FELET?

Många frågar vad en gör för ”fel” i sin träning och hälsa. Frågor som ”Varför går jag inte ner i vikt?”, ”Varför får jag inga resultat?”, ”Varför får jag ingen utdelning av all tid jag lägger ner?”, ”Vad gör jag för fel?”. Förstår att det är svårt och omotiverande när en kämpar utan att få något tillbaka.

 

Ofta är det detaljer som behöver ändras, justera eller bytas ut. Ofta ligger ribban för högt. Ofta är det flera aspekter som tillsammans ställer käppar i hjulet.

 

Jag har samlat några av punkter som jag upplever ofta är en bov i detta drama. Kanske stämmer någon av dessa in på dig och kan hjälpa dig att till den där sista skjutsen.

 

– Vi röker / dricker för mycket/för ofta alkohol
– Vi tränar inte effektivt och med tillräcklig kvalitet när vi tränar.

– Vi rör på oss för lite i vardagen och blir inaktiva förutom timmarna på gymmet.
– Vi småäter mer än vi tänker på och glömmer de där små sakerna en stoppar i sig

– Vi tänker så mycket på resultaten att vi glömmer bort att fokusera på jobbet och vägen dit.
– Vi har för hög stressnivå i vardagen och livet vilket gör att träningen blir ytterligare en stress.

– Vi sätter ribban för högt, blir för hårda mot oss själva och blir mer strikta istället för mer realistiska.
– Vi är inte snälla och uppmuntrande mot oss själva utan blir hårdare och striktare när en behöver kärlek, pepp och uppmuntran.

 

svenskt tenn vas

 

 

 

,. en blomma till alla er som kämpar!

 

 

 

 

  1. Linde skriver:

    Vad gullig du är 🙂 ett ärligt inlägg som både peppar att ta i mer och peppar att vara snällare mot oss själva!

  2. jag brukar också uppmuntra mina kunder att sluta kämpa så förbaskat hårt. det är när vi vågar släppa taget och fokuserar på varje träningspass som resultaten kommer vartefter. kroppen är inte mottaglig när vi spänner oss och stressar.
    det är också viktigt att verkligen utgå från egna förutsättningar och den personlighetstyp man är.

    allt gott!
    kram

  3. Det är sant. Själv tyckte jag att det var svårt att få resultat när jag var yngre. När jag började köra hårdare styrketräning, regelbundna vilodagar och en jämnare kost med mellanmål, så small det till och resultaten kom! Nu är mitt mål att ta mig över ”intervall spärren”, det är så jobbigt 😉 men det är bara att bita i för jag vet ju att det är guld för konditionen! (insta: tromigellerej)

  4. Maja skriver:

    Grymt bra inlägg Fia -tack! Vi kan alla behöva en sån här påminnelse. Det där med totalt stillasittande hela dagen förutom dem där 45 minuterna på gymet är så viktigt! Tror många skulle förbättra sin hälsa avsevärt genom att byta ut nått gympass mot att cykla/gå till jobbet några dar i veckan istället (inkl. jag själv!).

    Sen det där med att sätta ribban för högt, så sant & viktigt! Jag har själv erfarenhet av att det tar låååång tid att bygga muskler, vi pratar månader och inte veckor och kanske till och med ÅR. Det är liksom inte realistiskt att lägga upp ett två-månaders program för att se ut som/klara samma saker någon som tränat massor med år. Det är så tråkigt tycker jag när folk omkring har som mål att få synliga magrutor typ, det måste vara fruktansvärt tungt och tråkigt att kämpa mot mål som är orealistiska 🙁 Inte konstigt att självförtroendet och lusten att träna minskar! Jämför med någon som aldrig sprungit ett steg som sätter upp som mål att springa ett marathon om två månader – för några få med de rätta genetiska förutsättningarna skulle det kanske gå bra, men för de allra flesta skulle vägen vara kantad av stress, besvikelse, ohälsosama påfrestningar och kanske skador..

    ps. uppskattar också användandet av ”en”! <3 🙂

  5. Jessica skriver:

    Det där med alkohol tror jag verkligen är en stor grej, speciellt i studentkretsarna jag rör mig i. Att festa tre gånger i veckan varje vecka anses inte som något konstigt eller något man bör dra ner på ur hälsoperspektiv, snarare ur ekonomiska perspektiv i så fall om ens det. Många prioriterar alkohol och skräpmat framför hälsosam mat och säger sedan att de tycker det är dyrt med färsk mat, d.v.s. frukt och grönt och så. Stress är också ett mycket vanligt inslag, det är få av mina vänner som inte känner sig stressade varje dag. Helt sjukt egentligen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..