ÖVNINGSTIPS, LATSDRAG.

Jag lider lite varje dag när jag smyger omkring och ser folk slänga tyngder bakom nacken och slita sönder ryggarna i jakt på större muskler utan någon som helst muskelkontakt.

När vi drar och sliter bakom huvudet riskerar vi att fastna i diverse slemsäckar och klämma trådar i axlarna, framförallt är det en onaturlig rörelse som vi klarar oss utan. Den andra varianten med bakåtlutad rygg gör att vi mest jobbar med armarna vilket inte är syftet med övningen.

Inta en vanlig sittposition med rak rygg och fötterna stadigt på golvet i 90grader. Spänn magen och låt axlarna lyftas upp nästan till öronen, som att du ”kopplar ur” dem. Dra ner stången med hjälp av skuldror & axlar men låt armarna vara relativt passiva då det inte är där du ska jobba. För ner stången till hakan och upprepa. Latsdrag trots allt en ryggövning som kan ge dig sjukt snygga vingar. 
(Muskler: M. latissimus dorsi  & M. teres major)

  1. Malin skriver:

    Jag måste bara säga att jag känner mig så himla glad över att ha hittat in till din blogg! Jag tränar en del men ibland känns både kost och övningar något enformiga, så mat-tips och nya övningar är en otrolig motivationshöjare – och såna här inlägg är perfekta för att få hjälp till att få ut så mycket som möjligt av sin träning. Så tack för värdefulla tips!

    Kram från Malin

  2. Lina skriver:

    Snygga axlar! 😀 Vad kostar det att träna med dig en dag, jag kommer till sthlm en sväng i mars!

  3. Malin skriver:

    Hej Fia!
    Har läst din blogg i någon vecka nu o jag e helt fast o har lagt om några av mina matvanor! jag bara älskar din råd o att du berättar så mkt bra o användbart! Men jag har en fråga om du kan visa övningar på hur man kan träna sina bröstmuskler, jag har hört talas om en ”naturlig bh” som man kan träna upp så att brösten lyfts elr vad man ska säga! kan du ge ngra bra övningar på det hade varit toppen, även om de finns ngra utav d övningar som man kan göra lätt här hemma.
    Hälsningar från en kommande trogen läsare 😉

    1. Först stort tack! Vad härligt att du har hittat något du gillar 🙂

      Hm,. bröst består ju av fett och bindväv så storleken på brösten brukar påverkas av tex. en viktuppgång eller viktnedgång eftersom kroppen förbränner över hela kroppen.

      Den naturliga bh:n har jag aldrig hört talas om men självklart stärks din bröstmuskelatur när du tränar den.
      Jag kan dock inte säga att de får ett lyft, däremot kan de som sagt minska eller öka beroende på kost och träningsvanor.

      Armhävningar är ju klassiska bröstövningar som du kan göra överallt.

      hoppas det var ett svar på frågan 🙂

  4. Felicia skriver:

    Jag undrar hur man bör äta, träna osv för att slippa ha en svullen mage? Jag är en lång och smal tjej som tränar 3-5ggr i veckan, varierar styrka och kondition. Men på något sätt så känns min mage nästan alltid spänd och svullen och tycker om att trycka utåt som om jag är gravid.. Har slutat med mjölprodukter men det hjälper inte. Vet du vad det kan bero på? Tack för en superbra blogg! 🙂

    1. emelie skriver:

      laktos? gluten? sötningsmedel? jag får spänd ”gravid-mage” av aspartam.

    1. Som nedanstående talare kan du se över laktos, gluten osv. Även hur mycket/vilka kolhydrater du väljer eller om du äter väldigt mycket frukt eller fibrer kan ge gasig och uppblåst mage. Eller så kanske du äter för stora portioner. Se över din kost helt enkelt 🙂

  5. Cariina skriver:

    Snygg rygg, fast du är snygg hela du! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..