LÄSARFRÅGA,

Hur gör du när du ska cykla till gymmet en sådan där fruktansvärt stormig dag? Kläder? Inställning? Dela gärna, behöver uppmuntran för att fortsätta orka kämpa på med gamla bettan!

FIA SVARAR:

Jag klär mig alltid efter väder och är noga med att ha några reserver i väskan om det ser ut att tex. börja regna när jag ska sticka iväg. Kör nu överdragsbrallor när det är kalla kvällar och jag ska hem från gymmet. Jag älskar att cykla till och från jobbet nästan jämt, oftast låter jag inte ens regnet hindra mig utan drar på mig regnkläder och tycker det är lite uppfriskande. Det värsta jag vet är dock blåsten, att trampa och trampa och komma mer bak än fram får mig att skrika av frustration. Men eftersom jag älskar att komma pigg till jobbet efter min cykeltur så tar jag mig kragen och kör på ändå. Endorfinerna får mig att trampa tills jag blåser av cykeln om det skulle vara så.

Nu sitter jag och googlar och läser träningsbloggar för att lägga upp nya 8-veckors upplägg och får så motstridiga uppgifter, några PT´s skriver att man ska inte köra tung styrka om man vill gå ner i vikt utan lågintensiv träning såsom pw och lätt löpning och andra skriver att man absolut ska köra tung styrka om man vill få fart på en trög kropp? Vad gör jag?

FIA SVARAR:

Jag säger att du ska variera och kombinera! Musklerna hjälper till att öka förbränningen och muskler får du av stryketräningen. Jag brukar köra 6-8 reps dvs tung styrketräning varvat med högintensiva intervallpass, stationspass, osv med mina kunder som vill förändra kroppen. Jag tycker du ska lägga fokus på kroppsformen, känslan och styrkan istället för vikten då den inte talar om något alls. Men som sagt: Gå morgonpromenader, träna tung styrketräning ett par gånger i veckan och träna högintensivt ett par gånger i veckan så ska det enligt mina erfarenheter bli en förändring i kroppen.

Om det hade varit så att du inte var naturligt smal utan hade lite ”hull” på kroppen. Hade du då haft en annan syn på mat då?Hade du varit mer strikt då eller ändå haft tänket att man ska unna sig och tänka att det inte är vikten som är det viktiga?

FIA SVARAR:

Det är helt omöjligt att svara på men jag hoppas att jag hade haft samma inställning och älskat mina eventuella kurvor. Att vikten är totalt oviktig är helt logiskt med tanke på vad den faktiskt talar om: Ingenting. Den säger ingenting om hur en kropp mår, ser ut, hur stark den är, hur mycket fett/muskler/skelett/vätska osv den innehåller osv. därav att jag förespråkar ett liv utan våg och vikthets. Att unna sig är för mig ett uttryck som lika väl innebär en hurtig promenad, svettigt träningspass, kvalitetstid med killen som en chokladmousse eller en resa. Tyvärr verkar ”unna sig” för många förknippas med något sockrigt och onyttigt vilket på ett sätt är lite missvisande.

,. fortsätt ställ frågor så svarar jag så ofta jag hinner!

  1. Camilla skriver:

    Hur mycket förstör alkohol kroppen!? Hur mycket alkohol är okej och inte?

  2. Camilla skriver:

    Jag undrar hur det ligger till med träning och stegringen av den. Är det så att om man vill hålla en balans med kroppen att man måste stegra träningen för att kroppen inte ska fastna i ett visst mönster? Behövs en utökning av träningen i takt med att muskelstyrkan förbättras även om man vill ligga på en viss nivå? Kanske en flummigt formulerad fråga..

  3. Linn skriver:

    Håller med Lovisa.

    Är också väldigt nyfiken på hur du egentligen tänker kring kolhydrater? Bilden jag har fått är att du egentligen tycker de bör undvikas? Du har aldrig riktigt sagt det, men samtidigt svara du så ”flyktigt” på frågor om dessa, samt att du äter väldigt mycket LCHF.

    Förövrigt köpte jag VR idag just för att du var med! Din sida var den första jag läste! Tyckte om din sida väldigt mycket! =)

  4. Lovisa skriver:

    Befinner du dig i ketos & är det ett system du tror på? Det märks i dina recept att du försöker hålla nivån på kolhydrater låg, men samtidigt verkar du inte vara en förespråkare av LCHF. Berätta hur du tänker kring kolhydrater!

  5. Malin skriver:

    Är helt såld på din blogg och har väntat och väntat på att ditt arkiv skulle komma. Nu har det kommit, men det är problem med bilderna! Bläää, även om din ord självklart är de viktigaste så är det svårt att se ett krysschema eller förstå övningar när bilden vägrar komma upp. Tror inte det är min dator som är knasig då den ser alla dina nuvarande bilder! Hoppas verkligen att det går att lösa snart, för din blogg är helt otrolig och jag har aldrig känt mig såhär motiverad till träning!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..