5 tankar som gör alla situationer lättare att hantera (och det viktigaste yogan har lärt mig)

Det senaste året har jag identifierat några tankar som jag skulle vilja påstå gör så gott som varje situation vi ställs inför lättare att hantera. Kanske inte mitt i krisernas kris, men runt en sådan, eller bara runt något ganska vardagligt som ändå skaver lite i oss.

Jag skulle nog till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att de här fem grejerna tillsammans gör en lite lyckligare. Låt mig presentera dessa tankar:

1. Tack för allt jag har

Yogakurs i vinyasa flow stockholm

Först och främst, tacka för allt fint du redan har. Familj, vänner, ett hem, en skön säng, ett jobb du gillar, härliga kolleger, en frisk kropp, att solen skiner eller att du nyss hade råd med en god lunch. Stort och smått som du är tacksam för just nu.

2. Tack för allt livet lär mig

chile-resa-lagun

Om första punkten var allt som är uppenbart och ganska enkelt att lista (förhoppningsvis) så är det här en lite klurigare punkt. Här måste vi nämligen vända på det som vid en första anblick kan få oss att dra på oss offerkoftan och göra det till något vi i stället kan lära av.

Till exempel skulle man kunna tänka ”hen behandlade mig så dåligt som gjorde si och så, jag är fortfarande arg över det”. Jag menar inte att man inte får vara arg, besviken eller upprörd, det bör man absolut när man behandlas illa, men den enda som i längden kommer lida av att hålla fast vid dessa tankar är en själv. Personen (eller vad det nu är) som har behandlat en dåligt kommer inte lida mer eller förändras för att du håller fast vid den här negativa energin.

Så vad gör vi? Jo, vi tackar för det som personen eller situationen har lärt oss. Det finns garanterat något, kanske ”tack för att X fick mig att inse vad som verkligen är viktigt”, ”tack för att jag fick öva mig i att uttrycka xx/säga ifrån/vara sann mot mig själv” eller bara ”tack för att jag lärde mig xx, det kommer jag antagligen ha nytta av i nästa relation/på nästa jobb/i framtiden”.

Som sagt, detta kanske inte är något man lyckas med när man är mitt uppe i en av livets utmaningar, men om man efter ett tag känner att det där jobbiga hänger kvar inom en, så kanske det är läge att i alla fall blanda in lite av dessa tankar. Till slut vinner tack-tankarna, tro mig.

3. Kan jag göra det här okej?

yoga-strand

Den här meningen tror jag att jag läste i en av mina yogaböcker i början av året och jag gillar den egentligen bättre så som den var skriven på engelska: ”Can I make this ok, too?”.

Den här frågan passar att ställa sig nästan jämt. Om du känner ångest och tycker det är jobbigt att känna ångest, fråga dig själv ”kan jag vara okej med att det känns så här nu?”. Om du per automatik börjar ta på dig offerkoftan igen och inte alls lyckas tacka för nåt som var piss, fråga dig själv: ”kan det få vara okej ändå?”. När du känner dig sur på din partner eller på dig själv, fråga: ”kan det få vara okej att jag känner så här nu?”. Om du är en gnutta snäll mot dig själv så bör svaret alltid bli ”ja”.

Anledningen till att jag gillar denna fråga bättre på engelska är helt enkelt för att den talar om för oss att vi kan GÖRA något okej. I stället för att tänka ”Det här ÄR inte okej, jag/hen borde inte göra si och så” etc så ger vi oss själva en chans att göra saker och ting okej i vår kropp och knopp. Till och med de saker som vi inte alls gillar. Kan jag vara okej med att det här känns dåligt/blev fel? Ja.

Det jag också gillar med den engelska frasen är det lilla tillägget i slutet ”too”. Det talar om för oss att vi har tagit oss förbi saker tidigare. Saker har blivit okej tidigare också, så kanske kan vi göra det igen?

Kom ihåg, det måste inte alltid vara bra, ibland räcker det att det bara är okej.

4. Allt förändras

Murmaid pose yoga

Något vi vet med säkerhet här i livet är att allt förändras. De svåra stunderna kommer inte att vara för alltid, men inte heller de bästa stunderna är för evigt. Så varför inte göra mesta möjliga av det vi har och vara tacksamma för allt gott, medan det är just gott?

Det kan vara skrämmande att tänka på att allt härligt kan tas ifrån oss, men det enda sättet att hantera det, tror jag, är att vara här och nu och uppskatta det, här och nu. Så denna punkt hänger lite ihop med nummer ett. Och kom ihåg, även de jobbigaste perioderna blåser förbi.

5. Släpp taget

Blogg om yoga

En gång när jag var på ett yogapass på Urban om i Stockholm fick jag syn på en text i taket. ”Let go” stod det och jag hade aldrig sett det förut trots att jag hade varit på flera klasser där. Antingen hade de nyss satt upp bokstäverna, eller så hade jag aldrig stått på den platsen i rummet eller aldrig varit tillräckligt uppmärksam.

Oavsett vilket så var det antagligen precis vad jag behövde se just då. För vi kan göra alla ovanstående grejer, men ibland måste man helt enkelt bara säga åt sig själv att släppa taget. Let go, let go, let go. Eller sätta sig ner och blunda och tänka färdigt på allt jobbigt och bara gråta. Eller skriva ner allt. Något som hjälper en att få det ur sig och släppa taget helt enkelt.

Atacama-öknen

Så, summa summarum. Det som ovanstående i grund och botten kokar ner till är tacksamhet, acceptans och en icke dömande attityd. Utan tvekan de tre viktigaste grejerna som yogan har gett mig och det som får det att kännas bra att vara Lisa Näs i princip hela tiden nuförtiden. Men här i lite mer konkret form.

Visst låter det ganska enkelt ändå? Jag lovar att det också är effektivt även om det inte är lätt att ställa om från en dag till en annan eller att alltid kunna se saker på det här viset. Men jag tror det gäller att påminna sig gång på gång. Blanda upp de gamla negativa offertankarna eller ältandet med lite av det här. Till slut tar de över.

Läs också de här inläggen:
Så motar jag bort perfektionisten i mig
Världens enklaste sätt att må lite bättre
Fullmåne – tid att släppa taget om det vi inte behöver

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..