Så mycket irritation, så mycket annat att göra

Morgonen inleddes med två stora störningsmoment till yoghurten med F-müslin.

Jag slår upp Barometern och börjar med ”ledighet är ingen rääääättighet”.

DET ÄR INGEN SOM NÅGONSIN HAR PÅSTÅTT DET.

Det finns så mycket som vi gör med våra barn, för våra barn, som inte är rättigheter. Men vi gör det ändå eftersom livet är kort och vi vill ge barnen minnen för livet så att det inte bara finns skit när de ska dissekera oss föräldrar hos psykoterapeuten tjugo år senare. Vi föräldrar kämpar så hårt, barnen kämpar ännu hårdare. De ska vara duktiga i skolan, göra läxor, ha vänner, vara rätt och inte fel, hitta rätt väg, inte komma efter, inte vara för smarta.

Om familjer åker på semester en vecka per år utanför lovdagarna så ÄR det ingen rättighet. Men det är heller inte hela världen.

Kan vi inte koncentrera oss på de som har det tufft istället? Kan vi snälla inte rikta lyset dithän?

Som läxhelvetet tillexempel. Som barn som har det tufft i skolan och kommer hem och säger:

”Hela dagen tjatar de på mig i skolan och så kommer jag hem och här tjatar ni också”

Läxor är ett stort angrepp på barns behov av att bara få vara. Och det drabbar givetvis bara dem som redan har det tufft.

Och det för mig in på irritationsmoment nummer två i dagens tidning.

Björn Brändewalls inlägg på debattsidan om läxhjälp á la Rut.

Björn tycker att det är JÄTTEBRA att RUT-läxor ger arbetstillfällen som i sin tur skatteintäkter. Har inte vänstern tänkt på det? myser Björn.

Men har du tänkt på detta Björn: Om vi släpper knarket fritt så kan vi få in MÅNGA skattemiljoner på detta. Men det kanske inte ska göras ändå, man kanske ska väga in andra aspekter. Som tja, mänskligt värde kanske. Ni liberaler är ju för härliga med era fri- och rättigheter men så unket det är när det sker på någon annans bekostnad.

Slopa RUT på läxhjälp vid den trygga medelklassens köksbord och inför läxhjälp för alla, inbakad i fritidsverksamheten. För herregud vilka engagerade och kompetenta yrkesmänniskor det finns där.

Nu jag har fått detta ur systemet.

Det var skönt.

  1. Kicki skriver:

    Så rätt Malin!!

    När jag gick i skolan mådde jag skitdåligt över alla läxor….jag tyckte det va så svårt…jag var väldigt trött efter en dag i skolan när jag fått använda all min energi till att ta in, förstå och lära mig…. och när jag kom hem skulle jag börja om från början, ta in, förstå och lära mig, med den skillnaden att nu fanns ingen lärare att be om hjälp när jag inte förstod… har fantastiska föräldrar som hjälpte så mkt dom bara kunde, men när jag körde fast och jag inte förstod så blev jag så arg….utåt..inom mig var jag sjukt ledsen för jag inte förstod så bra…och trött var jag….och mamma och pappa fick höra både det ena och det andra då jag vände min ilska och förtvivlan mot dem…. jag ville verkligen lära mig, ville förstå, men dessa läxor gjorde mig aldrig något gott…. och det svider lite i hjärtat av att tänka på att barn sätts i den situationen varje dag… inte ok!

  2. Guest skriver:

    Ok, här kommer en kommentar från en trebarnsmamma och gymnasielärare (så att ni har perspektiven klara för er).
    Min son i årskurs tre får bra och relevanta läxor. Det handlar inte om nya saker, utan repetetion, lite färdighetsträning och glosor. Eftersom han hade lite svårt att lära sig skriva bokstäverna ”rätt”, ni vet när man börjar uppifrån och ner och det liksom blir ett flyt när man skriver, fick han extra läxa som tränade det. Ofta är dessa läxor sånt som kan betraktas som tråkigt och ibland bråkar vi om det. Men jag gillar tråkigheten. Tråkigheten gör att han nu kan skriva och istället kan koncentrera sig på att stava rätt. Nästa tråkiga grej… Alla dessa baskunskaper är inte alltid roliga, men nödvändiga för att gå vidare.

