DAGENS PÅMINNELSE!

Jag pratar ofta om att det är helheten som räknas när det kommer till hur och vad vi äter.

 

Att äta slarvigt ibland, missa ett mellanmål, äta för mycket eller
äta godsaker flera dagar i rad gör inget i det stora hela.

 

För att förtydliga gör vi såhär:

 

Säg att du äter 5 måltider om dagen, det är 35 måltider i veckan.
Det blir 150 måltider i månaden  och 1800 måltider per år.

 

,. slarv med maten blir alltså en fis i rymden i sammanhanget.

 

delikatess

 

Det jag vill säga är att istället för att få dåligt samvete efter en bulle, äta sallad till lunch som kompensation för en stor middag eller att haka upp sig på att vi ätit sött ett par dagar i rad så se framåt och framförallt ,.

 

,. se helheten.

 

Sedan vill jag påminna om att de allra flesta av oss unga tjejer äter på tok för lite.

 

99% av mina PT-kunder får öka sitt matintag markant, även om de ska gå ner i vikt,
eller kanske framförallt då.

 

delikatess1er

 

,. så kom ihåg att äta med kärlek och att äta er mätta!
Mat ska ge energi, inte ta energi.

 

 

 

 

  1. Det här är anledningen till varför du är den bästa förebilden. Tack. Verkligen tack för att du gör det så tydligt att förstå vad som är viktigt. Du är bäst.

  2. Tack Fia för att du är så underbar och påpekar detta för mig (och alla andra)
    hur det ligger till! Behöver alltid påminna mig tusen ggr att det faktiskt är så!
    Tack för att du påminner mig och inspirererar till en sund livsstil, vardag och tänkande!
    Du är grym!

    Kramar/Jennie

  3. åh, jag blir så glad varje gång jag kikar in på din blogg! Du är fortfarande den enda riktigt duktiga träningsbloggerska, som berättar på ett sunt och inspirerande sätt! älskar matbilderna!

  4. Härligt inlägg! Även om jag håller med alla andra om att det också är lite förvirrande, äta mer och minska i vikt låter svårt! Jag vet inte om du redan vet om det här eller om det ens är andra som har det här problemet men det är sedan du gjorde om på bloggen ett blått sträck som går över texten rakt in i inlägget. Det är väl kantsträcket, men det är liksom ett par centimeter in i inlägget så det går över det du skriver – på min dator iaf.

  5. Ja, Fia, nu har du mycket att svara på! 😉 Vi är tusentals som undrar hur mycket vi ska ha i oss på en dag, inte en vecka eller en helg, EN DAG! Jag har också gått upp de senaste åren, men äter som jag alltid gjort! Tränar pw 4 ggr minst o lite styrka hemma. Kan det ha med åldern att göra, hormoner? Är 36 år.

  6. Du är fantastisk och jag är så glad att du finns bland alla bloggare med en ickehälsosam syn på mat. Tack, tack, tack för att du skriver din blogg och hjälper till att balansera upp folks syn på mat, hälsa och träning. Tack.

  7. ÅH. Du är en sån underbar inspirationskälla – grym rakt igenom. Tack för de absolut vettigaste tankarna och orden i en värld av hets & sjuka ting. Du och ditt sunda ideal inspirerar otroligt!! 🙂 kolla gärna in min blogg med mycket frukostinspo, ett sting av hälsa & mycket fashion! Kramar

  8. Också nyfiken på att veta hur du tycker en bra matdag ser ut för en standard-tjej under en vilodag samt hur du tycker att någon som måste minska i midjemått bör äta? Det är verkligen en djungel därute!

  9. Hej! det kan ju vara så att man äter sig mätt med 5 mål om dagen (som jag gör) men ändå äter för lite. Hur vet man hur ”mycket” man ska äta?

  10. Åh, dethär gör mig så förvirrad! Skulle inte vilja nått hellre än att kunna äta allt gott som du ser ut att äta, men jag förstår verkligen inte hur, HUR, min kropp skulle kunna gå ner i vikt med mer mat?! Äter sedan en månad tillbaka 1300-1500kcal /dag, ser till att jag får i mig bra mat så jag håller mig mätt och går långsamt nedåt i vikt! Tränar mycket men ändå har midjemåttet långsamt krypit uppåt senaste året, därav kalorikoll nu.

