BYE BACILLEN!

PATRICIA FRÅGAR:

 

Hej bästa PT-Fia!

 

Jag har legat sjuk med influensan i några dagar i början av veckan men känner mig fortfarande seg och sliten, skulle inte du kunna göra ett inlägg om hur man bäst kommer igång efter sjukdom? Kan tänka mig att jag inte är den enda i Sverige som legat hemma sjuk de senaste veckorna.

 

FIA SVARAR:

 

Självklart! Jag tror att det är lätt att förhasta sig när man vart sjuk och krasslig för att man så gärna vill komma igång igen efter att ha legat inne och snörvlat. Detta kan leda till att vi pressar oss för hårt och går ut med samma tempo som innan vi blev sjuka utan att låta kroppen komma tillbaka i en sund takt. Så det hetaste tipset kan vara att trappa upp stegvis och verkligen lyssna av så kroppen faktiskt är redo för ansträngning.

 

– Gå hellre ut långsamt och trappa upp och förbli frisk än att hasta iväg och bli sjuk snart igen för att du hade för bråttom.


– Våga vila en dag extra även om du känner dig pigg. Vi kan vara duktiga på att inbilla oss att vi är friska fast vi fortfarande är lite snoriga.

 

– När du väl känner dig frisk, vila gärna en dag extra och börja sen med promenader och vardagsmotionen och ta sedan de första träningspasset när du är redo.


– Har du varit t.ex.  magsjuk har du sannerligen förlorat mycket vätska och energi så ta först ett par dagar till att äta och dricka dig i form innan du börjar träna.


– Om du tex. tränar 4 dagar/v i vanliga fall kan du börja med ett eller två pass första veckan och då köra lättare varianter och sen trappa upp lite vecka efter vecka.

 

fia

 

 

 

,. och det kanske viktigaste av allt:

 

Är du sjuk? Känner du dig krasslig? Har du ont i halsen, är förkyld, slutkörd, feber etc. Våga vila. Genom att vila en dag för tidigt kan du spara in på sjuktiden. Var rädd om kroppen!

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..