    I mitt yrkesliv träffar jag gymnasieelever som inte har gjort några tråkiga saker under sin skolgång och därför inte klarar gymnasiet särskilt bra. Jag vänder ut-och-in på mig själv varje dag, men när baskunskaper som att läsa, skriva, plocka ut det viktigaste, föra anteckningar, komma ihåg när det är kunskapskoll, vara trevlig mot lärare och klasskompisar, osv inte finns är det hopplöst. Förstå nu att det inte är orimliga krav jag har, bara vanliga jobb/skol/uppfostringsgrejer. Jag och mina kollegor kartlägger, har elevvårdskonferenser, talar med föräldrar, har obetald läxläsning med dem efter skolan och dokumenterar oss till döds. Det hjälper inte.

    Ingen i samhället visar med sitt beteende eller sina förväntningar att skolan och utbildning är viktigt. Inte politiker som har i sin makt att på riktigt påverka hur vår skola ska se ut. Inte föräldrar som, och nu generaliserar jag hej vilt, skyller ifrån sig, skämmer bort sina barn och visar med all tydlighet att skolan inte är viktig. Detta genom att prata skit om läxor. Eller ta sina barn på långresor mitt i terminen trots att vi avråder. Inte för att resor är dåligt eller för att vara elaka, utan för att eleven redan ligger långt efter kunskapsmässigt och inte kommer att klara sina kurser. Eller genom att strunta i att fråga hur det går i skolan eller om de var på mattestugan som läraren hade sagt åt dem.
    Inte lärarna som slutat vara stolta över sitt jobb. Som bara står ut och hoppas att det ska bli bättre.

    Tråkigt. Ja, lite tråkighet från en tråkig mamma. Som gillar tråkiga läxor. Som ska byta sitt tråkiga jobb.

  3. Bella skriver:

    Ni svenskar har ett så underligt förhållande till skolan. Jag kan inte sätta fingret på det, men det är någonting med att ni känner er orättvist behandlade, angripna, frihetsberövade, kränkta, missförstådda och vilseledda. Som om skolan var en ond sammansvärjning som förstörde era barn. Som om läxor, betyg och disciplin hotade sönder hela samhället och att barnen skulle må dåligt för all framtid om de berövades sina små ” madicken-liv”.

    1.  Ni Svenskar? Vad är du, om jag får fråga??

      1. Bella skriver:

        Finlandssvensk. Och skolan skiljer sig markant länderna emellan. Och, ja, du får absolut fråga :-)

  4. Jag anser att vissa läxor är ett nödvändigt ont, sådana saker som behöver ”nötas in” som exempelvis glosor eller andra saker som man gått igenom på lektionen men som kan vara svårt för alla att lära sig på samma tid.. De läxor som borde förbjudas är de som handlar om sånt som läraren ”inte hunnit ta upp på lektionen” Läxorna ska alltså handla om att påminna om vad man pratar om i skolan och minnas det, inte att lära sig nåt nytt på egen hand hemma!

  5. Ann skriver:

    Hej

    Håller helt med om att läxor borde slopas helt. Förlegat tänk! en hel del saker inom skolans värld bör väl dammas av? Förövrigt är jag mest insatt i särskolans värld där man gång efter gång blir förundrad över arbetssättet kring barn med särskilda svårigheter och behov. Barn som till 97% aldrig kommer ha någon nytta över att veta vart Algeriet ligger, eller vad myra heter på Engelska. Barn som behöver stöd i att kanske kunna laga en måltid själva, stöd i förberedelse inför vuxenlivet och eget boende? Jag ska hjälpa min 15 åriga dotter som har autism och lindrig utvecklingsförsening med läxor gällande länder och vad floder ligger när tjejen knappt kan läsa en enkel svensk text?  Här i denna värld är det helt uppochner.

Comments are closed.

LOADING..