ANNONS

Jag tränar efter forskningen – och mår som en prinsessa!

/

IMG_1278

Det viner ute och glaset till den inglasade balkongen skallrar lite. Stormen Ciara har inte intagit Stockholm, men det blåser ändå rejält och SMHI har visst gått ut med klass 1-varning.

Jag har precis kommit hem från Vemdalen när jag för första gången sedan slutet av 80-talet (typ) satt min fot.

Jag fick en fjällhelg tillsammans med några av mina vänner i julklapp av min man, och jag landar nu hemma i lägenheten med träningsvärk i ljumskarna och med nya skrattrynkor runt ögonen.

Så härligt!

IMG_1298

Jobbar på skrattrynkorna!

Både skratt och träningsvärk – finns det någon bättre kombo? Jag tror faktiskt inte det.

Att dessutom träna utomhus – det blev en härlig dagstur på längdskidor i lördags, men söndagens skidplaner blåste bort – har enligt forskare en mängd fördelar.

Nivåerna av stresshormonerna sjunker.

Du kan sänka ditt blodtryck.

Du sover bättre efter att ha tränat utomhus.

Du känner dig piggare.

Dessutom får du en effektivare träning när du tränar på ojämnt underlag. Kroppen får jobba med små muskler och du utmanar balansen vilket faktiskt gör att skelettet stärks.

Och är det något som jag behöver göra är att träna min balans! Den skadades något av ingreppen i hjärnan vid operationen av min hjärntumör, och jag utmanar mig ständigt när jag både går i trappor och åker längdskidor.

A30C85CB-5BD5-4135-9101-54D263A24C58

Med coachen tillika mannen känner jag mig trygg!

Tidigare skämdes jag lite när jag inte vågade åka nerför en backe. Herregud, jag har ju åkt slalom utan problem i många år, varför fega ur bara för att jag längdskidor på mig?! Men det handlar inte om vad jag kunnat göra innan hjärnoperationen så jag bestämde mig för att inte bry mig om att vara ledsen över de nya förutsättningarna.

Det är som det är, och jag tänker att jag tränar på balansen (och mitt dåliga knä) och jobbar på mitt mod. Och vågar jag inte åka nedför backen så tar jag bara av mig skidorna och går istället. Det är min träning, min tid – och då tränar jag som jag vill.

ToppHälsa gjorde för några år sedan en intervju med forskaren Ida Schoultz, vid Örebros universitet. Hon hade tillsammans en annan forskare gjort en studie på äldre orienterare som tränat utomhus i nästan hela sitt liv. Det visade sig att den gruppen hade mindre problem med depressioner, magbesvär och kände sig mera välmående än andra jämnåriga.

Det finns också studier som visar att vi tar i hårdare och känner oss starkare när vi kör utomhus och dessutom blir den mentala tillfredställelsen högre.

Och visst var det så den här helgen också.

När vi kom hem efter en hel dag på skidor, satte oss i mysbyxor i soffan och pratade om dagen så kände jag hur lyckoendorfinerna hade party i hjärnan. Och med tanke på hur glad jag fortfarande känner mig antar jag att den värsta (och bästa!) efterfesten fortfarande pågår uppe i min hjärna. Tack för det!

IMG_1202

Mys i soffan med party i hjärnan!

PS. Vill du också få lyckoendorfinparty i hjärnan? Följ på vårt skidläger i Tällberg i helgen, det finns några platser kvar! Och ja, det är snöbrist men snökanonerna jobbar i närheten!


Topphalsa.se_header

SKIDHELG I TÄLLBERG 2020

När: 14-16 februari 2020
Var: Villa Långbers i Tällberg
Pris: 4 395 inkl moms. Enkelrumstillägg tillkommer på 300 kr

Allt detta ingår:
– Boende del i dubbelrum
– Frukost, lunch, mellanmål & middag
– Alla aktiviter i programmet

LÄS MER OCH BOKA HÄR!

0
3

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00