Vi vet hur vi ska göra för att må bra – ändå mår vi skit.

ptfia bloggers-16
Vi har aldrig haft så mycket kunskap om träning och hälsa som nu. Vi har aldrig haft så mycket information, trender och fokus på hälsa – och ändå så har vi nog aldrig varit så ohälsosamma. Sjukskrivningarna går i taket. Människor är sönderstressade. Landet är delat i två läger: De som tränar konstant och jämt och nästan för mycket. De som tar träningen till nya nivåer, blir övertränade, tävlar, lever som en elit och som pressar sig själv till att prestera träning. Och så har vi de som gör precis tvärtom. Som aldrig tränar, som är inaktiva, stillasittande och inte vill röra på sig. Som blir stressade av den hets som pågår. 

Barn och ungdomar blir sjukskrivna redan i skolan. Våra flöden svämmar över av avklädda kroppar, putande rumpor, mirakelpulver och akrobatiska övningar. Det börjar pratas balans och att målet är att må bra. Ändå är det så få som verkar göra det. Och så många som verkar leva i obalans. 

Vad gör vi för fel? Hur kan allt det som är så bra (forskning, specialister, hälsofokus, kunskap, inspiration, information osv) bli så fruktansvärt dåligt, ohälsosamt, pressande, stressande och tärande?

 

  1. Jag tror mycket beror på att man jämför sig. Att om den har det, gör si eller så, så är inte jag lyckad om jag inte göreller strävar efter samma sak.

  2. Jag jobbar inom skolan och jag är övertygad om att det är hur samhället är uppbyggt idag som stressar oss.
    Inom välfärden där otroligt många jobbar så ska mer jobb göras av färre personer. ”Kunder” , dvs patienter/elever/föräldrar har höga och ibland orimliga krav på verksamheterna utifrån förutsättningar som ges.

    Har du läst något om vad Tankesmedjan Balans skriver? De jobbar med att ta fram alla de faktiska nedskärningarna som faktiskt görs i välfärden utan att vi skattebetalare ser det. Så detta är en stor del av alla sjukskrivningar tror jag.

    Sedan är skolan idag för särskilt högstaideelever otroligt krävande och stressande pga läroplanen är utformad så att de ständigt måste prestera på alla prov och uppgifter för att få högt betyg. Värdelöst både för lärare och elever. Det ska ju ”göras om” nu men mycket tyder på att det inte blir någon verklig förändring. Så att många unga är pressade förstår jag verkligen, särskilt om man lägger till sociala medier och allt det tillför av mobbning och onåbara ideal åt leva upp till.
    Så glad att jag växte upp under 90-talet och tidigt 2000-tal.
    Frågan är vad man kan göra åt detta…

  3. Mina tankar går också kring perfektion och ouppnåeliga ideal samt de flesta människors tendens till ett allt/inget-tänk. Vilket leder till att vissa anammar ”allt-tänkandet” och börjar ägna hela sina liv och varande åt strävandet att uppnå ”optimal hälsa” men att denna ofta medför en enorm stress och piska och därför leder till såväl fysiska som psykolisk ohälsa. Medan andra istället anammar ett ”inget-tänkt” eftersom idealet ändå känns så oöverstigligt orkar de helt enkelt inte, eftersom man alltid kan göra mer eller bättre. Och detta leder i sin tur till såväl dåligt fysiskt mående eftersom man inte tar hand om kroppen samt psykologiskt lidande ex i form av skuldbeläggande av sig själv.
    Min uppfattning är att de flesta blickar utåt istället för inåt för att mäta sitt välmående och hälsa. Att instrumentella aspekter såsom vikt, tävlingsprestationer, tider osv är det som är måttstockar snarare än hur det känns inombords och hur mycket ork, livslust och glädje som finns.
    Tack för ett viktigt och bra inlägg! ❤️

  4. Alltså du är fantastisk på att sätta ord på funderingar på ett så enkelt sätt. Precis det här funderar jag också en del på. Inte specifikt bara inom området träning och hälsa, även i livet och tillvaron i allmänhet. Att vi har det så enkelt idag, men ändå så svårt på något sätt!

