They fuck you at the drive through

sa Joe Pesci i Dödligt vapen 2 när han fick tonfisk.

They fuck you systematiskt på andra instutioner också.

Senaste gången vi reste utomlands blev min resväska förstörd, så när vi skulle ut och resa nu igen så gick jag till väskaffären och spenderade tusen kronor på en ny väska. Bra kvalitet, tålig. Bra.

Redan efter utresan hade väskan gått sönder.

Nu blir jag sur. Är människorna i bagagehanteringen så livströtta att de måste kasta ihjäl väskorna mot varandra?

Jag går in på Vings hemsida för att söka information. Detta är vad jag hittar:

”Om ditt bagage skadades i samband med flygresan behöver du en skadeanmälan, s.k. PIR-rapport. Denna får du när du anmäler skadan på flygplatsen. Om du upptäcker skadorna när du har lämnat flygplatsen kan du i vissa fall göra en anmälan i efterhand. Detta är möjligt i upp till sju dagar efter hemkomst. Kontakta din ankomstflygplats för information. PIR-rapporten är nödvändig för att ersättning ska kunna betalas ut (då försäkringsbolagen inte ersätter skadat bagage om rapporten saknas).

Om du reste med Thomas Cook Airlines Scandinavia, TUIfly Nordic, Novair eller SAS, och har en PIR-rapport, går du till en väskbutik (barnvagnsbutik e.d.). Där ber du butikens personal att bedöma om skadan går att laga och även att de lagar den om så är möjligt. Därefter skickar du originalkvitto för denna kostnad samt PIR-rapport, resebevis, boarding pass och eventuellt kontonummer till flygbolaget (se adresslänk nedan). Thomas Cook Airlines behöver även en ifylld skadeanmälan. Denna kan du skriva ut från Thomascookairlines.se (Efter resan).

Om bagaget inte kan lagas ber du butikens personal att skriva ett intyg på detta, med en uppskattning av bagagets värde, som de undertecknar/stämplar. Sedan köper du en likvärdig väska/barnvagn. Originalkvitto, intyg, PIR-rapport, boarding pass, resebevis samt eventuellt kontonummer skickar du därefter till flygbolaget (se adresslänk nedan). Thomas Cook Airlines behöver även en skadeanmälan. Denna hittar du på Thomascookairlines.se (Efter resan). Om skadan rör en barnvagn med gällande garanti, bör garanti med inköpsinformation bifogas.”

Om ni inte orkar läsa hela texten så kan jag översätta den åt er.

”Om din väska har gått sönder så är det ju synd för dig ditt lilla pissluder, vänligen åk runt som en idiot till olika platser i staden och gör jobbiga grejer tills du tröttnar och låter oss slippa ta ansvar för din jävla väska”

Utmärkt!

  1. Hanna skriver:

    Åk med SAS de har exemplarisk hantering på Arlanda. Du får en ny väska på plats. Vill du ha en likadan exakt får du köpa själv och skicka kvitto.

  2. Lotta skriver:

    Två gånger har resväskor gått sönder för mig. Då fick jag nya direkt, mycket finare än de gamla, på flygplatsen. En gång i Sverige och en gång utomands. Kolla väskan innan du lämnar flygplatsen. Det är svårare att få ersättning senare, i alla fall besvärligare. Du är ju redan på plats och kan klaga direkt. Don’t take no for an answer!

  3. kem skriver:

    inte bara jobbigt!! reste med american airlines från miami till cph i mars, ena väskan gick tyvärr sönder. anmälde det på flygplatsen , 1-2 mail därhemma sen hade vi en ny levererad till vår ytterdörr en vecka senare från storbrittanien! behövde ej besöka en affär ens..

  4. Charina skriver:

    Excellent översättning.

  5. Stina S skriver:

    Råkade ut för samma sak. Vanligen är jag lat och slösaktig så jag brukar inte anstränga mig för att kräva min rätt, men jag blev förbannad. Jag inte bara fixade vartenda papper, jag ordnade dem även till en ironisk liten rapport. Vackert inbunden i en mapp med register och numrerade bilagor. Budskapet i det officiellt utformade följebrevet var tydligt; ”You fuck me not.”

Comments are closed.

LOADING..