ANNONS

Hur kommer vi att må efter corona?

/

IMG_3175

Har du sett annonsen i tidningarna från 1177, Region Stockholm? Om att det inte är någon vanlig påsk 2020.

Jag tycker den är genial.

”Långmåndag

Långtisdag

Långonsdag

Långtorsdag

Långfredag

Långlördag

Långsöndag

Långmåndag

Fortsätt stanna hemma. Tack.” Så avslutas annonsen och den som gett upphov till den är ett geni. För precis så börjar det kännas nu. Långt.

IMG_3180

Annonsen som är så spot-on.

Jag minns hur påsken var när jag var liten, Långfredagen, den värsta dagen på hela året då man inte fick göra någonting. Inget att se på tv, inga affärer öppna eller evenemang som pågick, inte ens kvällstidningarna kom ut. Som jag minns det fick man inte ens träffa kompisar, det skulle liksom vara dödstråkigt allting. Det var själva grejen.

Åh, vad jag avskydde det. Det var både deprimerande och stressande. En konstig kombination.

Som nu.

Hur vår psykiska hälsa kommer att vara efter att corona försvinner vet jag förstås inte, men alla experter är eniga i att det mentala kommer att påverkas negativt. Och det är ju lätt att fatta när företag går omkull, människor står utan jobb, restauranger, krogar och butiken stänger, den sociala kontakten haltar och det mörka mörkret som heter Covid-19 hotar oss med – i värsta fall – döden.

Så ska vi orka då? Hur ska vi undvika att dippa? Hur ska vi mota ångest och depression i dörren?

Jag skrev redan förra veckan om vikten av rutiner, att lura sig själv att allt är som vanligt är bra. Hålla på tider. Undvika att ligga och sova hela dagen om du är i karantän, sov dina sju-åtta timmar på natten och stig sen upp och börja dagen som du brukar. Frukost och sedan en plan hur resten av dagen ska bli. Har du barn vars skola är stängd har du chansen att engagera dig i läxläsning och att plugga tillsammans. Är du ensam hemma om dagarna kan du rensa (det har jag gjort – mycket befriande!) garderober, lådor eller bokhyllor. Göra ett ryck i ett förråd, kanske? Man känner sig lättare på något vis när det blir ordning och reda (min sämsta gren). Läsa böcker du inte hunnit, kollat serier du velat se eller engagera dig i området med att hjälpa andra att handla eller gå ut med hunden.

Gör det du senare får du dessutom det viktigaste av allt – motion.

Motion får dig gladare, piggare och ger dig gratis medicin mot depression och ångest. Träning gör att du sover bättre på natten och att du blir kreativare på dagen. Själv försöker jag vara ute minst en timme varje dag, och har nu dessutom turen att få låna en hund – en stark husky – som dragit runt mig två kvällar i rad. Bästa lyckopillret på en långsöndag!

IMG_3143

Huskyn heter Maiko.

IMG_3172 2

Klart att Maiko ska ha en köttbulle för att han dragit mig runt Stora Essingen!

1
9

Genom att klicka på "Skicka" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

© Bonnier Magazines & Brands AB, 105 44 StockholmTelefon: 08-736 53 00