    Vi vet så mycket om saker o ting idag, mycket är bara en googling bort, det är nästan både en tillgång och en belastning, vi har också så lätt till jämförelse idag, det finns alltid någon som lyckats bättre, ser bättre ut, äter och tränar bättre osv.

    Många av oss, (i alla fall i Sverige – västvärlden) har det egentligen ganska bra (iaf materiellt och levnadsmässigt), vi behöver inte kämpa för så mycket egentligen, ändå kämpar vi precis hela tiden på något sätt, både i det yttre, men även inom oss själva. Det är som att det är så förbenat svårt att finna ro att bara landa i nuet och i oss själva. Det finns så mycket distraktioner, jämförelser, information och saker som pockar på uppmärksamhet hela tiden.

    Oj, nu blev det långt och flummigt, men jag tänker också mycket på just precis sånt här, vad all information och alla intryck gör med oss egentligen. Såklart är det positivt i mångt och mycket, men inte enbart!

  5. Det finaste ideal som finns- är när en människa hittar SIN balans och sin rätta väg i livet och är 90% nöjd och 10% missnöjd av å till, för de är faktiskt då man uppskattar allt som är bra när saker är jobbiga och man finner sig själv på ett annat plan. Flummigt men så jag anser<3

  6. Jag tror att det blir för mycket. Det mest hälsosamma (perfekta?) blir ett ideal vi inte kan leva upp till och när vi inte kan leva upp till det känner vi oss misslyckade och då blir det motsatta effekt och en negativ spiral.

  7. Jag tror det beror på många saker.. bland annat att det finns för mycket att välja på. Det ena proffset hyllar, ratar den andra. Gör så – nej! Gör så här i stället. Själv känner jag – bara jag gör NÅT. Sen för min egen del tyckte jag det var så himla pinsamt att gymma bland alla självutnämnda elitpersoner som stirrade på en när jag kom in. Men det har såklart med självförtroende att göra – jag vill helt enkelt inte vara nybörjare på något. Sen tror jag att många, oavsett om de rör på sig eller inte, äter väldigt mycket fett och socker. Den hederliga husmanskosten är inte skitnyttig för den som inte har en härlig förbränning och ämnesomsättning att luta sig emot. och rent krasst är det inte jättemånga som vill ta bort grädde, smör, creme fraiche osv ens EN dag i veckan.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Ordbajs 104503

lfia¨k
God kväll! Har precis landat i hotellsängen efter en lång arbetsdag. Hade ett möte som blev klart närmare 20 och har bara ätit en torr chévre chaud, duschat och promenerat tillbaka. Imorgon är sista arbetsdagen innan jag rör mig hem till familjen. Kommer tillbaka till Malmö redan nästa vecka igen.

Om jag ska försöka sätta ord på hur jag känner mig nu så är jag full av energi för att jobbet jag får göra är så förbannat roligt, utmanande, kreativt, intressant och utvecklande. Är samtidigt trött i huvudet på grund av samma anledningar. Längtar efter att få röra på mig då jag prioriterat sömn och jobb den här veckan. Har sovit minst åtta timmar per natt (det känns som det enda vettiga att prioritera när jag har möjlighet att sova barnfritt) och sovit istället för att promenera eller träna på morgonen innan jobbet dragit igång.

Längtar efter Edith så det gör ont! Längtar så efter att kliva in genom dörren och få gosa ner mig i hennes mjuka nacke. Hon har fått börja sova i vår säng nu igen, som ni skrev så verkar hon behöva extra närhet nu, och jag ser fram emot att ligga nära hennes lilla kropp hela natten. När ni läser det här är det morgon och en ny dag har klivit in i våra liv! Hoppas att den är snäll. Puss! 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Det här önskade jag mig för två år sedan, hur har det gått?

lfia¨
01. Stryka oftare så jag även använder de där fina skjortorna och topparna som nu hänger skrynkliga i garderoben.

