LÄSARFRÅGAN

HANNA FRÅGAR:

 

Hej Fia!
Först och främst, tack för en sund och inspirerande blogg! Jag har en fråga till dig.
Vad tycker du om 5:2 dieten? Är det något du kommer testa?

 

FIA SÄGER:

 

Tack för att du läser!

 

Nej, det kommer jag inte. Jag trivs väldigt bra med min kosthållning och provar inte dieter eller nya trender. Min kropp kräver regelbundna energiintag för att orka och varken den eller jag mår bra av att dra ner på maten, oasett om det är mindre kolhydrater, fasta eller att äta ensidigt.

 

Visst finns det en del fördelar med de flesta kosthållningar och dieter och olika människor mår bra av olika rutiner, men det är viktigt att vi har ett filter när det kommer till nya trender och när det blir ”massproduktion” av något nytt.

 

T.ex. så lämpar sig inte fasta av någon form till personer med min smala kroppstyp, elittränade personer eller unga. Det finns fortfarande lite forskning och jag skulle vilja se fler resultat på unga kvinnor innan folk hoppar på detta.

 

Tyvärr är det många som hoppar på allt och börjar mixtra med maten i ung ålder.
Tänk alltid ”gäller detta mig?” ”passar det mitt liv?”, ”varför ska jag göra detta?” osv.

 

delikatess3

 

,. det kanske viktigaste av allt: Börja inte prova dieter! Ge det sunda förnuftet mer plats.

 

 

 

 

 

 

  1. Rebecca skriver:

    Hej!
    Okej då kommer en följdfråga till detta. Jag är inte en trogen läsare ännu men lär snart bli då bloggen är inspirerande men om du inte drar ner på mat och om du inte utesluter kolhydrater hur ser då en vanlig dag ut för dig kostmässigt? Skulle vara väldigt intressant att se ett exempel på hur du kan äta under en dag.

  2. Pasta skriver:

    Experimenterande behöver inte vara någonting farligt och negativt.
    Om man inte trivs bra med de matvanor man har och kanske har tagit med sig från sina föräldrar/barndom, då behöver man ju experimentera!
    Hur ska man annars veta vad man mår bra av?
    Jag som inte klarar ‘lagom och lite av allt’?
    Har märkt att färre mål om dagen både gör att jag kan sluta nojja över mat, blir piggare och äter nyttigare mer riktig mat när det väl är dags?
    Jag märkte det här för något år sedan då jag var ute på långresa och inte hade samma rutiner och det var krångligare att fixa käk – att det fått ett namn och att många testar är väll super!
    Det är jättebra att prova och se själv, istället för att gå i samma gamla spår.

  3. Sofie skriver:

    Hej!

    Jag återhämtar mig också från en utbrändhet som drabbade mig våren 2012. Trots att jag mår bättre så har jag ändå svackor ibland och jag har själv funderat på att testa 5:2 men är tveksam till hur bra det är för kroppen när den ska återfå krafterna, Ibland känner jag mig nästan ”helt som vanligt” trots att jag misstänker att min stresstolerans och ork aldrig blir som den var innan. Ibland är energin hög och jag orkar träna bättre osv men ibland kommer de där skrämmande svackorna då det känns som jag töms på all energi igen. Nu är jag inne i en sån svacka med sömnproblem, trötthet, lite muskelvärk och ångestkänslor. Äter lchf och mår mycket bättre, speciellt slipper jag blodsockerfallen som drabbade mig förut, särskilt när jag mådde som sämst. Det intressanta är att när jag är inne i en svacka så drabbas jag av lågt blodsocker trots lchf, säkert på grund av den låga energin och mentala stressen. Har du märkt av detta när du mår sämre? Att du får blodsockerfall? Det märks så att jag blir så där ”panikhungrig” och känner att jag vill vräka i mig en massa och blir sötsugen vilket jag aldrig blir numera då jag äter lågkolhydratkost.

    Jag tänker i alla fall att kanske det inte är det bästa att testa 5:2 i det här skedet utan samla krafterna och äta regelbundet. Vad tror du?

    Annars tycker jag att du har en så sund inställning, att inte haka på alla ”trender” hur som helst. Man måste ju lyssna på sin egen kropp och göra det som funkar. Jag t.ex. skulle aldrig vilja köra 16:8 periodisk fasta varje dag och skippa frukosten för jag älskar frukost! 🙂

    Min blogg: (www.nuetsnyanser.blogspot.com) Där har jag också skrivit en del om min utbrändhet.

  4. Dieter kan slänga sig i väggen 😀
    Även om man tappar något kilo – till vilket pris? att gå hungrig är väl inge kul?

    Kolla in min blogg, kampen mot min anorexi!

    Lillmaddes.blogg.se 🙂

  5. elin skriver:

    Hej fiiiia!

    Jag är en tjej på 15 år som skulle behöva din hjälp! Jag är 170 cm lång och väger för tillfället 49 kg.
    Jag har mått väldigt dåligt under än längre period för att jag inte ”kan” gå upp i vikt. Jag går i friidrott och jag tränar och tävlar ungefär sammanlagt 4 gånger i veckan. Det är vanligt att jag får kommentarer som ”oj vad smal du är!”, ”du väger ingenting!” eller bara ”du måste äta mera!”. Jag har till och med fått en kommentar som fortfarande kan få mig att gråta 2 år senare!
    Jag tycker jag själv är smal, men jag vill gärna gå upp några kilon, men jag vet inte hur! Jag är inte JÄTTE noggrann vad jag äter eller hur mycket, men jag brukar äta mer än vad mina kompisar gör som väger otroligt mycket mera än mig! Jag mår verkligen DÅLIGT över hur jag ser ut och väger!
    Jag tycker heller inte om att jag inte har några bröst (men det kanske inte är för att jag är smal?), och jag skulle verkligen vilja ha din hjälp till att gå upp i vikt men på ett BRA sätt!

    Kram! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..