå hot vid ett oberäkneligt antal tillfällen. Att det skulle vara ett kvinnligt problem är befängt. Och ja, det var bara att anmäla, har följt upp de flesta fall och alla har blivit bannade. Det löser såklart inte det långsitkliga problemet att vissa tar sig friheter att vara otrevliga på nätet. Men till skillnad från vad krönikan säger så är det bland majoriteten av oss gamers absolut INTE okej med hot. Och det är inget som drabbar er tjejer specifikt. Ta av er offerkoftan för guds skull.

          3. Tänk om du själv hade lagt lika mycket energi på att lösa det långsiktiga problemet som du gör på att protestera mot dem som försöker göra det.

          4. Jag kritiserar inte alla som försöker lösa det. Jag kritiserar de som använder sig av helt felaktiga metoder och lögner för att göra det. Det är stor skillnad på de två.

  12. Last of us? Tomb raider? Två av de största spelen 2013 har två starka kvinno roller. Sen så är det ju sexism och orealistiska förväntingar av män i spel också.

    1. Som jag skrev tidigare, 80% av alla spelarpersoner är män. Kvinnor är kraftigt underrepresenterade. Jag håller med om att mansrollen också är begränsande, men skillnaden är att mannen är aktiv och gör saker och är idealiserad utifrån ett manligt perspektiv, medan kvinnor är passiva, sexualiserade och objektifierade, även det ur ett manligt perspektiv.

    2. Ja, Lara Croft är en stark karaktär. Speciellt utseendet… Det är ju det här folk menar, du kommer med TVÅ karaktärer varav en har en lång historia av sexualisering. Det räcker liksom inte. Räkna manliga huvud- och biroller i spel?

      1. Varför ska vi ha 50/50 män och kvinnor i alla spel som kommer ut när 90% av de som konsumerar spel är män? VIll ni feminister att spelbranschen ska bli jämställd får ni se till att pumpa in lite pengar i den också. Spelbranschen drivs av marknadsekonomin, inget annat.

        1. Det är fel. 47% av de som spelar i Sverige är kvinnor, enligt siffror från dataspelsbranschen. Statistiken hittar du här (i den här undersökningen står det tlll och med 50/ 50):
          http://www.dataspelsbranschen.se/media/1732/dsb-faktafolder%20screenview.pdf

          USA har liknande siffror, 45% kvinnor 55% män;
          http://www.theesa.com/facts/pdfs/esa_ef_2013.pdf

          Liksom Australien, där fördelningen är 47% kvinnor, 53% män:

          http://www.smh.com.au/digital-life/games/blog/screenplay/new-statistics-reveal-the-face-of-australian-gaming-20120801-23g49.html

          Ditt argument håller inte. Det är heller ingen som har sagt att det skall vara en 50/50 uppdelning, men vi kan åtminstone göra bättre ifrån oss än 80% män, 20% kvinnor och många av dem inte ens spelbara personer.

          1. De undersökningar du länkar till inkluderar facebookspel och mobilspel i sina undersökningar. Det är långt ifrån samma könsfördelning bland de som köper de större titlarna som kommer ut varje år såsom t.ex CoD och dylikt. Så jo. Mitt argument håller.

            Lägger ni inga pengar på det, kommer ni heller aldrig få som ni vill. Vill ni nu ha spel med kvinnliga karaktärer får ni väl kontakta speltillverkarna, göra er hörda och säga det. Istället för att anklaga hela spelbranschen och de som spelar för att vara hatiska sexister. Det vinner ni inga poäng på. De som gör FIFA spelen, EA, har t.ex gått ut och sagt att visas tillräckligt intresse så kommer de inkludera de kvinnliga ligorna också. Det har inte visats tillräckligt intresse. Är det bevis nog för dig?

          2. Inget i dina länkar påvisar att tjejer skulle spela samma som killar. Och som svar på ditt tidigare inlägg, NEJ. Killar och tjejer spelade inte lika mycket innan mobil- och facebookspel fanns. Du länkar artiklar där alla undersökt antalet kvinnor i spel. Det är INGEN av dem som ens nämner den ekonomiska aspekten av det hela. Tror du på allvar att spelindustrin har en sexistisk agenda? Att de vill förtrycka hela världens kvinnor? Är du verkligen så konspiratorisk? Klart som fan att spelindustrin vill inkludera fler tjejer, det hade ökat deras potentiella omsättning något enormt.