    Snälla fia, skriv mer och förklara hur det funkar, hur ska man tänka om man börjar äta mer?! Hur undviker man att gå upp i vikt då?

  11. Gud vilka härliga bilder, man blir ju bara så sugen! Jo, jag undrar om du kan hjälpa mig med en fråga.
    Jag har ett stort problem när jag ska springa, ibland kan jag springa 5 km utan några problem & ibland kan jag inte ens springa 1 km utan att få håll, som vägrar att släppa.
    Jag har tänkt efter när det har hänt, men kommer ändå inte på något vettigt svar till det.
    Jag väntar alltid med att springa 2 timmar efter frukosten så det borde inte vara problemet. Finns det något i mat väg man ska undvika för att slippa håll? Eller vad kan det bero på?

    Tack för en grym blogg!

  12. Hej Pia.
    Salladen i första kollaget ser fantastiskt god ut! Har du något tips på god dressing/vinegrett att servera till?

    marie

  13. Tack så himla mycket för ännu ett fint och inspirerande inlägg! Älskar din inställning till allt- maten, träningen, livet… Du är en stor förebild för mig!

  14. Jag kan inte mer än hålla med dig om det du skriver.
    Att mat ska ge energi, inte ta energi är så sant så. Det är mycket bättre att äta ”normal” mat än att gå på en massa olika dieter. Det ska vara gött att leva!
    Även om jag för tillfället inte kan röra på mig som jag egentligen vill göra så rör jag på mig så mycket jag kan. Jag äter ändock normalt. Tar oftast en portion till middagen. Det händer att jag tar mer än en om vi träffar vänner eller så. Men jag tar aldrig några enorma portioner numera.
    Jag älskar att läsa din blogg. Du skriver så inspirerande och jag blir glad och peppad av att läsa allt. Du är en stor inspirationskälla!!!

    Kramar
    Lene

  15. Hej Fia!
    Jag har ett tips på världens bästa knäckebröd som jag verkligen rekommenderar. 🙂

    1/2 dl linfrön
    1 1/2 dl sesamfrön
    1 1/2 dl solrosfrön
    2 dl majsmjöl
    1 msk honung
    1/2 dl rapsolja
    2 1/2 dl kokande vatten

    Blanda ihop alla ingredienser, kavla ut mellan två bakplåtspapper, skär upp i bitar, strö på lite flingsalt och in i ugnen på 150 grader varmluftt i 50-60min. Ät och njut! 🙂

  16. Tack för att du är så bra och smart! Jag äter själv i det stora hela ganska hälsosamt och har aldrig haft problem med maten. Jag äter tills jag blir mätt och unnar mig godsaker när jag är sugen på det. Men runt omkring mig hör jag hur folk räknar kalorier, är petnoga med vad de stoppar i sig och klagar över att de råkat ätit något onyttigt. Då behövs såna här peppinlägg!

  17. Precis vad jag behövde bli påmind om idag. Är hemma, sjuk, ont i halsen och endast fått i mig glass och en banan, inte de nyttigaste, inte de bästa och självklart kommer de negativa tankarna att detta är långt ifrån den hälsosamma kosten jag brukar äta och eftersom jag är sjuk kan jag inte träna heller, men som du skrev, de är bara en dag, jag kommer inte gå upp i vikt av det, men ändå så bra att bli påmind om de!

  18. Tack för att du är så otroligt klok! Kämpar och har kämpat länge med ätstörningar och vet bara inte hur jag ska komma bort från de. Ångesten efter att ha ätit mig mätt och kontrollbehovet av både mat och träning är så stort. Men det där tankesättet kan nog faktiskt hjälpa mig en liten bit på vägen iallafall. Tack! Din blogg är otroligt viktigt.

