SVINGA FRÖKEN AXEL

Jag är alltid intresserad av snygga axlar och vill därför dela med mig av en av mina absoluta favoritövningar när det kommer till just armarnas toppar:

Utgå från ett knäböj och håll plattan stadigt i handen. Lägg den andra handen i svanken för att påminna dig om att ha en bra hållning i ryggen och spänna magen. Ta sats och svinga fram för att stanna nästan helt ovanför dig för att sen hålla emot på vägen ner och stoppa den under dig, upprepa. 

Kör 15 reps raka och 15 reps åt sidan innan du byter arm. 

Viktigt att tänka på: Ta inte i så du tappar balansen bakåt första gången. Börja lugnt och hitta tekniken i övningen. Spänn magen och stå vid en spegel så du kan hålla koll på din svank & rygg. Börja alltid med en lättare vikt.
Variation: Prova med kettlebells och gör övningen svårare genom att balansera på en bosuboll. (ej för nybörjare) 
Muskelgrupp: Hela axeln, skulderbladet, bål och balans. Du får upp flåset och utmanar din kroppskontroll.
Bonus: Du använder även rumpa/lår eftersom du utgår från knäböj.

  1. Sussie skriver:

    Den där känner man igen 😉

  2. Dessa ska jag absolut prova, vill få riktigt snygga vältränade axlar, men de tar tid.
    Om jag träna t.ex axlar idag hur länge bör jag vänta innan jag tränar axlar igen?

    Vi har haft vilda diskussitoner om det idag, delade meningar.

  3. Louise skriver:

    Hej Fia! jag har alltid undrat, kan man gå ifrån att vara rökare till att jobba upp sin kondis till topp? eller har man ”fördärvat” sina lungor för alltid?

  4. Annie skriver:

    Bra tips, behöver lite nya övningar för axlarna!

  5. Anna skriver:

    Kanon men lite övningstips – variation förnöjer! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..