ANNONS

Är 10 000 steg om dagen en bluff?

/

IMG_0899

Jag och Linda kämpar på för att förlänga livet!

Det började med en japansk reklam på 60-talet för stegräknare – i dag har nästan hela världen 10 000 steg om dagen som ett mått för att må bra. Snacka om en reklam som gjort skillnad!

Samtidigt läste jag nyligen i Svenska Dagbladet att svenska forskare nu deltar i en internationell studie för att kolla hur många steg man egentligen behöver ta per dag för att det ska ge verkan på livslängden och hälsan.

För trots att vi blivit matade med 10 000 steg i många år tycks det nu räcka med 6000 steg om dagen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.

Visserligen har jag svårt att nå upp till 10 000 steg en vanlig vardag när jag sitter på tidningen, även om jag försöker gå alla fyra våningar upp till redaktionen istället för att ta hissen. Men det är liksom kampen att nå dit som sporrar mig.

Jag lever med en aktivitetsklocka på armen som bland annat mäter både steg, sömn och puls och där har jag satt upp ett eget mål på 7500 steg om dan, och varje gång jag går över det målet blir jag nöjd med mig själv. När jag nu läser om en studie som visar att det inte händer så mycket efter 7500 steg blir jag nästan besviken.

I studien, som publicerades i Jama Internal Medicin, deltog cirka 17 000 kvinnor som under fyra år fick bära stegräknare. Hur snabbt de gick, vilka livsstilsvanor och medicinsk historia de hade möttes också. Det visade sig att 4700 steg om dan minskade risken för att dö i förtid jämfört med de kvinnor som bara gick 2700 steg. Kvinnorna som gick längre fortsatte att minska risken som nådde sitt klimax på exakt den siffra jag matat i min klocka. 7500 steg.

Alldeles nyss gick jag igenom min klocka och kollade stegen under helgen:

Lördag 14 661 steg.

I dag söndag 1180 steg så här långt (jag har lite tid kvar innan jag ska lägga mig).

Klimax gånger två alltså.

Har jag då rört på mig i onödan? Så klart inte!

Det finns inget som heter att man tränat i onödan … jag lägger de extra stegen på mitt glädjekonto i hjärnan istället. För varje minut som kroppen får jobba sover jag bättre, orkar mera – och blir gladare. Och promenader är utmärkt träning.

Studien visar dessutom att intensiteten på träningen inte har någon större betydelse. Den träning som blir av minskar risken att dö i förtid även om du inte springer tills du stupar.

Så jag traskar på.

Klimax vill man ju nå, haha.

IMG_0908

Vill du maxa stegen per dag? Följ med till Bad Gastein och vandra oss mig!


träningsresa bad gastein 2020

VANDRINGSRESA TILL BAD GASTEIN, ÖSTERRIKE!

När: 5-9 & 5-12 september 2020
Var: Ski Lodge Reineke, Bad Gastein i Österrike
Pris: 13 395 kr (5 dgr) alt 13 995 (7 dgr) 11 495 kr utan flyg (Enkelrumstillägg 1 000 kr, begränsat antal)

Allt detta ingår:
– Flyg tur & retur
– Boende del i dubbelrum
– Halvpension
– Transfer och mat på flyget
– Guidad vandring, yoga, med mera

Begränsat antal platser!

LÄS MER OCH BOKA HÄR!


0
2

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00