Min kommentar: LOL! Herregud, har jag ens sett strykgärnet sedan jag skrev detta?

02. Skapa fredagskänsla så det känns speciellt att gå in i helgen. Kanske genom att köpa den där helgbuketten eller städa redan på torsdagen efter jobbet.

Min kommentar: Jo, fredagskänslan finns oftast. Vi har städning varannan vecka och är såklart superlyxigt. Fredagskänslan är ljuvlig!

03. Lämna datorn på kontoret och göra det där som ger avkoppling på kvällarna. Sticka, läsa, måla och bara finnas till.

Min kommentar: Det här var då innan jag blev gravid och fick barn. Kvällarna efter det har ju handlat om jobb för att gå ihop det. Har nyligen börjat läsa igen vilket jag är så glad för. Vill måla mer men ser inte att det finns plats för det just nu.

04. Börja i terapi igen.

Min kommentar: Det här har jag funderat fram och tillbaka på. Ett tag kändes det inte som att jag var på rätt plats för det men den senaste tiden har jag grunnat lite på om det är dags att göra det igen. Inte prick nu i och med flängandet till Malmö, men senare i vår.

05. Uppdatera garderoben med mer hållbara material som håller över tid och ta hand om plagg och skor bättre. Kanske investera i en handväska modell större som jag nu saknar.

Min kommentar: ÄNTLIGEN en punkt som jag faktiskt gjort och gör! Har både lagt många slantar på plagg i bättre kvalitet och köpt en handväska modell större. Försöker också ta hand om plaggen bättre. Ska putsa skorna lite oftare bara.

06. Börja baka nya grejer igen. Spenderade många timmar i köket för att prova nya recept och utveckla egna för några något år sedan, vill tillbaka till detta.

Min kommentar: Det här har inte vart på priolistan alls sedan gravid + barn men nu börjar det kännas rimligt igen. Edith älskar att stå på en stol och ”hjälpa till” i köket så vill fortsätta uppmuntra det genom att göra grejer tillsammans.

07. Röra på mig ungefär såhär: Styrkeräna med min PT 1 gång i veckan och gärna en gång själv, ta promenader regelbundet, cykla till och från kontoret dagligen och lägga in pass med yoga och löpning där det behövs och motiveras. Har även insett att jag vill ta upp löpningen igen, känner ett sug som jag inte haft på länge.

Min kommentar: Fortsatte med min PT en gång i veckan genom graviditeten och har efter det kört styrketräning, yoga, promenader och cyklat. Började även springa i våras vilket är så skönt. Så det här ligger enligt den plan jag lade förutom att PT-timmarna är bytta mot lunchpass på SPR City vilket fungerar fint.

08. Bli bättre på att fira och då kanske unna mig något riktigt fint.

Min kommentar: Har uppgraderat firandet! Köpte ju en skumpa för att fira en grej, jag och min projektledare Elin var på Kick off och konferens på Nynäs havsbad nyligen och jag unnade mig en handväska från Filippa K (kanske inte superdyr för vissa men för mig var det mycket att lägga på en väska). Plus köper alldeles för många cashmere-tröjor från Soft Goat, det är verkligen att vinter-unna sig.

09. Investera i en riktigt bra cykel som tar mig till och från jobbet på ett smidigt sätt.

Min kommentar: JA! Check.

10. Unna mig mer piff till vardags så jag känner mig fin oftare. Hitta hemmakläder som är mjuka, bekväma och samtidigt fina för att inte alltid fisa runt i slitna gamla träningstights och den för stora fleecetröjan.

Min kommentar: Piff till vardags, absolut! Ni har ju till och med börjat fråga efter vart mina kläder kommer ifrån och uttryckt önskemål om mer bilder på vad jag har på mig vilket är roligt och oväntat. Fina hemmakläder = fail. Fiser fortfarande runt i gamla träningstights, dock så slängde jag den slitna fleecetröjan, men det är fortfarande tights, raggsockor och stor tröja som gäller hemma. LIVET

11. Fler aktiviteter och utflykter. Som att unna sig en hajk i Nacka-reservatet med fikaväska en halv lördag, spela badminton nere på gräset en torsdag efter jobbet och cykla till Lidingö för att bada.

