SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN DEL SEX,

Hur fick du din blogg så stor? Var det genom att du tränade blondinbella och hur kom du i så fall i kontakt med henne osv?

Ja, en stor del av det var att jag kontaktade Bella. Jag mejlade henne och presenterade mig själv och skrev att hon kunde behöva någon som mig på sin nysrtade tidning och i samband med det även börja träna. Hon ringde upp nästan direkt och hjälpte till att starta bollen. Det finns så många duktiga, drivna och framgångsrika människor där ute så det gäller att visa att man finns och aldrig vänta på att något ska komma till dig. Ut och jaga 🙂

Vilka magövningar tycker du är mest effektiva?

Alla typer där man pressar ner ländryggen och jobbar med vridningar, crunches osv där du kör i minutintervaller istället för reps. Det ska bränna gott!

Hej! Jag skulle gärna få bort min mage. Jag får inte gå ner i vikt pga hälsoskäl. Jag är normalviktig vilket gör det så konstigt att jag ändå har ett berg till mage… Jag skulle helt enkelt vara nöjd om jag bara fick en platt och vältränad mage! Har du några tips?

Eftersom du skriver att du är ”normalviktig” och inte får gå ner i vikt så skulle jag försäkra mig om att det inte är en svälld mage du har, alltså pga tex. felaktig kost, matallergi eller laktosintollerans. Det är skillnad på att ha ett fettlager på magen och att ha en svullen mage, oavsett vilket så är det viktigt att du ser efter vilket du har innan du börjar mixtra med kost och träning. Sen skulle jag försöka att släppa bilden att du ”måste” ha en platt mage för att må bra, försök att se din härliga kropp som den är och träna för att må bra och inte lägga för mycket fokus på detaljer. Självklart kan vi alltid kämpa för saker och att ha mål är fantastiskt bra, men lägg inte hela din kraft och vikt vid just den detaljen då det kan själpa mer än hjälpa. Hoppas du förstår hur jag menar.

Bästa tipsen till en som ska börja träna och som verkligen börjar från noll?

Börja lugnt med ett steg i taget och ha INTE för bråttom och planera in träning 6 ggr/v om du aldrig tidigare har tränat. Det tar tid att få in nya rutiner och det är inte naturligt att lägga om hela livet och vardagen på en femöring. Börja med att tex. gå på ett gruppträningspass 1-2 ggr/v och gå en kort promenad varje dag och behåll det i 4-5 veckor, sen kan du utöka med ytterligare ett träningspass/v, förlänga promenaden, börja lägga om kosten osv. Alltså: Gör lite i taget och gör det ordentligt. Det handlar om att sakta men säkert komma in i en hälsosammare livsstill, INTE om att hetsträna 3-4 ggr/år. Lycka till, du kommer älska det!

Tips på hur man kan kickstarta det nya träningsåret?

Gå inte ut för hårt även om många hyllar ”kickstarten”. Sätt upp realistiska mål, prata inte om att springa lopp, anmäl dig! Se över din vardag och hitta luckor eller ovanor som du kan byta ut, tex ett tv-program som kan ersättas med kvällspromenad eller kompisfikan som kan bli bowling eller fyllekvällen som kan bli ”spelaspel”-kväll och ingen frukost som kan bli frukost osv.  Skriv upp dina förändringar i en dagbok och skriv hur det känns, hur du mår och skillnanden i kropp och sinne nu från innan. Och gör det du tycker är ROLIGT. Du kommer aldrig att fullfölja något du egentligen inte gillar.

Finns det något man kan byta ut kesellan och kvarg och keso och liknande med, om man inte tål mjölkprotein?

Absolut, de flesta äter kvarg och keso för att få proteinet och det finns i andra livsmedel som inte är mjölkprodukter. Sen är jag ingen expert på just mjölkproteinet så det vet du bättre än mig men tex. nötter är proteinrika och innehåller dessutom bra fetter. Så tänk protein fast utan mjölkprodukter så blir det rätt.

Jag har 2 frågor.
1. Vill du blir vän med på Facebook?

Jag har en facebook-sida som ni gärna får gilla om ni vill. Den hittar ni HÄR!

