SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR:

Jag funderar på att skaffa mig ett gymkort, men hur ska jag då dela upp träningen för att inte bara skaffa mig muskler, då känns det ju bara som man blir “större”?

Som tjej behöver vi absolut inte oroa oss för att bli stora muskelpaket. Det krävs en enorm kunskap, diciplin och satsning för att öka i muskelmassa på det sättet du beskriver och tjejer har inte heller samma förutsättningar som killar när det kommer till att bygga muskler rent hormonellt.
Som ”vanlig” träningstjej kan det vara lagom att styrketräna ett par, tre gånger i veckan för att stärka kroppen, få snyggare hållning och en starkare korsett. Du kan tex. köra två helkroppspass eller dela upp kroppen på ben/överkropp/bål. Det beror helt på vad du har för mål, vardagsliv, förutsättningar och form vilket gör det svårt för mig att säga mer specifikt bara såhär.

Hur ofta ska jag varva styrka med kondition?

Det finns egentligen inga ”måsten”. Ett bra upplägg för en ”vanlig” motionär kan vara tex. en period på tre veckor där du kör tre styrkepass och två konditionspass, sen byter du så du nästa tre veckor kör tre konditonspass och två styrka. Men detta beror som sagt på dina förutsättningar och mål.
Hur ska jag få bort min hunger, som jag tycker uppstår mest hela tiden, känns som jag alltid är sugen på något!

Du äter antagligen för lite mat på måltiderna och äter för oregelbundet? Ät dig mätt när du äter frukost, lunch och middag och kom ihåg att äta proteinrika mellanmål. Är du mätt får du i regel unga sötsug. Klicka HÄR för att få tips på mat och mellanmål.
Hur mycket mat ska man egentligen äta?

Det är omöjligt för mig att säga eftersom jag inte känner till dina rutiner, träningsvanor och andra förutsättningar. En bra grej är att lyssna på kroppen och känna efter. När du blir mätt slutar du äta, när du har tränat bort energi fyller du på, när du är hungrig äter du, när du blir svullen i magen kanske du ska välja ett annat livsmedel, när du får sötsug kanske du ska välja något annat eller äta mer osv.

Passar på att tipsa om ett recept på ostbollar som jag hittade i en tidning. Kan passa både som mellanmål och lördagsgodis.

  1. Greta skriver:

    TACK snälla fia för svaren!! 😀

  2. Tänkte lite på dethär med att du säger att man som tjej inte har lika lätt att bygga upp muskler osv.. Jag brukar gymma 7 gånger i veckan, och 5-6 gånger av det involverar det både styrka och kondition. 1-2 gånger blir det bara kondition. Då måste det ju ändå vara väldigt stor risk för att bygga upp stora muskler, vilket jag inte riktigt vill. Men träning är liksom min flykt från vardagen. Hur gör jag?

  3. det gäller nog att hitta en balans mellan styrka och kondition, men sen om man tycker att man börjar bli för grov med muskler osv kan man ju gå ner i styrketränings timmar och köra mer cardio eller sänka vikterna lite och köra många reps istället. Enligt min egen åsikt så har många tjejer som pysslar med crossfit jäkligt snygga kroppar med lagom med muskler men ändå superstarka och atletiska, allsidiga. Dessutom är ju upplägget där superkul man får allt i ett styrka och kondition i korta intensiva pass (oftast). så det är ett tips att kolla upp Crossfit, väcker tävlingsinstinkten i mig iallafall!

  4. Annie skriver:

    Min erfarenhet är att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Visst, man blir inte body builder tjej av att lyfta vikter några gånger i veckan, men är man naturligt tunn finns det faktiskt chans/risk att man blir lite grövre. Jag började styrketräna serriöst för lite mer än ett år sen och hade läst det som du också förespråkar på diverse siter. Körde på rätt hårt, styrka 3 gånger i veckan och kondition 3 gånger i veckan. 8 månader senare hade jag ökat ca 7 kg i vikt, fått märkbart större lår/armar/axlar och mina kläder passade inte! Visst, jag hade blivit stark, men detta resultat var inte det jag önskade!

    1. Annie skriver:

      fortsättning: Dessutom är min erfarenhet av gymträning att man (eller i alla fall jag) blir sjukt hungrig och där med blir det lätt hänt att man äter lite för mycket. Upplever att detta mer regleras av sig själv när jag inte gymmar så mycket! Vill också tillägga att jag absolut inte är ej tjej med extra bra förutsättningar att bli grov på något sätt, var väldigt tunn och klen i begynnelsen… Nu gymmar jag max 1 gång i veckan, powerwalkar mycket och kör gruppass i kondition. Har gått ner 5 kg och är snart tillbaka på den smalhetsnivå där jag trivs. Vore intressant att höra din kommentar på detta jag upplevt!

  5. Sara skriver:

    Har du några förslag på hur man börjar med intervallträning? Hur långa intervaller ska man köra i början? Hur ska man variera?

Lämna ett svar till Annie Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..