Minska julstressen på ett par minuter – testa den här andingsövningen

Jag är ganska säker på att ni är många som, precis som jag, har stressat runt rejält den här veckan. Och kanske är det fortfarande mycket att göra inför julafton och hela köret. I dessa lägen är det lätt att andningen stannar högt upp i bröstet, vilket gör att vår kropp fortsätter befinna sig i fight/flight mode. Om du känner igen dig i det här, ge dig själv två minuter och gör den här andningsövningen.

Andningsövning (pranayama): Tredelad andning

  • Sätt dig ner på en stol eller på golvet med benen i kors. Eller om du hellre vill – lägg dig på rygg på golvet med benen rakt upp mot väggen. Denna position tillåter dig att slappna av i rygg och axlar.
  • Fokusera på din andning.
  • Vid varje inandning, observera hur magen expanderar och hur axlarna lyfts en aning.
  • Lägg en hand på magen. Tänk att du andas in ända ner till din hand och märk hur magen expanderar ytterligare utåt. Slappna av i axlarna.
  • Förflytta nu dina händer till varsin sida om bröstkorgen, en bit under dina armhålor.
  • Andas in igen och känn hur luften fyller bröstkorgen. Känn hur bröstkorgen vidgas åt sidorna.
  • Andas ut och behåll avslappningen i axlarna.
  • Placera nu en hand på ditt bröst, nära nyckelbenet.
  • Andas in och känn hur luften fyller bröstet under din hand.
  • Andas ut. Axlarna är fortfarande avslappnade.
  • Kombinera nu de tre delarna. Andas in och känn hur magen expanderar, bröstkorgen vidgas åt sidorna och bröstet lyfter en aning.
  • När du andas ut sjunger bröstet igen, bröstkorgen drar ihop sig och magen sjunker in igen.
  • Fortsätt andas genom de tre delarna i din egen takt.

Fortsätt så länge det känns bra och så länge du har tid! Ha en skön jul och kom ihåg att ANDAS :) Kram på er!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..