”Jag är varken elitidrottare eller superexpert, bara en människa”

ptfiabloggq-4
Vilken är den bästa träningen enligt dig? Den som är kravlös och har en snäll utgångspunkt. För en del är det att gå på kickboxning och slå ur sig veckans frustration, för någon annan är det att upptäcka att man inte alls behöver prestera I träningen utan kan ta en promenad eller löprunda utan att mäta den i tid, kaloriförbrukning, kilometre, hastighet osv.

Hur tänker du själv när det kommer till kost och träning? Jag försöker att lyssna in vad min kropp och hjärna behöver utifrån det korta perspektivet som i dagsformen och det långa perspektivet som att reflektera och justera vanor och rutiner när det behövs. Jag blev sjuk i utmattningsdepression 2012 vilket tvingade mig att stärka min självkänsla, relationen till mig själv, lägga om många delar av livet och utvecklas på många olika plan. Det viktigaste är att mat och träning är fritt från prestation och att det är något som är en naturlig del av livet, utan att det blir så märkvärdigt. Jag är varken elitidrottare eller superexpert, bara en människa som råkar jobba med hälsa och vill ge mig själv bra förutsättningar för att må bra, trivas med min vardag och orka få ihop allt som det innebär med eget företag, snart barn, det sociala och allt det där som är livet.

Hur ser du på olika dieter och mattrender? Visst kan de inspirera och ge nya idéer och perspektiv, men tyvärr så upplever jag att många far mer illa än blir positivt påverkade. Vi behöver förstå att det inte finns någon magisk diet som kommer att rädda vårt liv och ändra det vi inte gillar. Det finns ingen superdiet. Vi behöver försöka hitta det som fungerar för oss utifrån våra egna förutsättningar – oavsett om det handlar om mat, trender, träning, vanor, stress och så vidare.

Hur ska man göra att inte påverkas och jämföra sig med det man ser på sociala medier? Rensa ditt flöde ofta. Bara för att en person eller ett konto var härligt i början så kanske du inte tycker det nu. Fråga dig själv hur du påverkas av det/dem du följer. Kanske kan du välja bort sociala medier helt om du kommer fram till att du inte alls får den inspirationen som du tror. Och var snäll mot dig själv. Påminn dig om att de som jobbar med sociala medier ju faktiskt har det som jobb och lägger sina arbetstimmar på att skapa den perfekta frukostbilden eller fota sin kropp i det mest fördelaktiga ljuset med en professionell fotograf.

Förutom hälsa så skriver du även mycket om stress, varför är det ett viktigt ämne tror du? Stress är en del av hälsa och kan skapa oerhört mycket skada och ohälsa. Faktum är att stress gör människor sjuka och det är idag den vanligaste orsaken till sjukskrivning. Vi behöver lära oss mer om stress, hur vi ska hantera den i våra liv och framförallt hur vi ska göra för att minska stressen – dels som en enskild individ men även i vårt samhälle. Jag kan inte med att skriva om hälsa utan att låta stress ta plats, det går ju hand i hand.

  1. Detta med hälsa och balans är så jäkla knepigt. Jag klarar inte av det?! Nu efter årsskiftet har vi infört ”förbud” mot ”socker”. Tidigare vid ”förbud” har jag alltid varit superpetig och fixat det kortsiktigt. Nu har jag dock inte varit det och då helt plötsligt skapas balans för mig. Balans att kunna äta och NJUTA av en fredagsbulle, ibland. Men fortfarande inte att sitta i soffan varje kväll och hetsäta med ena näven i chipspåsen och andra i godispåsen. Så att man knappt hinner uppfatta vad man äter. Tycker det är så trist. Nu ska jag väl inte dra på för stora växlar med tanke på hur kort tid som gått. Men samtidigt så blir det så uppenbart hur mitt sockersug triggas igång av den där bullen och det blir svårare att stå emot de närmaste dagarna efter… Och vips sitter jag där en måndag och käkar chips fast det inte känns varken bra eller hälsosamt. Hur gööööör man. Är min övergripande känsla.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Recept på en svingod och billig soppa!

svampsoppa recept-10
Okej, det här är kanske det minst märkvärdiga som jag gett er men det är något av det godaste! Har nog nämnt min kärlek till soppa typ hundra gånger innan, men jag fortsätter lite till.

Förstår ni hur enkelt det är att göra god, billig, näringsrik och köttfri mat genom att röra till en soppa? Inte jag heller. Lyckas glömma det mellan varje period av soppa och tänker ”det här måste vi göra oftare”.

Skapelsen här ovan är alltså en champinjonsoppa som toppats med färsk persilja och vill man lyxa till det så kan man addera rostade nötter eller frön.

Och för att inte tjata ihjäl er – här är receptet:

svampsoppa recept-8
Ingredienser:
ca 4 port.

450 gram champinjoner
1 st gul lök
smör
5 dl vatten
1 tärning svampbuljong
5 dl matlagningsgrädde (går att byta ut till växtbaserat alternativ)
salt
peppar
1 msk färsk persilja
rostad frön eller nötter
valfritt bröd

Gör såhär: Lägg bort ca 5 champinjoner. Hacka de övriga champinjonerna och löken fint och fräs några minuter i smör i en stor kastrull. Tillsätt vattnet, buljongtärningen och grädden. Låt koka i 10-15 minuter. Mixa soppan med en stavmixer eller i en matberedare och smaka av med salt och peppar. Skiva upp de resterande champinjonerna och stek dem hastigt i smör. Servera med hackad persilja, nötter och brödet. Enjoy!

  1. Vänta nu, hur gör jag med de smörsteka champinjonerna i slutet? Puttar i de i soppan eller? Eller strösslar på? 😅

  2. Soppa är gott men väljer ändå ofta bort det för blir inte riktigt mätt. Kräver några matiga mackor till för min del. Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Ordbajs 103740

ptfiass
ptfiass-3
ptfiass-2
God kväll – eller god morgon för er! Bilderna är från i förrgår kväll men det ser prick likadant ut nu när jag skriver det här inlägget, men med gröt istället för fruktsallad i tallriken. Vi har kommit en bit i flyttkaoset men det går långsamt framåt eftersom man också behöver jobba och det är svårt att ta snabba beslut gällande möbler. Känner mig trött, glad, stel i kroppen och fruktansvärt sugen på att träna. Det som hindrar är att det lite känns som att något skräp ligger på lur i kroppen och är i ”tränar jag nu så kan det antingen försvinna eller sätta igång en dunderförkylning”. Därför avvaktar jag någon dag och försöker dämpa träningssuget med någon promenad och att packa upp flyttkartonger. Går halvbra minst sagt.

Tack snälla för responsen på det förra inlägget! Det värmer. Vi måste fortsätta prata om sådant här. Någon skrev om vikten att inte heller prata illa om sin egen kropp inför sina barn – fruktansvärt viktigt det med! Jag gillar inte att säga vad folk inte får göra, men jag tycker faktiskt att man inte får prata illa om sin egen kropp framför sina barn. Det påverkar mer än vi förstår och tror.

Men nog om det för nu. Ska hälla upp mer te, se säsongspremiären av Wahlgrens värld och beställa mat på nätet nu. Ni är ju så många som tipsar om hur fantastiskt det är så nu smäller det! Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..