DAGENS PÅMINNELSE:

Det här med att utgå från sig själv har vi pratat om många gånger. Jag återkommer till det, tjatar och påminner om det så ofta det går. Istället för att säga ”hur mycket måste jag träna” kan vi tänka ”hur mycket vill jag träna”. Det är lätt att hamna i en obekväm slentrian där vi bara gör utan att hinna reflektera. Ibland kan det vara bra att pausa, känna efter och se om vi trivs.

 

Fundera på frågorna nedan, fyll i din vision och jämför den med ditt nuvarande läge.
Är du där du vill vara rent träningsmässigt? Vilka förbättringar kan du göra?

 

– Hur mycket tid och energi vill jag lägga på träning och rörelse?

 
– Behöver jag röra på mig varje dag för att må bra? 

 
– Vill jag träna så ofta som flera gånger i veckan eller trivs jag med en eller två?

 
– Tränar jag det jag tycker är genuint roligt eller för att jag måste?

 
– Vill jag lägga tid på att vardagsmotionera, som att cykla, gå osv istället för bussen?

 
– Trivs jag som det är idag eller vill jag förändra mängden jag rör på mig och hur?

 

 

namnlös mapp 24
 
namnlös mapp 26
namnlös mapp 25

 

 

 

Detta kan du applicera på det mesta i livet. Utgå alltid från dig. Vad fungerar för dig, din kropp, i ditt liv, i din vardag och vad trivs du och mår bra av? Fråga dig själv först. Alltid.

 

 

 

 

 

 

  1. Lisa skriver:

    Åh, vad jag önskar att jag kunde svara på dessa frågor med mina normala svar. Att jag tränar minst 5 dagar i veckan, att jag älskar varje sekund av det och att en dag utan rörelse är en dålig dag. Att jag gärna tar på mig löpskorna och GPS-klockan flera gånger varje vecka för att pressa mig till mitt yttersta.
    Men nej, jag måste lyssna på kroppen och sörja det faktum att den inte tillåter mig. Bara 26 veckor in i min graviditet har livmodern satt stopp för all konditionsträning och jag får nöja mig med det tråkigaste jag vet, att promenera. Jag avundas alla som kan springa, hoppa, dansa och framförallt: alla som tycker om att promenera. Jag gråter bittra tårar i min ensamhet varje dag när jag tänker på hur långt bort den härligt uttömmande träningen är.

  2. Emma skriver:

    Hej Fia, jag blir så glad av din blogg. Du erbjuder människor att utveckla sin självkänsla. Jag blir genuint lycklig av att tänka på att det finns sånna som du som har sunda tankar om träning, mat, psykisk hälsa, livet OCH som vill förmedla det (på ett så fantastiskt sätt). Jag gillar hur du skriver, valen av ord och formuleringar. Du påverkar och gör skillnad med din blogg, det är coolt.

    Det har varit sorgligt att följa din resa som utbränd men också oerhört inspirerande att se dig komma tillbaka. Jag har anammat tips för att själv bli bättre på att lyssna på nin kropp och inte gå samma väg.

    All lycka till. Kram Emma.

  3. Jag sket precis i ett träningspass som jag hade bokat bara för att jag faktiskt inte kände mig pepp & pigg! Ångrar mig inte en sekund. Det vanligaste är ju att höra ”man ångrar aldrig ett träningspass” och nej, jag kanske inte hade ångrat mig efteråt – men hur kul hade jag haft under tiden? Och hur sugen hade jag varit nästa gång? Och jag kommer inte må sämre bara för att jag hoppar över ett pass. Vi har så fruktansvärt mycket borden ändå, jag har bordat träna i så många år som tävlande triatlet och senare pga någon form av ätstörning.. Vill jag inte, så vill jag inte. För det mesta vill jag men vad jag helst vill är att min vilja ska lyssnas på (så länge den inte spårar ur totalt, men det kommer jag märka & det är inget jag kan eller behöver ta tag i nu!). Jag är så glad att du oftare får känna att du står ut med livet och orkar tycka om det du brukar =)

    1. ptfia skriver:

      Det gjorde du rätt i! KRam och tack för att du läser!
      Var rädd om dig.

    1. ptfia skriver:

      Heja dig och tack! 🙂

  4. Hannah skriver:

    Fia! TACK för att du får mig att må bra! Ha fortsatt underbar dag i vårsolen, kram!

    1. ptfia skriver:

      Kram tillbaka!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..