TIPS I SJUKSTUGAN

Ofta är semestertider = sjuktider.
Många slappnar av, varvar ner och släpper då fram inneboende baciller som slår ut vår energi.

 

Träning och sjukdom hör inte ihop och det är av yttersta vikt att
vi lyssnar på kroppen och respekterar alla signaler på vila.

 

Har du ont i halsen? Vila. Alltid.
Är du lite snuvig? Känn efter. Vila. Ta en promenad. Skynda långsamt.
Har du feber? Vila. Vila. Vila.

 

Många känner sig stressade över uteblivna träningspass och börjar ofta dra igång träningen för tidigt, blir sjuka igen och hinner knappt komma igång innan kroppen protesterar.

 

Vila en dag extra när du börjar bli frisk, gå inte ut för hårt och kör tunga intervaller två dagar efter att du känner dig frisk. Var smart och skynda långsamt.

 

 

Det finns saker som alltid får mig att piggna till när jag är en sjukling:

– borstar tänderna och gurglar munskölj lite oftare än vanligt för att känna mig fräschare.
– om jag är tillräckligt pigg gå en kort och lugn (!) promenad med syftet att få frisk luft i lugnorna.
– tillåta mig att vila, stänga av datorn, läsa böcker och bara ligga i soffan och stirra i taket om det behövs.
– långa och varma duschar där jag spolar extra hett vatten runt hals, nacke och mun känns som rena förlösningen.
– börja titta på nya serier, läsa däckare, lättlästa romaner, göra en visionboard eller baka när orken finns.
– göra svalkande smoothies med friska frukter, bär, juicer, ingefära, chili och is, de känns lenande mot vilken hals och sjukbacill som helst.
– klä mig i rena, sköna och inte för slappa myskläder. Att gå runt i samma hängande fisbyxor får mig att känna mig klenare än vad jag kanske är.

 

fia3

 

 

 

Hur gör ni era sjukdagar lite härligare?

 

 

 

  1. Hatar att behöva vänta på att bli frisk, och kör alltid igång för tidigt… Var i Mallorca en vecka nu och hade planerat att träna på stranden och svettas nått så fruktansvärt i bara shorts och sport-bh. Men så blev det inte, utan jag fick snuva och ont i halsen… Badade dock en hel del, spelade pingis och vad man nu ska kalla det när man står med två rack och en boll på stranden 🙂 Så helt misslyckat blev det inte med träningen.

  2. Jenny skriver:

    Hej! Jag har några frågor och hoppas du kan ta upp det i ett inlägg!
    1. Jag har fått Veta att jag har jätte dåligt immunförsvar, hur kan jag bygga upp det igen?
    2. När jag ofta är sjuk brukar jag träna 1 vecka efter jag blivit sjuk. Men sen direkt blir jag sjuk igen! Är det för att jag börjar träna för tidigt?

  3. sarah skriver:

    Glass!! Såklart :))

  4. Signe skriver:

    Jag blir film-tokig när jag får feber och ligger hemma! Film, choklad och frukt! Och får ofta inspiration till egentid på flera sätt. Eftersom jag annars aldrig ser mer än en film om dagen, bara har tv-tid på kvällen och är aktiv så tröttnar jag efter ett par-tre dagar på att ligga hemma, om jag inte är riktigt sjuk, så lagom till jag faktiskt hunnit vila av mig febern börjar jag bli sällskapssjuk och finkläder-sjuk igen (eller frisk, haha), och sen är det bara att låta det ta tid att komma tillbaka…. 🙂

  5. sofie skriver:

    Åh Fia det här inlägget kunde inte kommit lägligare! Jag går runt hemma och snorar med en hals som ömmar och överväger om jag ändå inte borde kunna börja träna snart för det här är ju så otroligt tråkigt… Jag har rastat mina ben med promenader, gjort massa näringsfyllda måltider för att boosta min förkylning så mycket som jag bara kan men blir så oerhört irriterad över att allt det där goda absolut inte smakar någonting med hela näsan tjock av snor. Jag försöker göra alla dom där sakerna jag aldrig har tid med annars men nu börjar det också bli tråkigt. Tack för att du livar upp mina rastlösa dagar. Jag älskar dessutom alla bilder ifrån din sommarstuga, där verkar vara fantastiskt fint.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..