Dagens yogaposition: Katt & Ko / Marjaryasana & Bitilasana

I går sträckte vi ut sidan av kroppen, i dag ska vi jobba med fram- och baksida. Katt & Ko är sköna yogapositioner att göra i början av ett yogapass för att öppna upp bröstet och mjuka upp ryggen.

Varje dag den här veckan beskriver jag en yogaposition. Min tanke är att du ska kunna göra lite yoga varje dag, antingen genom att bara göra den positionen jag beskriver eller genom att sätta ihop positionerna till en sekvens.

Innan vi kommer in i Katt och Ko börjar vi dock med…

Table top / Bharmanasana

yogaposition-table-top-bord

Den här positionen är bra att ha koll på eftersom vi ofta flödar genom den i till exempel vinyasas. Den är också vårt utgångsläge innan vi börjar med Katt och Ko.

  • Ställ dig på alla fyra på mattan.
  • Använd en tunn kudde eller ihopvikt filt under knäna om det känns skönare för dig.
  • Se till att dina knän är höftbrett isär.
  • Och att dina händer är rakt nedanför axlarna.
  • Spreta med fingrarna och pressa ner hela handflatorna och alla fingrar i mattan.
  • Förläng genom ryggen ända ut till toppen av ditt huvud så att du får en lång, rak rygg.

Ko / Bitilasana

yogaposition-ko-cow

  • Från din Table top, andas in och lyft bröstet framåt och uppåt och låt samtidigt sittbenen sträva uppåt.
  • Se till att dina armar fortfarande är starka och aktiva så att dina skulderblad kan sjunka in i ryggen och dina axlar komma längre ifrån dina öron.
  • Slappna av i käke och bakom ögonen.

Katt / Marjaryasana

yogaposition-cat-katt

  • Andas ut och kurva ryggen så mycket du kan
  • Låt hakan komma in mot bröstet
  • Låt svanskotan peka nedåt mot mattan
  • Vid nästa inandning, lyft och kom tillbaka till Ko

Fortsätt så här och låt andningen leda dig i ett flöde mellan Katt och Ko.

  • Gör varje position minst åtta gånger.
  • Se till att du pressar ner handflator och fingrar genom hela rörelsen
  • Behåll avslappningen i ansiktet

Bra jobbat! 

Annat matnyttigt:
5 viktiga saker att tänka på när du börjar med yoga
Kom igång och yoga hemma, med mig!
Dagens yogaposition: Easy pose/Sukhasana (Måndag)
Dagens yogaposition: Sittande sidostretch (Tisdag)

  1. Vad kul Sara! Det gör mig glad :)

  2. Sara skriver:

    Så bra inlägg, jättekul o inspirerande! Jag uppskattar denna veckans tips jättemycket!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..