LÄSARFRÅGA OM STYRKAN

LÄSAREN FRÅGAR:

 

 

Hej Fia!

Jag tränar ganska mycket på gymmet, med målet att bli STARK.

 

Vill orka mycket, lyfta mig själv och bygga muskler för ett aktivt liv helt enkelt.
Men det känns som det går väldigt långsamt.
Jag är vegetarian och undrar om det kan ha något med saken att göra?

 

Har du några tips på bra mat jag kan äta efter ett tungt pass (som inte bara är bönor…).
Det vore kul med resultat snart och det vore bra att veta ifall det kan ha med kosten att göra.

 

FIA SVARAR:

 

Tack för en bra fråga!

 

Protein är otroligt viktigt och är musklernas byggstenar, utan det kommer vi bli svaga och få sämre resultat av träningen.

 

Det är svårt för mig att säga om du äter för lite protein i dagsläget men eftersom du är vegetarian kan det kanske vara svårare för dig att få i dig tillräckligt när du dessutom vill öka i muskelmassa.

 

Jag föreslår att du funderar på om du kan tänka dig att lägga till fisk i din kost, just för att underlätta att hitta bra proteinkällor.
Känns det uteslutet kan jag rekommendera ett naturellt proteinpulver, just eftersom du kan ha ett underskott av protein.

 

Det här med proteinpulver är en ständigt omdiskuterad fråga och jag har överlag svårt för trenden där ”alla dricker det för att man ska”.

 

Självklart kan ett naturellt pulver vara bra som komplement, men var då noga med att förstå varför du väljer att dricka det och se till att du får resultat av det. 

 

Har du druckit det ett tag och inte märker någon skillnad så kan du lägga pengarna på bättre saker.
Däremot brukar jag rekommendera det till personer som t.ex vegetarianer, personer som har svårt att få i sig mat, dåliga arbetstider med korta raster etc.

 

Sedan vill jag även be er läsare som är vegetarianer att dela med er av era bästa proteinkällor.
Jag vill själv börja äta mer vegetariskt och tar gärna emot tips och recept på vegetarisk mat!

 

 

IMG_9826

,. recept – proteinbars!

 

Tack på förhand!

 

 

 

  1. Lovisa skriver:

    Jag hittar mina proteinkällor i bla qinoa, nötter, frön (speciellt pumpakärnor och framförallt chiafrön), mandelmjölk, spannmål. Även avocado och gröna bladväxter som spenat, grönkål. Alger -framförallt spirulina och chlorella som finns i pulverform att boosta sin smothie med. Linser och bönor såklart, ett tips är edmamebönor! På hälsokosten köper jag rent hampaprotein och häller ner i smothien ibland efter träningen. Innehåller inga märkliga tillsattser eller sötningsmedel, och är helt veganskt.
    Förövrigt vill jag slå ett slag för att undvika alla sojaprodukter, har kommit så mycket varningar om hur det kan ställa till det med hormonerna. Dessutom är det produkter som kan jämställas med alla andra fabriksproducerade matprodukter -bara skräp!

  2. Louise skriver:

    Hej! Jag tränar flera gånger i veckan och är vegetarian. Mitt bästa tips är att äta mycket ägg, spenat (och liknande), men det jag äter mest är soyaprodukter. Mina favoriter är sojagrytbitar från Kung Markatta (alla deras varor är dessutom ekologiska och billiga vilket alltid är ett plus). Sojagrytbitarna kokar man ca tio min i buljongvatten och sen häller man av det och kan använda dem i alla sorters rätter. EX chili sin carne, lasagne, wok, pastarätter osv. TACK för en superbra blogg!!

  3. Jag äter qourn, ägg, mjölk, nötter,ost,bönor och linser. Nu har jag säkert missat något men jag har klarat mig utmärkt på en vegetarisk kost och fått i mig tillräckligt med protein. Quorn är ett fantastiska bra alternativ!

  4. Lisa skriver:

    Det fins massor av bra proteinkällor som vegetarian: sojaprodukter, ägg, bönor, linser, ägg, kvarg, quorn, mjölk, quinoa, tzay, nötter, frön, ost………det är helt klart en myt att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein som vegetarian. Jag har varit vegetarian i 15 år, tränar 4-5 gånger i veckan och är väldigt stark och vältränad – utan proteinpulver 🙂
    Du som skrev frågan i inlägget kanske behöver ändra nåt i träningsupplägget, t.ex. hur tungt du lyfter, antal reps, hur ofta du tränar, eller näringstimingen, dvs när du äter i förhållande till träningen. Se till att få i dig protein och kolhydrater inom en timme efter träning – dagens viktigaste mål! Ja, det och frukosten såklart….

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..