          3. Devilkitten har ju redan gett dig länkar där statistik på könsuppdelningen av spelare presenteras, jag kan inte tänka mig att du skulle kunna behöva mer faktaunderlag än så.

            Tjejer lägger förstås lika mycket pengar på spel som killar och självklart spelar de samma spel. Tjejer har förstås lika mycket varierad smak som killar. Det kan du ju enkelt se i underlaget Devlkitten länkar från dataspelsbranschen där diagrammet under ”Vad spelar man?” är jämnt fördelad. Det enda som har majoritet är kategorin Action, men du får gärna visa på underlag att inte lika många tjejer som killar skulle ägna sig åt den typen av spel.

            Att kvinnor inte ses som lika viktiga konsumenter framgår tydligt i mina länkar, eftersom du påstod att intresse inte har visats av tjejer hos spelutvecklare, vilket det ju har. Sen får du skrika konspiration hur mycket du vill, men det är den sorgliga sanningen hur spelindustrin ser ut.

            Visa gärna fakta på att tjejer inte har spelat lika mycket som killar innan Facebook och mobilspel. The sims kom 2000 vilket var världens mest sålda spel 2002, i huvudsak spelat av tjejer. Facebook kom 2004, Farmville 2009 och innan dess gick det såvida jag minns rätt. inte att spela den typen av spel på Facebook alls. Andra spel som kom före Facebook som många tjejer spelat är; Simcity, Wow, Rollercoaster tycoon, Super Mario, Morrowind m.fl….

            Äldre statistik om könsfördelning:

            2006:
            http://news.cnet.com/Women-outnumber-men-in-online-games,-survey-finds/2100-1043_3-6123172.html

            http://arstechnica.com/gaming/2006/10/7922/

            2008:
            http://edugamesresearch.com/blog/2008/07/23/esa-survey-malefemale-gamer-ratio-is-6040-average-age-is-35/

            Vilken fakta har du själv för att backa upp dina påståenden?

          4. Ok kallejöns, det var ju DU som kom med påståendet att 90% av spelarna är män (vilket är felaktigt), kom med bevis för det då?? Langa upp länkar som styrker ditt påstående? Bevisbördan ligger hos dig vettu!

        2. Enligt ESA (Entertainment Software Association) är 47 % av tv-spelarna kvinnor. Annars är det inget argument att bara för att män lägger pengar på spel, så ska spelvärlden vara sexistisk och hatisk? Det drabbar ju andra män och kvinnor senare i livet som LD bland annat skriver. Det är alltså något destruktivt som borde åthjälpas.

          1. Artikeln från ESA inkluderar dock både mobilspel och facebookspel.. Så den är väl något missvisande. LadyDahmer riktar sig trots allt främst till den större gamingindustrin, där man spelar online och så vidare. Där är det INTE 47% kvinnor. Långt ifrån.

          2. Nope, just den siffran jag anger är tv-spel. Som jag skrev. Haha i den ”större gamingindustrin, där man spelar online och så vidare” är det ungefär samma siffror för kvinnor som för män. Du har fel, suck it up liksom och sluta argumentera utifrån en siffra du hittat på och klamrar dig fast vid.
            Dessutom spelar det ingen roll, som jag skrev förut, hur många som är män eller kvinnor – det är ett hatiskt community där sjuka åsikter odlas och får hållas, och det är jävligt fel!!

          3. Då rekommenderar jag dig att läsa underlaget för siffran som du hänvisar till en gång till.

            ”Other delivery formats include subscriptions, digital full games, digital add-on content, mobile apps, social network gaming and other physical delivery.” Skärpning nu.