2. Använder balansboll som möbel hemma?

Nej, däremot har jag en balanskudde till min skrivbordsstol och en pilatesboll på VR-redaktionen. De är grymma som oväxling mot de vanliga stolarna.

Är färska dadlar onyttigt? Kan man äta några då och då utan att det gör någon speciell skillnad?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med speciell skillnad men dadlar är perfekta att tex. baka på om man vill söta till smaken. De ger bra energi och innehåller mycket näring, läs mer om dadlar HÄR. Jag bakar mina delikata kaffebollar på dadlar och receptet hittar ni HÄR.

Går man upp i vikt av att äta lite mer än en portion rågflinge-gröt varje morgon, eller är det nyttigt?

Självklart inte. Det är inte onyttigt eller fel att äta riktig mat, frukost och mellanmål. Det är ofta inte heller specifika livsmedel som är boven i en viktuppgång utan mängderna. Du blir inte fet av fett är något vi ska komma ihåg och du går inte upp i vikt av att du råkar njuta av dubbla fikastunder en dag. Det handlar om ovanor, slarviga matval, oaktiv livsstil och så mycket mer. Så fastna inte i att du aldrig kan äta en bulle, gröt eller vad det nu kan vara, det är inte det som är problemet i slutändan. Gröt är för övrigt ett utmärkt frukostalternativ och gärna med ägg, keso och bär för att få den lite stadigare.

Kan man äta 3-4 gånger per dag, även de dagarna man inte tränar annat än ”vardagsmotion”?

Självklart! Jag äter alltid 5-6 ggr/dag även de dagar jag inte tränar. Det handlar mer om att justera mängden så du inte frossar i dig för stora portioner och blir döjäst efter varje dag och måltid. Att äta lite och ofta fungerar utmärkt för mig och hittills alla mina kunder så det kan jag varmt rekomendera 🙂

Hej Fia! Jag behöver tips på hur man kan göra för att gå ner i vikt när man har ont om tid för träning. Sen lider jag av ett enormt sötsug som jag måste bli av med, tips? Jag säger varje dag ” ähh, jag börjar imorgon”. Nu år 2012 har jag bestämt mig för att sluta med sötsaker men hur ska jag kunna säga nej till mig själv?

Ät regelbundet med frukost, ev. mellanmål, lunch, mellanmål , middag och ev. kvällsmål. Känn efter när du egentligen börjar bli mätt så du inte äter för stora portioner, ät frukot och grönt, protein och långsamma kolhydarter. Ät hemlagad mat, matlådor och undvik halvfabrikat, färdigmat och skumma produkter. Du blir inte sugen när du äter tillräckligt med energi regelbundet under hela dagen. Gör medvetna val och ät inte ”bara för att” eller av ren vana, utan välj att äta om du är sugen och skippa om du inte är det. Men framförallt, ät mer mat och fokusera på det du får och vill äta istället för det du inte ska äta. Lycka till!

,. och försök att hitta någon tid att träna sig svettig i alla fall en gång i veckan. Den känslan efter ett riktigt svettigt pass är ju helt underbar!

 

  1. Rebecca skriver:

    Hej Fia!
    För det första vill jag bara säga att din blogg inspirerar så sjukt många människor här ute i världen! Jag har nyligen upptäckt din blogg och gud vad glad jag är för det!
    Har fått motivation till att börja träna och massor med smaskiga recept. TACK!!!!

    Men jag har en fråga. Ska man äta Kesellan som har 1 % eller den med vanilj/hallon osv med 7,5 eller den med 10???
    Jag har tänkt att börja äta det till frukost men vet inte vilken jag ska äta.

    Tacksam för svar 🙂

  2. Clara skriver:

    Hej Fia!
    Jag tränar 4-5 gånger i veckan. Ett spinningpass, två gånger på gymmet då jag kör 50/50 kondition och styrka, sen blir det även 1-2 arkepass (cirkelstyrketräning). Min fråga är om jag tränar samma muskelgrupp för mycket? Både på gymmet och under arkepassen kör jag helkropp med skillnaden att jag på gymmet kör maskiner istället.

  3. Josefin skriver:

    Shit vad härligt att se någon som blir lika svettig som jag!

  4. Håller med! Man mår alltid som bäst efter ett riktigt hårt träningspass!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..