RÖRELSEN FÖR FLER.

Det här med att träna enkelt är ju otroligt tilltalande. Som att ta sin kropp och flytta den åt nya håll. I sidled, framåt, upp, över, diagonalt och i rotation. Att utmana sin bekvämlighetszon genom att dansa loss till favoritlåtarna på ett zumbapass eller prova golf som lockat så länge.

 

Att strunta i bicepscurls och prova ett upphopp. Att röra sig i funktionella övningar i sidled eller att klättra på en pilatesboll. Det ger så mycket och är så underskattat.

 

Att låta kroppen utmanas i diverse nya positioner. Att känna hur du kontrollerar dina rörelser och upptäcka hur fantastiskt enkelt det är att höja pulsen. Det behöver inte vara avancerat.

 

Rörelsen nedan ser simpel ut. Ändå är det en väldigt bra start för en som känner sig ur form, som är osams med sin kropp och som inte vill köra igång ett helt stort träningsprojekt. Den höjer pulsen, utmanar koordination och känns skön.

 

Spänn mage, res dig från stolen och prova. Som en aktiv paus i arbetet, plugget eller vardagen. Eller bara en bra start för någon som vill röra på sig mer.

 

picasion.com_b06422272bdb83a7f8f1fbe6d3da7ad8

 

 

,. gör det enkelt. Uppskatta det simpla. Värdesätt det som lockar dig. Alla behöver inte pumpa vingarna på ett gym. För många är det fullt tillräckligt att börja resa sig oftare, att få känna sig i samma lag som sin egen kropp och höja pulsen där vi är. Det är precis lika värdefullt som allt det andra.

 

 

 

 

    1. ptfia skriver:

      Tack Josefin! Ska läsa! 🙂 Ta hand om dig nu! KRam!

  1. Ellen skriver:

    Hej Fia! Jag undrar om du skulle kunna skriva lite tips på rörlighetsträning för framförallt höftböjaren och hamstrings? Och jag har även en fråga kring vad det innebär att ha korta muskler? I t.ex. stretchövningen när man ska böja sig ned med raka ben och sträcka ned händerna mot golvet är jag jag bland dem som når kortast på ett gruppas jag går på. Överhuvudtaget är jag ganska stel. Kan det bero på ”korta muskler” eller att jag behöver mer rörlighetsträning? Är inte så kunnig inom detta området så jag hade verkligen uppskattat ett svar! Och tack för att du sprider inspiration varje dag med din blogg!

    1. ptfia skriver:

      Noterar det till ett kommande blogginlägg. Bra och intressant fråga! 🙂
      Ta hand om dig! PS. Har du testat yoga? Tack för de fina orden! KRam!

  2. Amanda skriver:

    Hej Fia! Jag undrar om du inte skulle kunna skriva något inlägg med övningar/tips för en bättre hållning och starkare bål? Tycker att hållningen signalerar så mycket, både till andra och till mig själv när jag ser mig i spegeln…

    Tack för en mysig, inspirerande och klok blogg! 🙂

  3. stina skriver:

    Jag ÄLSKAR funktionell träning! Den bästa träningsformen som finns, gör så gott för både in- och utsidan 😀

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..