            Ja sjuka åsikter odlas där och det är ett problem. Att de däremot får hållas, vad får du det ifrån? ALLA större spelcommunitys bannar ständigt folk som gör grova påhopp och liknande. Vad mer vill du att de ska göra? Stänga av alla chattar i

    3. Tomb Raider, som fick motta en storm av kritik för att Lara utformades uttryckligen för att trigga beskyddarinstinkterna hos den (förmodat manliga) spelaren och Last of us, som kretsar kring en hårding till man som ska vara beskyddare åt tjejen i fråga. Starka roller är det definitivt inte.

  13. Håller så klart helt med, men jag hoppas att det inte är Blomberg själv som satt rubriken. För just den känns lite som att alla vi som arbetar mot sexism, rasism och homofobi i spelkulturen inte existerar. Jag vet att Blomberg åtminstoene känner till personer som Åsa Roos och alltså därför vet att ”alla” inte blundar.
    Sverok arbetar för ett bättre klimat och ordnar sina egna stora lan och E-sport tunerignar där sexism inte ska vara välkommen.
    Det finns många, många som arbetar i brutalt hård motvind i det här.
    Med det inte sagt att Larsson itne har rätt, jag själv känner endast till pewdiepie till sitt internetnick och har alltså inte haft någon möjlighet att kritsisera det språkbruk som ligger bakom. Men har jag kristiserat det sspråkbruket hos andra. Ja.
    Det jag vill säga är att det finns en motståndsrörelse, vi som vill öppna för en mer öppen spelkultur finns, även om vi ofta får utstå kränkande ord och/eller hot från de som inte ser problemen som problem.
    Det enda jag är kritisk till är just rubriken.

  14. Hej, Ge gärna konkreta exempel för oss som inte är så insatta i spelvärlden, Jag har spelat 4 datorspel genom åren och det var World Of Warcraft där dom hade 0 sexism tycker jag vet många vänner som träffade sina respektive via spelet. Star Craft 2 hade både en kvinnlig och en manlig huvudkaraktär plus unisex aliens, Spelet Mirrors Egde var en en tjej som sprang som huvudkaraktär samma med Tomb Raider serien.

    Jag spelar ofta med feminina namn på nätet och upplever inte det du beskriver.

    Sen betvivlar jag starkt på att det finns så många kvinnohatare som ni försöker få det till, Tror majoriteten av alla hetrosexuella män älskar kvinnor mer än något annat på jorden. Kvinnohatet du kan känna i en kommentar kanske är exakt lika manshatande från samma kille till en annan kille i stil med ”Din jävla b*g du kan ju ingenting gå och sug k*k värdelösa sopa!” så det kanske skall benämnas med ”Hat från unga personer” inte mans / kvinnohat. För hat på nätet finns det gott om mot människor i alla dess former men jag tvivlar starkt på att det finns kvinnohatande klubbar som sitter och klurar på forum hur man skall göra kvinnors liv extra jävlig, Det finns nog lika många som kvinnor som sitter och klurar på hur man skall göra mäns liv surare, dvs väldigt få.

    1. Att säga bög eller sug kuk till folk är inte endast kvinnohat utan även homofobi. Varför är det något dåligt att just suga kuk? Är d et för att det oftast är kvinnor och bi/homo män som gör det? Är det därför något lägre ställt att utföra oralsex mot någon med penis? För det är ju det som antyds, inte sant? Ofta är de som säger sådana saker, och även de som förtrycker överlag i spelvärlden, inte medvetna om att de gör det. Alltså är det lite extra svårt att få dessa personer att förstå.
      Jag har själv kommit relativt lindrigt undan, men så spelar jag sälla online nu förtiden.
      Du drar upp några exempel men det finns många,många fler där det endast går att spela man än det finns där det endast går att spela kvinna.

      Men jo tjejer blir utsatta, det är ingen lögn, det är ingen överdrift, det är verkligheten för många tjejer.

    2. Det finns olika typer av sexism. I World of Warcraft-communities som diskuterar det här finns det till exempel en uppsjö skämt om hur kvinnliga spelarpersoner får mindre och mindre kläder ju mäktigare de blir. Utseendemässigt objektifieras kvinnofigurerna i spelet. Det finns även problem med hur de porträtteras i spelet, hur de agerar och så vidare. Bland annat blir Sylvanas dödad av Arthas och återuppväckt av Lich King, men det är först när han blir maktlös som hon återfår någon slags egen handlingsförmåga.

