SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR, DEL ÅTTA.

KATEGORI KOSTFRÅGOR:

Citron sänker ju en måltids GI, är det samma effekt med koncentrerad citronsaft?
Jag är inget fan av saft över huvudtaget så nej, kasta saften och välj riktiga citroner oavsett om du äter GI eller bara är ute efter citron. Många förespråkar funlight men jag bojkottar även den.

För att bevara grönsakers näring så mycket som möjligt, hur bör de tillagas? Micro, ugn, ångkokas?
Jag är ingen expert på näringen i grönsaker men spontant skulle jag välja ugnen och kastrullen framför micron. Undvik att överkoka så ska det bli kanon!
Går det bra att skala vitlöken och sedan frysa in klyftorna i fryspåsar? Förlorar de någon näring/nyttiga egenskaper? (Tänkte för att spara tid).
Har frågat runt och en del säger att vitlöken kan frysas men att de andra varorna i frysen kan ta smak medans andra säger att det då är bättre att köpa tex. vitlök på burk eller vitlökspulver. Jag själv föredrar att pressa vitlöke direkt då jag inte tycker att det tar någon extra tid.

Tillagad kött (kyckling, fläskfile, skinka…) hur många månader kan de bevaras i frys utan att näring förstörs? Även kidneybönor..
Jag är ingen näringsexpert så jag skulle be dig googla så hittar du säkert svar.

Hej du använder ju mivitotal. Har du märkt om ditt hår har blivit tjockare sedan du började använda det?
Jag vill hoppas det, men framförallt växer mina naglar som ogräs vilket är härligt. Jag är heller inte lika klen att drabbas av förkylningar som jag var hela hösten då jag inte åt mivitotal. 

Minns att du någonstans beskrev en mättnadsskala som kändes vettig, skulle du kunna beskriva den igen
1=Jättehungrig 2=Hungrig 3=Nöjd 4=Mätt 5=Jättemätt, den följer jag och alla mina klienter vilket hittills gett fantastiska resultat. Enligt mina erfarenheter är detta något man kan följa hela livet till skillnad från att tex. räkna kalorier som man lätt tröttnar på.

Vet inte om du kommenterat din åsikt kring det här med LCHF som “kickstart” om man vill gå ner i vikt. Jag undrar vad du tycker….
Om du har ett pressat schema där du tycker att det är omöjligt att få in mellanmål eller känner att du kan ta till dig dieten kan jag tycka att det är en bra startvariant. Dock tvivlar jag på att många klarar att leva utan kolhydrater resten av livet, visst finns dem men jag tror inte att det är majoriteten. Jag föredrar att lära sig en sund kosthållning oavsett hur mycket eller lite du behöver gå upp eller ner i vikt.

Vad finns i ditt skafferi, frys och kyl? Behöver inspiration!
I frysen finns det alltid kyckling, fisk, spenat, bär och blodpudding. Med kyckling & fisken kan man alltid slänga ihop något om det finns spenat och blodpuddng är min version av snabbmat. Kylen är alltid fylld med diverse grönsaker, keso, ägg & kesella. Mjölk, naturell yoghurt, sweetchili sås att piffa upp viken mat som hlest och en dunk turkisk yoghurt istället för pulversåser. I skafferiet hittas alltid potatis, frön & gryn i alla former, råris, fullkornsbulgur, tonfisk & makrill. Katrinplommon, kaffe och knäckebröd. Avokado och bananer är stadiga gäster i fruktskålen.


Hej Fia, jag har länge inte förstått det här med kesella/kvarg?
Kesella är mejeriets namn på produkten kvarg precis som Keso är namnet på cottage cheese. Det är i grund och botten samma sak med olika namn.

  1. Therese skriver:

    Viktig skillnad för alla vegetarianer. Kvarg är helt utan löpe (alltså det som kommer från kalvmagen som man använder i exempelvis ost) till skillnad från kesella och keso som innehåller löpe.

  2. karine skriver:

    Det er veldig mye sukker i sweetchili-sås, men det vet du sikkert 😉

    Tusen takk for en bra blogg Fia, jeg titter inn her hver morgen før jeg drar på trening! 🙂

  3. Maria D skriver:

    Och tack för en bra och inspirerande blogg! 🙂

  4. Maria D skriver:

    ”För att bevara grönsakers näring så mycket som möjligt, hur bör de tillagas? Micro, ugn, ångkokas?
    Jag är ingen expert på näringen i grönsaker men spontant skulle jag välja ugnen och kastrullen framför micron. Undvik att överkoka så ska det bli kanon!”

    Jag hörde på radion (av en expert) att grönsakerna blir bäst tillagade i micron faktiskt. För ju kortare tillagningstid det tar desto mer proteiner behåller de. Nackdelen är att det är lättare att överkoka grönsakerna, men har man koll så borde inte det vara ett problem.

  5. Annie skriver:

    Skulle man ligga på mätt i huvudmål och nöjd i mellanmål eller hur var det?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..