Krönika: ”Vad det svenska samhället ödslar energi på kring juletid är löjligt.”

Julen är på väg med stormsteg, och jag funderar i vanlig ordning på tidigare firanden av högtiden. Denna gång inte på hur just min familj firar, med såväl sill som sushi på köksbordet, eller hur det blir i år när jag och min partner ska planera ihop en svensk-filippinsk-kurdisk jul tillsammans, utan hur samhället firat. Vad det svenska samhället uppmärksammat och ödslat energi på kring juletid de senaste åren. För visst har det varit löjligt.

För två år sedan var det mycket debatt kring pepparkaksgubbar i luciatåg och att en svart docka försvann ur det årliga Kalle Anka-avsnittet. Jag tror inte dessa gick någon passe. Det om något, var en hint i förtid till vår nuvarande kaosartade situation i de svenska maktkorridorerna. Det måste sägas: Sverige är bräckligt när det kommer till antirasism. Den stora massan är inte bara usel på källkritik, den är också så pass känslig för förändring (särskilt när det är diskriminering mot utsatta grupper som tagits bort) att en under denna tid petar sig igenom Facebook-flödet och undrar ifall det är vuxna människor eller samling på dagis som spårat ur framför en.

Först och främst var det extremt få ur den stora högen kränkta julfirare som ens förstod vad den svarta dockan i Kalle Anka tillhörde för kulturell symbolik. Dockan var en pickaninny; en rasistisk nidbild av mörkhyade personer. En karikatyr. Varför en vill ha det i sitt julfirande är synnerligen märkligt. Pojken som inte fick vara pepparkaka i luciatåget fick inte vara det för att just den här förskolan valt att inte ha med pepparkakor alls i tåget. Men även om det inte var skälet; även om det från början handlat om att barn med brun hy känt sig utsatta när de ständigt valdes till pepparkakor i luciatåget, hade det varit ett problem då för vuxna människor att pepparkakorna bara tagits bort?

Vem ses julen egentligen vara till för? När kritiken mot SVT:s borttagande av pickaninnyn väckte debatt sa någon “det är inte svensk jul utan dockan!”. Men avsnittet är ju direktimporterat från USA! Det är inte heller det första som tagits bort ifrån Kalle Anka – bland flera andra finns det även en scen där Långben fått en elstöt, som försvunnit. Men inte väckte det reaktioner. Tillfällen som dessa blev möjligheter för smygrasistiska åsikter att normaliseras: plötsligt var det okej att basunera ut rasism för att sedan avsluta med “men det får man väl inte säga i här jävla landet längre!”, som om det plötsligt är ett problem att samhället utvecklas både normkritiskt och i antidiskriminering. Såväl pickaninnyn och pepparkaksdebatten bottnar redan i vad vi vet: rasism. För upprördheten kring vad den stora massan såg som att ta hänsyn till andra än vita människor, handlar ju om att personer som rasifieras existens plötsligt blev giltig. Något som självklart upprör i ett land som bara två år senare skulle ha ett rasistiskt parti som tredje största.

Du kanske undrar varför jag tar upp debatter som skett för flera år sedan. Men dessa har upprepat sig genom åren, och just under julen är det lättare att förstå vad de har för grund. Den vithetsnorm som råder i samhället gör att övriga personer inte anses vara lika viktiga att respektera. Rasism går djupare och är grövre än rasistiska tillmälen. Det handlar om strukturer, symboler och hur samhället överhuvudtaget tilltalar oss utanför vithetsnormen. De flesta av oss är överens om att vi alla är lika mycket värda. Med det i bakhuvudet bör allas vårt fokus ligga på att julen blir så trevlig så möjligt, och inte en högtid där rasism får frodas på TV, i media, under släktmiddagarna.

Hursomhelst: God Jul, Maligayang Pasko och Krîstmes pîroz på er. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet längre.

____________________________________

Namn: Angela Larsson. Ålder: 19 år. Gör: Frilansjournalist. Aktuell: Med krönika på amelia.se.
  1. Catta skriver:

    Jag håller med föregående talare. Jag har inget emot bortklipp av Pippi och Disneyfilmer, men pepparkakor? Allvarligt är det väl på tiden att vi då helt och hållet förbjuder bakandet av gubbar och gummor också då? Att pepparkaksgubbar är med i luciatåg är för att de, precis som ibland även sockerbagare och möss för att nämna några exempel, tagits med ur barnlekar. Pepparkaksgubbar är KAKOR, precis som pepparkaksgrisar, pepparkaksgranar, pepparkakshjärtan, tomtar osv osv (Pippi går för övrigt också att baka i pepparkaksdeg) och att ta det så långt tycker jag bara tar udden från hela diskussionen. Välj hellre att vända den mot de lärare som hela tiden stoppar mörka ungar i dessa kostymer. Det är dem det är fel på. I min klass på lågstadiet/mellanstadiet (som bestod av många av utländsk härkomst) var vissa pepparkakor, andra tärnor, andra stjärngossar och vissa lucior. Jag var också allt möjligt och jag är verkligen inte mörk av mig.

  2. Ein skriver:

    förstår vad du menar men egentligen vem fan känner sig kränkt av en pepparkaka? Det är bara ni pk idioter som blir det. En pepparkaka är en pepparkaka och har ingenting med rasism att göra. Likadant med de bortklippta sekvenserna ur kalle Anka. Det är sådana som DU som blir kränkt. Ok ja kanske det finns någon som blir ledsen men om julen ska anpassas för exakt alla kan vi ju lika gärna avskaffa den helt för muslimer kan ju känna sig kränkta? om man blir så jävla kränkt av pepparkakor, Kalle Anka och julen i sig själv så kan man strunta i den och sätta sig under en sten. PK idioter som du förstör Sverige och ni gör att r-ordet förlorar sin laddning när allting kan betraktas som rasism. Man kan ju lika gärna tycka det är rasistiskt att inte låta den svarta dockan vara med i programmet? Det är så jävla löjligt. Personer som försöker vara så politiskt korrekt hela tiden är egentligen bara rädd att bli kallad rasist för man vet ju hur vita människor förtryckt andra ”raser” genom tiderna och ni vill nu ta på er en hjälteroll och pekar ut vita människor som rasister (som t.ex vill bevara vissa traditioner) och invandrare eller bara mörkhyade som offer för oss som det ALLTID är synd om. Det är också rasism enligt mig! Så lägg bara ner eller flytta från Sverige om det är ett så hemskt land även fast Sverige är det mest gästväliga dumsnälla, jämnställda, ”antirasistiska”/självhatande landet i världen.

  3. linda skriver:

    Jag förstår din poäng och det är bra att du tar upp detta men jag kan inte riktigt hålla med i allt du skriver, det är hemskt att man inte kunna klä ut sig till en jädra pepparkaka, man har kunnat göra det i alla år och helt plöstligt tar man bort det? man får inte säga visa saker och ja saker har gått för långt men det är för att de tar bort all trygghet och all frihet som gör att människor blir rädda och går emot strunt saker.
    http://www.nouw.com/LindaLinnros

Comments are closed.

LOADING..