ÄLSKADE VIKTUPPGÅNG!

LÄSAREN FRÅGAR:

Hej Fia,

Har sedan förra sommaren haft ätstörningar och fått träningsförbud. Nu mår jag äntligen bra men jag får inte börja träna förrän jag har gått upp tre kilo och vill göra detta fortast möjligt! Har du några bra tips?

Tack för en fantastisk blogg!

S.

FIA SVARAR:

För att gå upp i vikt behöver du äta mer än du gör av med. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du ska kasta i dig godis och happy meals utan det är minst lika viktigt att du får i dig näring och energi från hälsosam mat. Det finns en hel del tips för att få i sig mer energi än vanligt:

– drick mjölk eller juice till varje måltid.
– nötter är fulla med bra fett, protein och energirika vilket är extra bra för dig som vill gå upp.
– ät enbart fullfeta produkter och skippa lätt och light.
– ät frukost, lunch och middag med minst tre mellanmål per dag.
– ät dig riktigt mätt varje gång du äter.
– blanda en energirik smoothie tills kvällsmålet på t.ex jordnötssmör, banan, fet yoghurt, ägg, frukt/bär, ärtprotein.
–  ät på bestämda tider och ha alltid med dig reserv-mat/pengar så du aldrig missar ett mellanmål.
– undvik sallader, soppor, sushi och andra kalorifattiga måltider.
– krydda gärna maten med vispgrädde, ha smör på smörgåsen, några extra skivor ost osv för att få in den där extra energin.
– det är lättare att dricka energi än att tugga, därav bra att alltid dricka energi till måltiderna.


,. och viktigast av allt: Ta hand om dig och friskförklara dig inte för tidigt. Anorexia, ätstörningar osv är fruktansvärt luriga sjukdomar som kan ge återfall flera år efter. Var försiktig! All kraft och lycka till dig!

.


  1. Johann skriver:

    Hej Fia,

    Jag skulle hemskt gärna vilja ha kontakt med den här tjejen via mail då vi är i samma situation, viljan att gå upp i vikt. Jag tycker att det skulle vara så inspirerande och höra vad hon äter på en dag i jämförelse mot mig.

    Skulle jag kunna få hennes mailadress?

    MVH Johanna

  2. Emelie skriver:

    Haha! Sushi är inte direkt kalorifattigt? En bit kanske innehåller 50 kcal och om du äter 10-12 bitar så kan man räkna ut att det är ganska mycket 😉

  3. Anna skriver:

    Du har ju redan svarat på den här frågan tidigare??? Du behöver nog stressa ner lite.

  4. Alex skriver:

    Super citat 🙂
    Undrar föresten hur mycket vatten man ska dricka per dag?
    Jag är riktigt kass på att dricka vatten så blir lätt orkeslös på löpbandet eftersom att jag svettas ut den lilla vätskan jag har i kroppen. Dålig vana, men med lite riktlinjer kanske jag kan skärpa mig.

Lämna ett svar till Johann Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..