Min kommentar: Nej gud. När ska man hinna sådant här? Vill väldigt gärna, men det tillhör inte vår verklighet. Kanske mer nu när Edith blir större. Jag hoppas det!

12. Städa mer regelbundet och bli ännu bättre på att alla saker bor någonstans och att då lägga dem på sin plats direkt och inte låta saker ligga på köksön eller köksbordet.

Min kommentar: Vi anlitade städhjälp kort efter det här så det löste sig på det sättet. Innan vi flyttade så har saker fortsatt att ligga på köksön och köksbordet, men nu när vi bor större så är det mer att saker fått sin plats.

13. Träffa vänner och familj regelbundet, men ändå inte låta precis alla helger och kvällar bli uppbokade länge i rad. Balans mellan att hinna vårda mina relationer och även få den viktiga tiden för sig själv för att ladda energi.

Min kommentar: Check! Det har snarare blivit så att jag träffar dem mer sällan för att livet inte går ihop annars, men de alla har fullt upp så det blir vad det blir och när man väl får till det så är det underbart.

14. Jobba hemifrån på fredagar och ha den dagen öronmärkt för att laga mat, baka, fota och testa nya recept till bloggen.

Min kommentar: Det har inte hänt alls. Kanske borde testa det igen?

15. Odla saker på balkongen i sommar. Och ta till vara på varenda morgon, dag och kväll som går att vara där ute. Flytta ut under sommarhalvåret helt enkelt.

Min kommentar: Odlade jordgubbar och levde på balkongen fram till att Edith kom. Så den här får ändå godkänt.

16. Fortsätta äta lite (eller inget) kött och utveckla min vegetariska matlagning. Ta mig tiden att läsa igenom de kokböcker med vegetariska och veganska recept jag redan har och kanske läsa någon ny.

Min kommentar: Äter mindre kött hela tiden och blir dagligen inspirerad till att fortsätta gå åt det hållet. Har dessvärre inte läst en enda kokbok jag har fått på senaste, vill göra det.

17. Strössla mina smoothies med mer näring som spenat, alger, frysta grönsaker och proteinrika frön. Göra smoothies oftare än bara på helgen.

Min kommentar: Vi lever på smoothies till frukost så det finns varje dag. Vi behöver dock prova nya varianter oftare. Kim började äta smoothie till frukost för typ två år sedan och gör då till hela familjen, bara det att han inte vill byta så det blir samma varje dag. Ska introducera en grön nu!

18.Komplettera min kamerautrustning med fler objektiv och lära mig ännu fler inställningar för att fortsätta utvecklas och uppmuntra fotolusten.

Min kommentar: Köpte en helt ny utrustning till och med. Och började samtidigt fota mer med mobilen. Så fotar mer än någonsin men mest med mobilen och när jag använder kameran så är det roligt iom att den är så förbannat bra.

19. Lära mig mer om aktier och fortsätta investera.

Min kommentar: Check! Har placerat många kronor i aktier de senaste åren. Må börsen återhämta sig.

20. Gå en eller flera kurser eller kortare utbildningar för att bygga på inspiration och kunskap. Är inbokad på en utbildning i april och vill gå fler under året.

Min kommentar: Gick en utbildning till Moveoo-instruktör för ett år sedan och vill gå fler när jag är klar i Malmö.

21. Slösurfa mindre och lägga bort telefonen så ofta det bara går.

Min kommentar: Min ständiga svaghet som jag inte får till. Gud. Måste göra något åt det här på riktigt.

22. Hitta tillbaka till tystnaden. Har börjat slarva igen så behöver stoppa in mer tystnad för att hitta tillbaka till tryggheten i den.

Min kommentar: Det här går i perioder men upplever ett större lugn i grunden här. Märker direkt när jag inte orkar med tystnaden pga för stressad och kan då bryta det på ett bättre sätt nu än tidigare.