      I Star Craft 2 visar det sig att Raynor måste rädda Kerrigan ett flertal gånger – från Zerg och från Mengsk, för självklart har Mengsk en artefakt som gör Kerrigan a.k.a. Queen of Blades helt hjälplös i en slutstrid som egentligen borde vara då Kerrigan får lysa ordentligt. Men nej, då måste en man kliva in. De här mönstren finns i åtskilliga spel och Blizzard upprepar dem gång på gång i sina.

      Att Mirror’s Edge och Tomb Raider har kvinnor i huvudrollen är jättebra. Men sanningen är den att en undersökning som gjordes 2009 visar att 80% av alla spelbara personer i spel är män, enbart 20% är kvinnor och då räknas inte sportspel med. Undersökningen heter The Virtual Census: Representations of Gender, Race and Age in Video Games.

      Kontentan av detta är att kvinnor inte bara är underrepresenterade, utan även att när de finns med i spelen så är de objektifierade och ofta passiva. I många spel används kvinnor som plot points, det vill säga att spelaren antingen skall rädda kvinnan eller drivs av hämnd, eftersom kvinnan dött och mannen vill hämnas hennes död.

      Det finns med andra ord problem med kvinnosynen i spel.

      För att ge dig konkreta exempel på hur kvinnor kan behandlas online ber jag dig kolla upp fatuglyorslutty.com där det dagligen skickas in exempel på hat och hot som kvinnor får utstå i spelmiljöer. Det saknas med andra ord inte källor.

      1. Klart du glömmer nämna att Kerrigan räddar Raynor vid ett flertal tillfällen…… Men allt för att samla billiga poäng eller hur?

    3. Inte konstigt att du inte märker av kvinnohat om du inte ser sexismen i WoW. Jag tvivlar starkt på att du kan ha spelat i fyra år utan att ha sett nattalvernas dans, plate mail som förvandlas till bikini så fort en kvinnlig karaktär använder den, den extrema dimorfismen som gör att kvinnliga karaktärer alla ser ut som vanliga människor i kostym eller det faktum att kvinnor verkar utgöra ca 10% av populationen sett till NPCs. Det har skrivits hyllmeter om sexismen i WoW. Att du inte ser den säger mer om dig än om spelet.

  15. Hur bra som helst! Blir alltid glad när jag ser någon skriva om ämnet för det behövs verkligen, samtidigt som jag blir ledsen när jag tänker på hatet, trakasserierna och hoten som ofta följer den kvinna som vågar kritisera spelindustrin eller gamingkulturen.
    Något måste göras och det är snabbt, kvinnohatet, rasismen, homofobin gror i spel/forum där dom får härja på bäst dom vill utan några som helst konsekvenser. Spelföretag och liknande måste börja prioritera säkerheten för alla spelare.

  16. Det rör sig i spelvärlden. Lite lite, kanske, men ändå… Det råder glada misstankar om att nästa protagonist i kommande Zelda-spel är kvinnlig. Tummar hålls :)

    1. Tyvärr är det Link. Inget nytt under solen, Link har bara odlat lite längre hår, det är allt.

  17. Jättebra skrivet! Heja dig! Det är verkligen på tiden att profiler inom spelvärlden börjar ta sitt ansvar och markera emot sådant här beteende, visa att det verkligen inte är okej. Vad förväntar de sig blir resultatet när tusentals unga, formbara människor utsätts för den här människosynen egentligen?

  18. Skitbra skrivet Lady Dahmer! Jag är en av de få gamers som är så jävla less på dett ständiga kvinnoföraktet som onekligen genomsyrar hela spelindustrin. (Möjligtvis minecraft då som kanske står ut..)
    Det går fan inte att spela ett spel idag utan att kvinnohatarna skall synas och höras. och det högt för den delen. Jag känner spontant att vi behöver en uppsjö med frontfigurer av samma storlek som exempelvis ”pewdiepie” som gör ett aktivt ställningstagande och demonstrerar att det här är fan inte hur man beter sig.
    Hur som helst, skitbra krönika! You rock!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..