Så kan 4 bokstäver hjälpa dig hantera stress

I början av 2016 läste jag en Mindfulness-bok. Jag minns inte helt säkert vilken men det är möjligt att det var Ola Schenströms bok ”Mindfulness i vardagen”. Sedan dess har jag då och då använt mig av en metod som beskrevs i boken och som jag tycker är riktigt bra och användbar, nämligen denna:

SOAS – ett verktyg inom mindfulness


När något händer dig som får dig att känna obehag, stress eller något annat som inte är så himla härligt kan du testa det här verktyget. Det enda du behöver göra är att komma ihåg ordet SOAS och vad bokstäverna står för:

S = Stanna upp

O = Observera

A = Acceptera

S = Svara eller Släpp taget

yogablogg

Bild från häromdagen när vi yogade vid en fors, så härligt!

Så alltså, när man känner det skaviga i en så måste man ju först lägga märke till att det faktiskt är något som inte känns helt hundra. Så stanna upp, stå still, ta några djupa andetag.

Observera sedan hur det känns i kroppen. Var är du spänd? Vilka tankar tänker du?

Därefter gäller det att försöka acceptera situationen som den är. Jaha, nu hände det här och nu känns det si och så i mig.

Efter det har du två val, välj om du behöver svara på något vis för att göra något åt situationen och det du känner. Eller släpp taget. När man tänker efter är det här valet det enda man behöver göra i ganska många situationer. Svara, eller släpp taget.

Förresten kom jag att tänka på den här artikeln jag skrev för ett tag sedan om en skola som bytte ut kvarsittning mot meditation. Ni kan ju gissa vad effekten blev.

Du kanske också vill läsa de här blogginläggen:
5 tankar som gör alla situationer lättare att hantera (och det viktigaste yogan har lärt mig)
Världens enklaste sätt att må lite bättre
Den enda frågan du bör ställa dig i dag (och i morgon)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..