23. Bygga styrka och förmåga att klara minst 10 pull-ups och några chins. Lägger grunden nu och är så motiverad. Känslan av att orka lyfta sin egen kropp är magisk.

Min kommentar: Klarade en eller ett par pull ups när jag blev gravid men sedan blev det för tungt så det lades på is.

24. Låta helgernas frukostar dra ut på tiden och bli extra goda.

Min kommentar: Har inga problem med motivationen till det här. Edith styr hur länge vi käkar frukost men de kan ofta bli rätt långa.

Och ja! Plocka in meditation i vardagen. Välgörande och snällt.

Min kommentar: Har inte gjort det på det traditionella sättet, men kan uppleva att min cykeltur utan lurar är en form av aktiv meditation för jag bara är i stunden. Vill dock gärna få till en vanlig sitta ner och meditera-stund också. Får se när det känns rimligt att plocka in.

En salig blandning. Ändå roligt att se hur livet och ens prioriteringar och önskningar kan förändras på bara två år!

  1. Nr1! Köp en steamer! Kostar några kronor men är underbar! Någon minut per plagg! Tar tom med mig i resväskan, helt fantastisk!

  2. Tips ang mobilanvändandet:
    Jag har stängt av dataanvändningen på Instagram och Facebook och kommer alltså bara åt dem när jag har wifi, det har nästan helt minimerat mitt slösurfande framförallt när jag åker buss. Sen när jag kommer hem ser jag till att inte ha telefonen nära mig när jag pluggar eller sitter i soffan.

  3. Jag behöver din hjälp!
    Jag har sedan över två år levt väldigt strikt med kost och träning. Har räknat kalorier ätit max 1300 kval/ dag och tränat minst 6 pass i veckan (löpning och olika typer av grupptränings pass). Min mens försvann i samband med detta och jag fick diagnosen PCOS. Jag levde vidare som jag gjort innan min diagnos då jag inte har mått dåligt egentligen. Men nu vill jag ändra mina vanor och beteenden kring mat och träning. Vad är ”normalt” egentligen? Jag har helt tappat det. Vad ska jag som kvinna äta för att mina hormoner ska vara bra och min kropp må bra? Och hur mycket? Har haft vissa perioder då jag överätit allt onyttigt som kommit i min väg. Hur mycket är ”normal” träningsmängd? Jag älskar att träna och vill ha kvar det i mitt liv men känner att jag behöver göra en förändring för att min kropp ska må på bästa möjliga sätt då jag just nu ex inte kan bli gravid vilket jag önskar i framtiden.

    Så nu vänder jag mig till dig, du som är duktig, har grym kunskap och en realistisk syn på livet samt är en kvinna. Ha en fin dag, kram en förvirrad tjej på 25 år.

    (Vill vara anonym)

    1. <3 <3 Tack för dina frågor och för att du vänder dig till just mig! Kan lyfta dina frågor och funderingar som ett inlägg (om det känns okej?) men vill också fråga om du tagit någon hjälp i detta? Är det någon eller några i din närhet som är medvetna om din situation, hur du haft och har det som kan finnas där för dig? Rekommenderar dig också att söka dig till professionell hjälp så du får alla förutsättningar för att må så bra som möjligt inifrån och ut <3 <3

  4. Ett tips när det kommer till meditation är att börja med att sitta väldigt korta stunder. 1-3 minuter räcker! Öka sen eftersom. Jag mediterar det första jag gör på morgonen, korta stunder de dagar jag inte hinner. När jag började meditera för typ ett år sen sån gjorde jag det ofta i samband med promenader, satte mig ner och ställde timer så länge som jag ville sitta. Det är bra att använda timer, så kan en släppa tanken på hur lång tid en har suttit! Det är så välgörande för hjärnan, för en tidigare utmattad person. Kram!

  5. Strykjärnet kan vila ett par år till, sen kommer pärlplattefasen och då går det varmt flera gånger om dagen. Har använt mitt mer de senaste veckorna, än jag gjort någonsin tidigare. Kläderna är dock fortfarande skrynkliga 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..