TRÄNA BAKSIDAN!

Det här med att träna balanserat är klart underskattat.
Ofta fastnar vi i det vi gillar och glömmer att stärka våra svagheter.

 

Många har en obalans i kroppen som kan bidra till skador om det inte hjälps eller balanseras ut.
Vanligt förekommande är t.ex att vara starkare i magen för att en eftersträvar magrutor
och glömmer att stärka ryggen som ändå håller upp vår kropp.

 

Baksida lår hamnar ofta i skymundan och det kan leda till knäproblem.
Framsida lår är en större muskel, är ofta mer involverade i vardagen och får mer uppmärksamhet, vilket gör att det blir en obalans och vi hamnar i ”ontiknäträsket”.

 

Jag har själv fått känna på min obalans de senast veckorna då det fötts en knäppande ljud i mitt vänstra knä och det visar vissa symptom som jag verkligen måste ta tag i.

 

Mina baksidor behöver helt enkelt mer uppmärksamhet och träning
för att hitta balansen och få en jämn styrka.

 

Så, nu blir det fokus på baksida lår för att stärka dem och därmed rädda mitt knä.
Höftlyft är en härlig klassiker som suger musten ur benen:

 

21Fiaomslag_0520
21Fiaomslag_0522

 

 

,. foto: Mikael Gustavsen från Fitness Magazine 2012.

 

 

 

 

  1. Tusen tack för detta tips! Jag letar och letar men hittar inget riktigt bra tips för att träna baksida lår, det enda jag vet (förutom detta nudå) är att rulla en boll in och ut med bena och squats. Nu blir det en löptur och därefter massa benövningar 😀

  2. Va bra att du skrev om detta. Jag har precis samma symptom som du beskrev här ova men aldrig vetat vad det berott på! Nu vet jag och kan göra något åt det 🙂 Tack!

  3. Hej Fia!
    Tack för inspirerande och kul läsning i bloggen 🙂 Kul att du tar upp detta med just sned träning – jag har upplevt exakt samma sak som du, nämnligen att det knäpper i vänster knä när jag cyklar i uppförsbackar. Jag har sprungit 4-8 km 2 ggr i veckan sedan snön försvann och är orolig för att få problem med knäna då jag tidigare haft ont.
    Skulle inte du kunna ge fler träningstips med tydliga instruktioner på övningar för att stärka muskulaturen kring knän och baksida lår? När jag såg ditt inlägg kastade jag mig på golvet för att testa, och kunde utan problem köra 30 ggr. Det enda som hände var att det kändes i nedre delen av ryggen/svanken och ingenting i benen.

    Återigen – stort tack för bloggen!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..