LÄSARFRÅGAN!

LÄSAREN FRÅGAR
Vad är ditt tips för att bli av med ”cement”-hårda spänningar i rygg, axlar och nacke?

 

FIA SÄGER:

 

Det är svårt att säga då jag inte vet vad som orsaker dina spänningar. Det kan vara stress, svagheter i muskulaturen, obalans i kroppen, en skada osv. Därför ger jag generella tips som jag själv tycker fungerar bra när det handlar om de tre första punkterna:

 

– Idrottsmassage, är en mer djupgående massage som känns mer som terapi för kroppen. Jag har själv börjat en behandling där jag ska få hjälp att läka min kropp med idrottsmassagen. Mentalt börjar jag hitta tillbaka efter utbrändheten och i terapin har jag bearbetat det som hänt psykiskt, nu är det dags för kroppen.

 

Bara under första behandlingen kom det loss spänningar och låsningar som vårt fast i flera år, och min kropp ”grät”. Har du vart med om trauma, chock, sorg, psykisk misshandel, svår sjukdom etc så kan jag verkligen rekommendera att prova idrottsmassage för att även hjälpa kroppen på rätt väg.

 

– Klassisk massage, är alltid avslappnande och förlösande för hårda nackar och onda partier.

 

– Kiropraktor eller naprapat. Stelhet och onda punkter är ofta låsningar i rygg och nacke som hjälps av ett besök hos dessa.

 

– Träna upp styrkan i core, rygg och skulderblad. Träna där du är svag. Lägg energi på dina svaga partier och skapa balans i kroppen mellan musklerna.

 

träningsbilder

 

Övriga tips:

 

– Varm vetepåse
– Akupunktur.
– Stressa ner.
– Liniment.

 

Vilka vill ni lägga till på listan?

 

 

 

 

  1. Lisa skriver:

    Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag har provat regelbundna besök hos kiropraktor, massör och även en sjukgymnast som gjort akupunktur på mig. Kiropraktorn och massagen funkade inte överdrivet mycket men akupunkturen har verkligen gjort det!! Rekommenderas starkt och ha isåfall tålamod!

  2. Elin skriver:

    Har lärt mig av min naprapat (som gör både kiropraktorknäckningar och mer långvariga sjukgymnastlösningar, dvs knådar och ger träningsrekommendationer) att vissa spänningar kan man inte lösa själv. Man kan förebygga framåt, men man behöver knäcka ur dem till att börja med.

  3. Håller med Frida som kommenterat! Sjukgymnaster är experter på besvär från rörelseapparaten, och de arbetar på det sätt som Astrid skriver i sin kommentar, nämligen genom att ta reda på orsaken till smärtan – inte bara symtomlindra. Det kan vara så att smärtan sitter på ett ställe, men orsaken till smärtan beror på att någon annan del av kroppen inte arbetar optimalt, dvs ett ogynnsamt rörelsemönster. En bra sjukgymnast bör ta reda på vilka rörelser du gör i vardagen som orsakar dina problem, t.ex. om du står framåtböjd ofta eller sitter på ett kontor hela dagen. Som exempel kan vi ta en patient med ländryggssmärta som jobbar som städare, vilket gör att denne dagligen arbetar mycket i ett framåtböjt läge (flekterad rygg). Här vill man som sjukgymnast titta på hur rörelsen utförs och vilka strukturer som förhindrar optimalt rörelsemönster – vad är det som gör att personen får ont av att utföra den här rörelsen? T.ex. vid framåtböjning (flexion av ryggen) kan kort eller stel muskulatur på baksida lår leda/bidra till smärtor i ländryggen pga att en större rörlighet än vad som är optimalt måste tas ut i ländryggen för att personen ska kunna böja sig framåt. För att få bukt med smärtan bör man således få hjälp att normalisera det ogynnsamma rörelsemönstret som orsakar smärtan, inte enbart symtomlindra.

    Med vänliga hälsningar,
    Jeanette, Leg. Sjukgymnast

  4. Varma bad, långa kramar och bra musik i lurarna brukar också få mina muskler att slappna av. Och såklart stretch och yoga. Loveli.

  5. Ayurvediska behandlingar, magiskt!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..