Veckans ”Män som mejlar med anledning av kolumn”

Man 1: ”Hej Malin,Läste din text om grisbonden. Vad menar du? Vad är det du försöker säga? Helt ärligt så känns det som om du tappat bort hälften av texten….”

Svar: Åh nej! Kan du hjälpa mig leta?

”Du skriver så makalöst dumt,larvigt,okunnigt och ensidigt att det tom med Aftonbladetnorm är rent ut sagt så djävla dåligt att det är tragikomiskt.Du är urusel.”

Thomas mejlar mig varje vecka att jag är dum, ful, dålig osv så han får inget svar. För jag drömmer om att han tröttnar då.

Man 2: ”Totalt hjänsläpp sök snarast sykvård för din egen skull.”

Svar: Tack för omtanken, har du numret till en bra sykolog?

Min kolumn hittar ni HÄR

  1. JMC skriver:

    M: Det finns ingen garanti för att du får ett fullgott näringsintag som köttätare, men det är helt klart enklare. Detsamma gäller om du äter mjölk och ägg. Men min poäng var att vi inte måste äta så mycket kött som vi gör och vi klarar oss utan kött. Däremot vill jag fortfarande hävda att det krävs kunskap att sätta samman en fullgod vegankost. Det är ingen myt. Studier visar att vegankoster i Sverige kan innehålla för lite av vissa näringsämnen.

    Avseende B12 är det inte bara bra om man tar det som tillskott/äter berikade produkter, det är mycket viktigt att man gör det som vegan. B12-brist hos veganer har bevisats i studier. Vitamin D behövs också tillskott av/berikade produkter, om du inte planerar att äta kantareller dagligen (som innehåller D2, men det har sämre biotillgänglighet än D3, dvs. är svårare för kroppen att ta upp). Detta är extra viktigt denna årstid när vi inte har någon D-vitaminbildning i huden av solbestrålningen. Studier visar också att selenintaget är lågt i vegankoster, detsamma gäller jod om man inte använder joderat salt. Vegetabilier innehåller icke-hemjärn som har en sämre biotillgänglighet. Andra näringsämnen som kan bli problem är zink och kalcium. Så nej, jag tycker inte att det är en myt att det behövs kunskap.

  2. M skriver:

    Till JMC,

    Det är dags att slå hål på myten om att man måste vara så mycket mer kunnig i näringslära som vegan, medans man tydligen som köttätare kan vara hur okunnig som helst och man har näringsintaget säkrat. Det är bra om man tar B12 som vegan, men i övrigt behöver inte tänka så mycket mer än någon som äter kött. Gör det inte svårare än vad det är!
    Om man inte vill laga veganmat själv från grunden så finns det numera väldigt bra färdigprodukter.

  3. Anna skriver:

    Älskar dig Malin, du är rolig och smart och bäst!

  4. Hihihi:-*

  5. Erika skriver:

    Åh, jag begriper inte att du ORKAR skriva i Aftonbladet. Känns det ibland inte lite som att jobba i slussen på Ring P1?

Comments are closed.

LOADING..