LÄSARFRÅGAN

FRIDA FRÅGAR:

 

Hur varvar du ner? Har kommit in i en period då jag VAKNAR stressad för jag vill hinna med så mycket som möjligt under dagen. Det spelar ingen roll om jag är ledig eller jobbar kväll. Jag har stressen inom mig hela dagen fast jag försöker koppla av och nu börjar det bli riktigt jobbigt.

 

Vill känna mig harmonisk! Jag jobbar inte så ofta så fattar inte varför jag blivit ett jävla ”stressmongo” … Ge mig dina bästa tips!

 

FIA SÄGER:

 

Känner igen det där. Det är lätt att hamna i en hets där en bara ska ”bocka av allt” i vardagen och hinna så mycket som möjligt varje dag. Detta leder ofta till stressrelaterade problem, att vi glömmer att andas och blir mer och mer planerade och mindre spontana.

 

För mig handlade det om att ändra inställning. Förstå att mitt liv går inte ut på att göra tusen saker varje dag. Jag vill inte leva så. Jag är gärna effektiv några timmar varje dag och jobbar snabbt men jag behöver även pauser och lugna stunder.

 

Tidigare arbetade jag från 7.45 – 21.15 med 30 min lunch och 15 min middagstid vilket innebar en ständig hets. Jag hade strikta scheman, listor som skulle prickas av och alltid en rusande puls. Det fungerar inte.

 

Nu har jag ändrat livet och värdesätter vikten av att ”bli klar”. Öva på att prioritera, se vad som är viktigt just idag och sprid ut saker övr veckan.

 

Värdesätt tomma stunder där du inte gör något alls, är spontan eller har kvalitetstid med dig själv och vänner. Ta dig tid att läsa en bok, öva på att säga ”nu är jag klar för idag” högt för dig själv och slappna av.

 

Har du grejer i huvudet som stressar – skriv ner dem.
Blir du inte av med dem – tänk: Vad är bäst nu, att jag ligger här och ältar eller att jag får varva ner med en bok och vakna pigg och härlig i morgon?

 

Öva på att prioritera annorlunda, avsluta alltid dagen med något rofyllt som att läsa, lyssna på meditation, ligga på spikmattan, skriva dagbok, rita eller vad som helst som får dig att slappna av och ”glömma livet” en stund. Alltså något som får dig att vara i nuet.

 

En föreläsare sa att det bästa vi kan göra innan vi somnar är att måla en bild, för det får oss att slappna av. I det här fallet betyder ”måla en bild” något av ovanstående. Det är rofyllt, kreativt och ger oss en annan verklighet än vardagens.

 

Se till att alltid ha god tid till det du gör, planera dina dagar smart så du slipper kasta dig till ärenden med andan i halsen. Kliv upp en kvart extra så du kan ta det lugnt på morgonen, skriv ner det som tynger dig och gör det jobbigaste först. Ha riktlinjer och våga bli färdig för dagen.

 

IMG_7225
IMG_7224

 

,. och kom ihåg: Allt är inte dödsviktigt just precis nu. Vissa saker kan vänta till imorgon, vissa saker kan vi lämna bort och vissa saker kan vi tacka nej till. Våga värdesätt hur viktigt något är och samspela det med din hälsa.

 

 

 

 

  1. Elina skriver:

    Du är så bra, härliga människa – precis vad som behövs i denna värld av prestera, maximera, trötta ut och låta sig utnyttjas. Hållbar utveckling är ju vida omdiskuterat vad det gäller miljö – men inte sin egen kropp. På samma sätt som vi måste lära oss hushålla med naturens resurser för att ha någonting i morgon och om flera år – behöver vi lära oss hushålla med vår energi för att räcka längre. Vila är som att plantera ett träd, sätta ett frö, vattna, vårda, ge rätt näring och jordmån. Vi ska hålla länge, och gärna leva gott under tiden.
    Kraft, värme, vila och energi till dig Fia!

    1. ptfia skriver:

      Så fint!
      Tusen tack för de fina och kloka orden. Var rädd om dig!
      Tack detsamma på allt det där 🙂

  2. Du har såna kloka svar 🙂

    Jag undrar om du känner till någon/några bra utbildningar/ar för att bli hälsokostrådgivare och den ska vara på distans och helst inte kosta något, i alla fall inte så mycket.

    Hoppas du får super fin dag!

    1. ptfia skriver:

      Tack!

      De flesta utbildningar kostar eftersom de är yrkesutbildningar. Det låter som att det skulle passa dig att söka in på enskilda kurser via högskolan? 🙂
      Ha en fin dag!

  3. terese skriver:

    Hej fia. Jag har ett sånt sjukt sockerberoende som triggas igång av allt vad innebär kolhydrater. Har nu tröttnat på detta & känner hur tråkigt det är att jag inte ens kan ta äta en tallrik havregrynsgröt till frukost utan att min kropp suktar efter socker resten av dagen. För att bli kvitt suget är j medveten om att jag behöver ställa om mina matvanor helt & hållet under avvänjningen och jag känner mig helt vilsen på vad jag ska ersätta mina gamla matvanor med. när jag läst på om detta verkar lchf vara en bra kost mot sockerberoende, vilket är en diet jag känner mig skeptisk mot. Min fråga är till dig är om det är möjligt att ha specifika önskemål om koständring när man tecknar medlemskap i aetas och få kostrådgivning utifrån detta? Sen vill jag passa på att tacka för en inspirerande & härligt blogg. Kram

  4. Vera skriver:

    Precis vad jag behövde! Jag har flyttat utomlands och stressat ordentligt denna höst. Nytt språk, nya människor, nya rutiner… Allt detta plus en hög med skolarbete tog på krafterna. Nu har jag äntligen lyckats varva ner.

  5. Jättebra tips, precis så är det. KRAM

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..