  19. förvirrande…. om jag inte tränar och äter normalt, varken super onyttigt eller super nyttigt, så står vågen iprincip still, varför ska jag då vilja äta ännu mer ifall jag börjar träna? då är det ju ännu mer kalorier som ska förbrännas? förklara för mig… man säger ju att man ska äta mindre kalorier än vad man gör sig av med för att minska i vikt. varför då öka kaloriintaget? jag förstår inte…

    1. Du ska inte göra av med mer kalorier än du äter, du ska bara ligga på minus i energi varje dygn! 🙂 Du ska också äta mycket för att kroppen ska inse att den ska förbränna allting och inte spara på den lilla mat den får i sig, om du äter så att kroppen känner att den har tillräckligt med energi kommer den förbränna därefter! 🙂 hoppas du förstår! 🙂

    2. Det är tyvärr lite mer komplicerat än så. Om du äter bra mat med högt näringsinnehåll så måste du äta stora mängder för att komma upp i rätt mängd. Plus att du måste håll igång förbränningen, signalera till kroppen att den får energi och först då vågar den släppa ifrån sig energi. Plus att (speciellt vi kvinnor) har mycket hormoner och annat som ”spökar” och påverkar kroppen. Och lägg till träning på det, då måste du verkligen käka rätt!

  20. Hej Fia!
    Jag tycker själv att jag äter bra och tränar gör jag 1-2 ggr i veckan + vardagsmotion. Jag är nöjd med mina vanor och min hälsa. Jag är inte pinsmal men jag tycker det är så fint med lite kurvor så det gör mig absolut ingenting, men nu till mitt problem, min mage. Jag har en liten ”bulle” eller hur man nu ska beskriva det. absolut inget jätte stort men den finns ändå där (när man inte vill ha den). Jag är inte jättestark eller ”aktiv” men armhävningar/situps, men jag skulle vilja få en platt och fin mage! Vad för knep ska jag ta till? (Jag tror att många andra också kan känna såhär!)

  21. Tack för det rådet! Har svårt att leva nyttigt långsiktigt, just nu äter jag mycket godsaker och får ångest över det, men passar på att njuta för snart börjar jag leva sunt igen 🙂 tack för härliga tips, utmaningar och du får en att kämpa på 🙂

  22. Jag känner mig så himla förvirrad! jag har börjat äta bättre, äter nötter, frukt o bär kvarg ägg keso och liknande till mellanmål istället för godis och bullar. Äter fisk,kyckling o grönsaker till middag. trots de så har jag gåttunpp i vikt som jag inte har gjort på flera år då jag åt mer onyttigt. rör på mig varje dag men gymmar inte eller så. hur ska jag som inte tränar varje dag äta för att gå ner i vikt?

  23. Hej! skulle du kunna förklara varför överviktiga ofta behöver öka sitt matintag? äter överviktiga ofta ”fel” kalorier och på så sätt blir det ett ökad matintag för att få i sig bra kalorier? menar du ett större matintag eller ett större kaloriintag? eller är det för att de börjar träna som de måste öka sitt intag? många frågor men jag är förvirrad! tack för en inspirerande blogg! 🙂

  24. Tack för att du alltid påminner oss om en hälsosam och okomplicerad inställning till mat och att äta.

  25. Hej!

    Åh jag tycker det där är så förvirrande. Vissa säger ”enkelt att gå ner i vikt – ät mindre än du gör av med” andra säger precis som du att man ska äta mer. Jag tränar typ fem ggr i veckan, äter regelbundet och bra mat. Ändå händer ingenting. Hur vet jag om jag äter för mycket eller för lite och vad ska man göra???

    /förvirrad tjej som börjar tappa hoppet.

    1. om man äter mer så ökar förbränningen (om man äter för lite innan då..) Förbränningen saktar ner om du äter för lite, för att spara energi!
      Det är också viktigt att äta tillräckligt. Det går ju också då ÅT mer energi att förbränna maten än om du slarvar och tror att det blir bättre om du äter ett äpple till lunch.
      Det går ju ganska snabbt för kroppen att ”ta hand om ett äpple”, visst? 😉

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..