ÖVNINGSTIPS, MILITÄRPRESS

En av mina favoritövningar när det kommer till att känna av dagsformen. Det finns knappt någon bättre känsla än att få lägga på mer vikt och faktiskt orka lyfta det ovanför skallen. Enkelt summerat så är militärpress en fantastisk övning som ofta ger snabb utveckling då det handlar mycket om teknik och att ha kontroll på kroppen.

Du gör; Plocka upp stången från marken genom att utgå från ett marklyft, dvs håll magen spänd, passa ryggen så du inte svankar och därmed lyfter med ländryggen. Ha stången nära dig och pressa den raskt ovanför huvudet. Stå aningens brett med fötterna och känn hela tiden ett stöd i magen genom att aktivt spänna den. Utför rörelsen kontrollerat och börja alltid med en lättare vikt som du vet att du klarar av innan du provar de tyngre. (övningen kan även startas med stången i en ställning)
Du varierar; Jag älskar att köra slut på överkroppen genom att köra militärpress i ett triset med armhävningar, militärpress & hantellyft.
Du tränar; Axlar (huvudmuskler) triceps, underamrar. Kroppskontroll, bål och lite balans.

  1. Linn skriver:

    Ja, militärpress är en himla bra övning!

    Är också nyfiken på vad det står på din mage? 🙂

  2. Hej Fia. Hoppas du får en underbar helg & njuter av sommaren! Ville bara säga att du är en enormt stor inspirationskälla för mig med din blogg & du som person. Jag ska upp till stockholm den 28-29/7, hade gärna velat träffa dig då har så många frågor jag vill ställa ang ditt yrke med mm. Så om du har tid & lust kunde vi tagit en fika då??
    Mvh Jenny

  3. Det påminner mig lite om en av rörelserna i Les Mills BodyPump, fast det är ju inte riktigt samma förstås. Men jag undrar, vad tycker du som personlig tränare om Les Mills-klasserna? Har du testat någon gång?

  4. hej! vad står det på din tatuering på magen? 😀 ser sjukt fin ut!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..