SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR:

Angående gropiga lår, Varför ska man inte dricka drycker/juice? Gäller detta osötad juice också?

Juicer/drycker innehåller i regel mycket tillsatt socker vilket tillsammans med en dålig kost kan påverka groparna. Att dricka en juice då och då är inget märkvärdigt men om du dricker det varje dag, väljer saft till lunch, dricker läsk regelbundet och slarvar med snabbmat och mycket stillasittande kan du säkerligen förvänta dig lite mer gropar än om du lever aktivt, dricker vatten och äter bra och hälsosam mat. Sen är det självklart att alla har olika förutsättningar och vissa har mer gropar än andra men det vet ni redan.

Är det sant att man tänker bättre när man får i sig socker? Jag typ måste äta det när jag pluggar för att kunna fokusera och tänka!

Va? Nej nej nej! Det som händer är att du blir ”hög” på sockret, får en kick och vaknar till för att sen falla tillbaka och antagligen bli tröttare än innan. Se istället till att ta dig ur ditt sockerberoende som det låter att du har. Avstå från socker och ”avvänj” dig, ät renare och hälsosammare mat med regelbundna tider, mindre mål oftare, drick vatten och rör på dig så kommer du slippa ta till socker som energi.

Bryr du dig om vart din mat kommer ifrån eller bara om den är billig?
Äter du ekologiskt eller köper du det som är billigast?

Jag varvar Coop och Lidl när jag handlar. På Coop köper jag ekologiskt då de har ett bra utbud av det med Änglamark och på Lidl köper jag tex. kvargen och keson som är betydligt billigare där då vi äter sånna mängder av det. Min sambo är student och vi delar matkostnaderna så det blir både billigt och ekologiskt vid olika tillfällen.

Har precis hittat till din blogg. Måste säga att du inspirerar stort. Jag har en fråga vad du anser om lchf eller gi metoden? Kan jag träna på hårt om jag väljer nått av dessa? Har ca 45 kg att gå ner.

Jag förespråkar inga metoder utan mer vanligt sunt förnuft och tyngden av att lära känna sig själv och sin kropp. Vi är alla olika vilket innebär att olika metoder fungerar för olika personer. Visst kan du prova en metod och säkert få mer eller mindre resultat men jag ser hellre att du ser över din livsstil, lägger in mer vardaglig rörelse, väljer bättre mat och tränar dig svettig flera gånger i veckan. För mig handlar det om att ändra sin livvsstil till en långvarig hälsa och inte kortsikitga metoder. Med tanke på att du har 45 kg att gå ner skulle jag råda dig att ta hjälp av en duktig PT som kan vägleda dig genom både mat och träning. Stort lycka till!

  1. Mia skriver:

    Nu i höst kommer jag troligen börja gymma efter skolan och behöver lite tips kring maten. I skolan äter jag senast halv tolv och jag kommer i så fall träna runt tre, så jag kommer säkerligen bli hungrig däremellan. Har du några tips på nyttiga mellanmål som bara är att stoppa ner i väskan? Är proteinshaker bara onödigt? Tacksam för svar 🙂

  2. sara skriver:

    Hejsan Fia! Jag har alltid haft svårt att äta frukost. Började äta frukost för kanske ett-två år sen. Min frukost är varierande för att jag tröttnar och får en lätt illamående känsla ibland när jag ska äta just frukost. Helst äter jag nån macka för om jag äter t.ex fil,yoghurt eller gröt så är jag hungrig efter en timme. Är även känslig för mjölkprodukter och laktosfri mjölk funkar inte till 100% så min fråga till dig är vad du anser är gott och bra att dricka till frukost för jag är ofta törstig på morgonon? Kaffe dricker jag inte så det är inget alternativ… tacksam för svar.. Kram!

  3. fanny skriver:

    Varför ska man äta flera små mål om dagen? Kan du ge ett vetenskapligt svar med källa på det?
    Lchf (higher fat lower carbs) är väl snarare en livsstil än en snabbdiet förövrigt.

  4. Hej Fia! Jag har också en fråga gällande mat. Det är så att jag tränar ganska mkt, springer ca 2 mil i veckan, kör lite styrka och utöver det så cyklar jag till jobbet. Jag lever nog ganska aktivt. Nu till frågan, hur ska jag äta? Det är nämligen så att jag blir vrålhungrig av att träna så mycket, det finns näst intill ingen botten i mig. Härom dagen så åt jag en stor tallrik fullkorns-spagetti och köttfärssås till lunch, plus sallad och en frukt. Jag var fortfarande hungrig! Jag äter väldigt regelbundet, gröt och ägg till frukost, lunch, mellis och middag. Sen äter jag alltid efter träning såklart!

    Vad ska jag göra, jag äter mig själv ur huset! 🙂 Ska väl tilläggas också att jag är rätt skeptisk mot proteindrycker, känns så konstgjort 🙂
    Kram Johanna

  5. Johanna skriver:

    Hej. Jag undrar hur jag ska kombinera min och min killes mat, han har väldigt lätt att gå ner om han råkar slarva minsta lilla medans jag är helt tvärt om. Jag förespråkar mellanmål och har fått honom att börja dricka en smoothie på kvällen och något annat på förmiddagen men vad mer kan jag göra utan att det påverkar min mat eftersom jag inte behöver något extra? Han är dessutom glutenallergiker vilket kan vara en anledning till att han inte tar upp all näring. Tack!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..