SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN, DEL FEM.

Vilket gym tränar du på?

Jag tränar själv på Sportlife där jag bor och tränar mina PT-kunder på Planet Fitness i stan.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig? Ungefärliga tider, vad/hur mycket äter du?

Måndagar till torsdagar när jag jobbar eftermiddag och kvällstid på gymmet: frukost ca kl. 8, lunch kl. 12, mellanmål ca kl. 14.30, middag ca kl. 17, mellanmål på jobbet kl. 19 och kvällsmat ca 21.30 när jag är hemma. Det ser lite annorlunda ut när det är helg då det inte är lika uppstyrt och anpassat efter jobbet. Jag äter mig alltid mätt eller nöjd beroende på vilken måltid det är.

Jag undrar lite om ditt arbete hur mycket jobbar du i veckan och hur många timmar blir det, hur ser en vecka ut för dig med arbete?

Mån till torsdag: Jobb hemifrån med datorn (mejl, blogg, aetas, skrivaruppdrag, bokning av kunder) mellan 8-14, jobb med PT-kunder 5-7 timmar/kväll ca kl. 15-21, ibland öppnar jag datorn någon stund när jag kommer hem på kvällen för att ordna något sista men försöker undvika det.
Fre: Förbereder för en ledig helg så jobbar av allt som behövs med datorn (mejl, blogg, aetas, skrivaruppdrag, bokning av kunder), tar inte emot PT-kunder på fredagar. Är noga med att hålla helgerna fria från jobb men tar alltid ett par-tre timmar på söndagskväll för att förbereda inför veckan. Det blir minst 50 timmars arbete/vecka.

Vad tjänar du på en månad? Går det att försörja sig som PT?

Det är privat. Det är helt upp till dig själv som PT hur mycket du jobbar och på vilket sätt du jobbar. Du måste hitta kunderna, bygga ett varumärke och då kommer du att kunna försörja dig utan problem. Det kan vara bra att ha en extra inkomstkälla när man börjar som PT då det kan ta en stund att bygga upp en kundkrets, sen får man räkna med att det finns sämre säsonger som tex. sommar-semestern och runt julledigheten. Sen behöver du inte hålla dig till bara gymmet som PT, det finns massor av sätt att bredda yrket med tex. media, skrivarjobb, föreläsningar, friskvård etc. Det är världens bästa yrke 🙂

Vilken linje gick du på gymnasiet?

Estetisk med inriktning dans, även teater första året.

Har du alltid velat göra de jobb du gör?

Jag har vacklat fram och tillbaka och visste knappt vad PT var och att det fanns innan min kompis berättade om det och det kändes så rätt att jag anmälde mig dagen efter. Det var som en uppenbarelse och det gick bättre än jag vågade hoppas! Innan har jag vart inne på allt från psykolog,dietist, make up artist, pilot, arbetsterapeut och journalist både inom tv och tidningar. Jag minns att jag någon gång funderade på om man kunde jobba med träning men då fanns det knappt så det var inget som jag trodde gick att försörja sig på.

Hur många kalorier äter du om dagen?

Ingen aning. Jag har aldrig räknat och vill inte börja. Tror det bara stressar och blir en jobbig hets att räkna kalorier. Jag lyssnar på mättnadskänslan istället.

Hur länge brukar du vara på gymmet?

Jag styrketränar i snitt 45 min inkl. uppvärmning. Aldrig mer och hellre mindre och intensivare.

Sen undrar jag om du har IBS- mage? Om du har det, har du några tips på vad man kan utesluta så inte magen krånglar lika mycket?

Jag har inte varit på någon läkarundersökning än men har bokat tid så väntar spänt på den. Jag uppfyller nästan samtliga symptom för IBS så jag är rädd att det är det som spökar. Jag har provat mig fram och vissa saker har hjälpt litegrann: Sluta tugga tuggumi, drick inte kaffe, ät lugnt och tugga maten ordentligt, undvik pasta och hårdsmälta saker som äpple, lök osv. Så äter jag Probi-mage som är mjölksyratabletter och hjälper mot raparna som alltid kommer annars.

,. fortsättning följer!

  1. Anna skriver:

    Laktos då?

  2. jenny skriver:

    Jag hörde häromdan att svartpeppar kan vara en bov vid ibs. Inte för alla såklart, men vill ändå tipsa då det kanske inte är det första man tänker på direkt.

  3. Karin skriver:

    Va kul att läsa att du faktiskt haft i tankarna att läsa till arbetsterapeut. Tror du hade passat inom det yrket, och kan bara säga att utbildningen är fantastisk kul:) Att tillbringa en hel vecka i rullstol och få testa på att både spela basket,volleyboll o ha backträning i rullstol är om något bra armträning 😉 Ha de fint och hälsa till Kim! Kramar Oslo Karin

  4. Anna skriver:

    Nej vad trist att sluta med kaffe som jag alskar. Saknar du det inte? Jag har ocksa problem med magen men kaffe ar nog det sista jag skulle ge upp!!

  5. Erica skriver:

    Hej! Jag har en fråga om vätskebalans i kroppen. Vad kan det bero på när man samlar på sig väldigt mycket väska bara över ett dygn?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..