SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR:

SONJA FRÅGAR: Tränar du varje morgon?

FIA SVARAR: Jag går alltid min morgonpromenad förutom de två dagar då jag jobbar morgonpass. Utan den blir hela dagen helt konstig och seg. Morgonpromenaden är minst lika viktig för mitt psyke som för min kropp. Den hjälper mig att vakna i lugn och ro, peppa mig för dagen, få frisk luft, bli av med överskottsenergi och peppar mig inför att vara effektiv på dagen. Lite som terapi faktiskt 🙂

NINNI FRÅGAR:  Pratar du dalmål, stockholmska, eller ingen dialekt alls?

FIA SVARAR: Jag pratar nog tyvärr ganska lite dialekt nu men mitt dalmål kommer fram titt som tätt. Det har tyvärr neutraliserats en del eftersom det är så många olika dialekter omkring mig med en sambo med halländska, en bästis från norrland, klienter från sthlm & skåne. För att inte tala om alla dialekter/språk när jag bodde i USA och Oslo. Men jag håller så hårt jag kan i dalmålet.

CARRO FRÅGAR: Varför använder du grädde till äggstanning? Det är nyttigare med mjölk?

FIA FRÅGAR: Men det är godare med grädde och jag äter gärna grädde. Det är inte dumt att äta fett!

HA FRÅGAR: Om man äter ofta på restaurang, vilket är att föredra ur hälsoperspektiv: Vitt ris eller potatis (som friteras och steks i olja) ?

FIA SVARAR: Om man som du säger, äter ofta ute så skulle jag variera. Kanske äta mindre av just de kolhydraterna och i första hand äta mig mätt på kött/fisk, såsen och salladen. Men först och främst skulle jag börja laga egen mat och äta potatis och råris med njutning.

SARA FRÅGAR: Är det viktigt att äta just “varm mat ” varje dag?

FIA SVARAR: Absolut! Varm mat mättar mer än kall mat plus att du inte kan överleva på sallader. Vi behöver näring och energi från tillagat kött/fisk/kyckling och allt annat gott och varmt som finns så ja, ät i regel varm mat till både lunch och middag.

  1. Hej!
    Jag har länge funderat över det här med morgonpromenader; ger dessa verkligen mycket större effekt på fettförbränningen jämfört med promenader som tas andra tider på dygnet? Har försökt leta information på nätet men har tyvärr inte blivit klokare i ämnet. Tack på förhand!

  2. Jenny skriver:

    Hej! tack för en härlig blogg!! jag kikar gärna in här en sväng för att få inspiration och motivation!!
    Jag undrar vad du har för personliga rekord i löpning som 5 km, 1 mil osv. Jag förstår att det är väldigt individuellt, men jag skulle vilja ha någon slags riktlinje för vad som är bra och mycket bra… Eller kan du skriva vad som generellt anses som bra tid på löpning?

    1. Sanna skriver:

      Är det inte bättre om du tar tid på dig själv när du springer en runda? Sen jämför du efter två veckor, en månad, tre månader och ser hur mycket snabbare du blivit.

  3. Bra svar och inställning till frågan om grädden. Det är ju så sant!

  4. sofia skriver:

    hej fia! jag tänkte bara undra om inte du skulle kunna skriva ett inlägg om vilka dina ”basköp” i mataffären är, vad du oftast brukar ha hemma i kylen/utanför kylen/frysen. Kanske någon bild med. du har en jättefin blogg. kram 🙂

  5. Petra skriver:

    Såå fin kropp!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..