LÄSARFRÅGAN

AGNES FRÅGAR:

 

Fia, kan du berätta mer om din träning just nu? Tränar du annorlunda nu än innan du blev utbränd och hur tänker du kring att bygga upp kroppen igen? Det vore väldigt intressant att få läsa om hur du använder träningen nu.

 

FIA SÄGER:

 

Ja, min träning ser helt annorlunda ut nu mot tidigare. Innan jag blev sjuk så tränade jag för att bli ännu starkare, snyggare och göra av med överskottsenergin. Det var militärträning tre gånger i veckan, en timmes cykel/PW till/från jobbet dagligen och ett par styrkepass. Intensivt och upplyftande helt enkelt.

 

Idag tränar jag för att bli stark igen. Nu tränar jag tillsammans med min fantastiska PT Lovisa en timme i veckan där hon hjälper mig att bygga upp kroppen från grunden. Min kropp kan ju träna, muskelminnet finns där och kroppen svarar oerhört bra på styrketräningen, den behöver bara få vakna till liv igen och komma tillbaka i långsam takt.

 

Just nu får jag bara träna hårt en gång i veckan tillsammans med Lovisa och vila däremellan. Vi fokuserar på att öppna upp flödet i rygg, axlar, skulderblad och hitta kontakten mellan kroppens signaler och delar. Helt enkelt att få allt att klaffa igen.

 

Fokus ligger främst på:

 

– Mina svaga baksidor. Att få tillbaka styrkan och balansen i sätet och höfterna. Bygga mer muskelmassa kring ryggen för att få bättre stöd för rygg och hållningen.

 

– Nacken. Den är rädd, fastkörd och svag vilket leder till begränsningar. Den börjar bli rörligare och jag kan nu röra fritt på den vilket inte tidigare gick p.g.a. låsningar och stumma muskler.

 

– Få tillbaka självförtroendet i att jag kan träna. Bli trygg med kroppen. Våga utmana och lita på den.

 

Desktop4

 

 

Hur jobbigt och stundtals frustrerande det än känns att få ”börja om” i träningen så känns det väldigt bra att få bygga upp en stark och trygg grund som kommer bära mig många år framöver. Känslan efter ett pass är nu inte bara ”härligt att träna” utan blir så upplyftande och stärkande att det ibland känns lite överväldigande. Träningens verkan på kroppen är verkligen otrolig.

 

 

 

 

  1. adde skriver:

    hej fia jag skulle också vilja veta hur man tränar nacken på bästa sätt. Jag bröt nacken i en bilolycka för 8 år sedan och har fortfarande inte återfått hela min styrka.

    1. ptfia skriver:

      Vilken kämpe du är! Ska ta detta i ett bloginlägg. Var rädd om dig!

  2. felicia skriver:

    fia! Ge gärna tips på nackträning och stretch. Min nacke är också helt låst då jag lätt spänner mig när jag blir stressad. Vilket är mycket nu innan jul. Tack för en fin och inspirerande blogg!

  3. J skriver:

    Hej FIA!
    Jag hat precis börjat med styrketräning
    Och kör efter ett schema.

    Kan du berätta vad du har för uppfattning och åsikter/känslor
    Om kreatin och proteinpulver? Börjat nyss med kreatinet
    Och är lite fundersam..

    Kram

  4. Åh dela gärna med dig av övningarna du kör för ryggen! 🙂

Lämna ett svar till Angelica Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..